Bruksprovet 2023 (SWB)

Så här svarade Zuccheros ägare om poängen 😊
Ja vi är jättenöjda, det är ju en mycket hårdare skala i Tyskland jämfört med här. Vi hade hoppats på 8 i snitt, men testryttaren hade så låg skala, snittet på alla hingstar var 7,6 och då var ändå blue hors och andra toppstuterier där med sina hingstar som man såg var mkt mer ridna än vad vi rider våra 3åringar. Hans fina ridbarhet kommer visa sig framöver 😊
 
Är den gul så 😇😉
Pappan är ju också gul, och de har redan en dubbelgul son till avel om man vill ha en 100% gul avkomma. Så med två gula hingstar i stallet redan, så tror jag inte färgen i sig är tillräckligt.

För mina amatörögon så ser sonen bättre ut än pappan, men man skulle såklart vilja veta varför betyget blivit lägre.
 
Pappan är ju också gul, och de har redan en dubbelgul son till avel om man vill ha en 100% gul avkomma. Så med två gula hingstar i stallet redan, så tror jag inte färgen i sig är tillräckligt.

För mina amatörögon så ser sonen bättre ut än pappan, men man skulle såklart vilja veta varför betyget blivit lägre.
Men sonen är väl inte heller godkänd i SWB? Denna ser ju finare ut. Har lite generella problem med att så många avlar bara på färg när det kommer till Zafferano, men det är min högst personliga åsikt.
 
Men sonen är väl inte heller godkänd i SWB? Denna ser ju finare ut. Har lite generella problem med att så många avlar bara på färg när det kommer till Zafferano, men det är min högst personliga åsikt.
Han verkar ju för all del ha ett extrembra temperament, så ska man avla på färg, så finns det ju sämre val, tänker jag. Det färgavlas ju rätt mycket på svarta dressyrhästar, så färgavel är ju inte begränsat till gula hästar.
 
Han verkar ju för all del ha ett extrembra temperament, så ska man avla på färg, så finns det ju sämre val, tänker jag. Det färgavlas ju rätt mycket på svarta dressyrhästar, så färgavel är ju inte begränsat till gula hästar.
Så är det absolut ☺️. Kan vara skeptisk till svart färgades också.
 
Ja det kan de absolut. Men eftersom de skrev som de gjorde tror jag inte det är planen, kostar ju även mer med fullt prov. Men de kan kanske ändra sig om de läser här ;) .

Nej, jag skulle nog inte heller använda med den siffran, inte utan mer info från någon jag litar på som ridit hingsten eller i alla fall ett omdöme med mer info. Har ju själv ridit ganska mycket på en hingst som fick 7.5 av en testryttare i Sverige och tycker den är fantastisk att rida på. Men förstår också det omdömet den fick.

Vem vet, men ja, det handlar ju om en hel del pengar. Den testryttaren gav 8.75 som bästa betyg och det är inte en ryttare jag sett testrida så mycket så det är svårt att uppskatta hur "allvarligt" det är med 7.5. Det hade varit skillnad om Philip Hess hade ridit för dennes åsikt är något jag litar på *host* han som skall restrida på Bruksprovet. Sen är det om man skall sälja föl lite en fråga hur det påverkar den biten att fadern är bedömd med betyg under 8, även om man själv vill chansa. Som sagt, jag har ridit på mormoderns syster och det är lätt den bästa häst jag satt mig på och de generna är attraktiva för mig I en hingst bara den håller rätt kvalitet i övrigt.
 
Jag tror att Zucchero kan bli otroligt populär. Gissningsvis låter de Zafferano helt ha fokus på tävling i år vilket han egentligen skulle haft redan säsongen-22. Zucchero har ett fenomenalt möderne med massor av prestation och är dessutom en förbättring rörelsemässigt i jämförelse med sin pappa. Sen är han vacker som en dag och vi ska inte underskatta en vacker färg, så jag spår 10-i-topp.
 
Jag tror att Zucchero kan bli otroligt populär. Gissningsvis låter de Zafferano helt ha fokus på tävling i år vilket han egentligen skulle haft redan säsongen-22. Zucchero har ett fenomenalt möderne med massor av prestation och är dessutom en förbättring rörelsemässigt i jämförelse med sin pappa. Sen är han vacker som en dag och vi ska inte underskatta en vacker färg, så jag spår 10-i-topp.
Jag tror han behöver bli premierad för att få ston. Har en accepterad hingst nånsin lyckats ta sig in på topp 10? Jag tycker stoägarna verkar titta rätt mycket på klassificeringen ändå, de accepterade får inte många ston. Eller så håller stoägarna helt enkelt med nämnden.
 
Sultan de Muze - en dotterson till Butterfly Flip är anmäld.
Går den igenom och man avlar fälttävlan bör den vara intressant.

Mamman Vigo's Flip de Muze var så jädra talangfull i fälttävlan och gjorde fyra internationella starter med lovande resultat men.. blev skadad och gick sedan tillbaka till hoppning och det går ju bra det med :D

Dessutom har ju både far morfar, morfar och mormors far ju bevisat sig både en och två gånger via sina avkommor i fälttävlan och xx-halten är skaplig - one to watch ;)
 
Jag tror han behöver bli premierad för att få ston. Har en accepterad hingst nånsin lyckats ta sig in på topp 10? Jag tycker stoägarna verkar titta rätt mycket på klassificeringen ändå, de accepterade får inte många ston. Eller så håller stoägarna helt enkelt med nämnden.
Den som lever lär få se.
 
Hitta ingen prestation alls på det mödernet O_o
Nä, och därför är det intressant (fri tolkning :)) att se hur den ser ut och ev. få veta mer om hur ägarna tänkt när de visar fram en hingst med helt (inom ridsporten, vet inte om det finns galoppmeriter?) omeriterat xx-möderne. Oavsett så är ju varken Hickstead eller Cruisingblod så väl representerat inom SWB på hingstsidan. Hickstead White och Hickstead Blue åtminstone finns ju på semin iofs.
 
Nä, och därför är det intressant (fri tolkning :)) att se hur den ser ut och ev. få veta mer om hur ägarna tänkt när de visar fram en hingst med helt (inom ridsporten, vet inte om det finns galoppmeriter?) omeriterat xx-möderne. Oavsett så är ju varken Hickstead eller Cruisingblod så väl representerat inom SWB på hingstsidan. Hickstead White och Hickstead Blue åtminstone finns ju på semin iofs.
Enligt HorseTelex har Hickstead fyra godkända avkommor totalt så till antalet är han ju inte särskilt väl representerad någonstans. Men 50% av dem verkar tydligen i Sverige 🫠
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp