Bruksprovet 2023 (SWB)

Håller på att gå igenom stammarna lite mer på hingstarna (i natt drömde jag att jag rabblade stammar, hur vrickad är man inte!) och ser att treåringen Costes stammar från samma gren av Spinda-stammen F.2 som Feliciano gjorde. Jag trodde den var utdöd mer eller mindre!
Det finns alltså tre grenar, från tre av Spindas döttrar Dina, Ella och Fanny. Dina är den enorma linjen som bland annat Briar kom ifrån. Ella-linjen är mindre men verkar livskraftig, medan Fanny-linjen inte har många individer kvar.
 
Håller på att gå igenom stammarna lite mer på hingstarna (i natt drömde jag att jag rabblade stammar, hur vrickad är man inte!) och ser att treåringen Costes stammar från samma gren av Spinda-stammen F.2 som Feliciano gjorde. Jag trodde den var utdöd mer eller mindre!
Det finns alltså tre grenar, från tre av Spindas döttrar Dina, Ella och Fanny. Dina är den enorma linjen som bland annat Briar kom ifrån. Ella-linjen är mindre men verkar livskraftig, medan Fanny-linjen inte har många individer kvar.
Vilken gren är det Blue Horse Storm kommer ur?
 
Nån som är på plats eller har Equisport får ni gärna filma/berätta hur Caribbean Blue ser ut. O såklart de andra också 😁
 
Jag planerar att åka tisdag till fredag, om inget händer.

Ska bli intressant att få se alla hingstar live, vissa av fotona som släpps ser väldigt redigerade ut med konstiga proportioner på hingstarna.

Men alltså? Även några av de fotade på plats är fotade snett om man ser på bakgrunden. Så konstigt…
 
Min sammanfattning av de som fastnade på min näthinna från den uppsuttna hoppningen, utan inbördes ordining efter Millions Grey 🤩:
- Millions Grey: klart mest tilltalande. Kapacitet, ridbarhet, försiktighet. Riktigt, riktigt fin.
- Cogito: Powerjumper
- Niel young: Fin hoppning, såg ridbar och försiktig ut, lite valpig.
- Naestro: Härlig uppsyn med spänst och fint "frammåtriden".

Nu var det några år sen jag tittade på exteriörbedömningen men gjort det för hopphingstarna.
Tyckte det var distraherande dels att många hästar var dåligt förberedda för att visas för hand och dels detta eviga munsmiskande och piskviftande av förarna. Ett par hingstar travade inte ens upp ordentligt utan sprang bara och kastade med huvudet i vädret sannolikt pga att de fått munsmisk under hela uppställningen. Det blir särskilt tydligt när en förare visar flera hästar och gör samma sak oavsett om hästarna står som ljus eller inte. Korrigering är en annan sak och det syns tydligt när det görs på rätt sätt. Hästarna behöver skolas för visning vid hand, det är inget man gör på en kvart. Har vi inte kommit längre liksom?....
 
Nu var det några år sen jag tittade på exteriörbedömningen men gjort det för hopphingstarna.
Tyckte det var distraherande dels att många hästar var dåligt förberedda för att visas för hand och dels detta eviga munsmiskande och piskviftande av förarna. Ett par hingstar travade inte ens upp ordentligt utan sprang bara och kastade med huvudet i vädret sannolikt pga att de fått munsmisk under hela uppställningen. Det blir särskilt tydligt när en förare visar flera hästar och gör samma sak oavsett om hästarna står som ljus eller inte. Korrigering är en annan sak och det syns tydligt när det görs på rätt sätt. Hästarna behöver skolas för visning vid hand, det är inget man gör på en kvart. Har vi inte kommit längre liksom?....
Det där upplevde jag på Flyinge för många år sedan. En förare visade flera hingstar, ryckte alla i munnen och allihopa slängde med huvudet och visade sig inte från sin bästa sida. Det var inte alls roligt att behöva se det.
 
Min sammanfattning av de som fastnade på min näthinna från den uppsuttna hoppningen, utan inbördes ordining efter Millions Grey 🤩:
- Millions Grey: klart mest tilltalande. Kapacitet, ridbarhet, försiktighet. Riktigt, riktigt fin.
- Cogito: Powerjumper
- Niel young: Fin hoppning, såg ridbar och försiktig ut, lite valpig.
- Naestro: Härlig uppsyn med spänst och fint "frammåtriden".

Nu var det några år sen jag tittade på exteriörbedömningen men gjort det för hopphingstarna.
Tyckte det var distraherande dels att många hästar var dåligt förberedda för att visas för hand och dels detta eviga munsmiskande och piskviftande av förarna. Ett par hingstar travade inte ens upp ordentligt utan sprang bara och kastade med huvudet i vädret sannolikt pga att de fått munsmisk under hela uppställningen. Det blir särskilt tydligt när en förare visar flera hästar och gör samma sak oavsett om hästarna står som ljus eller inte. Korrigering är en annan sak och det syns tydligt när det görs på rätt sätt. Hästarna behöver skolas för visning vid hand, det är inget man gör på en kvart. Har vi inte kommit längre liksom?....
Million’s Grey ser riktigt fin ut på det klippet man fick se. Million Dollar är ju också riktigt läcker, även om det är lite svårt att bedöma eftersom alla hästar hans ryttare rider ser fina ut.
 
Min sammanfattning av de som fastnade på min näthinna från den uppsuttna hoppningen, utan inbördes ordining efter Millions Grey 🤩:
- Millions Grey: klart mest tilltalande. Kapacitet, ridbarhet, försiktighet. Riktigt, riktigt fin.
- Cogito: Powerjumper
- Niel young: Fin hoppning, såg ridbar och försiktig ut, lite valpig.
- Naestro: Härlig uppsyn med spänst och fint "frammåtriden".

Nu var det några år sen jag tittade på exteriörbedömningen men gjort det för hopphingstarna.
Tyckte det var distraherande dels att många hästar var dåligt förberedda för att visas för hand och dels detta eviga munsmiskande och piskviftande av förarna. Ett par hingstar travade inte ens upp ordentligt utan sprang bara och kastade med huvudet i vädret sannolikt pga att de fått munsmisk under hela uppställningen. Det blir särskilt tydligt när en förare visar flera hästar och gör samma sak oavsett om hästarna står som ljus eller inte. Korrigering är en annan sak och det syns tydligt när det görs på rätt sätt. Hästarna behöver skolas för visning vid hand, det är inget man gör på en kvart. Har vi inte kommit längre liksom?....
jag tror inte att de egentligen var dåligt förberedda, utan det är mycket hormoner i kroppen på en del och det är en helt annan miljö än att komma till ett unghäst test etc. Här är det många hingstar under samma tak så att säga! Så även fast man har tränat hemma och hingsten har uppfört sig bra så går det inte att träna på just den biten.
 
jag tror inte att de egentligen var dåligt förberedda, utan det är mycket hormoner i kroppen på en del och det är en helt annan miljö än att komma till ett unghäst test etc. Här är det många hingstar under samma tak så att säga! Så även fast man har tränat hemma och hingsten har uppfört sig bra så går det inte att träna på just den biten.
Nja där vet jag inte om jag håller med, det är alltid väldigt stor skillnad på hur proffsigt hingstar visas i Sverige mot övriga Europa. Det är en konst som få bemästrar här, men åker du över bron ned till Danmark så ser du hästar som vet sin uppgift även om det stökar med hormoner/annat där också, samt visare som både hanterar detta bra OCH visar hästen bra.
 
Nja där vet jag inte om jag håller med, det är alltid väldigt stor skillnad på hur proffsigt hingstar visas i Sverige mot övriga Europa. Det är en konst som få bemästrar här, men åker du över bron ned till Danmark så ser du hästar som vet sin uppgift även om det stökar med hormoner/annat där också, samt visare som både hanterar detta bra OCH visar hästen bra.

Helt enig. Nu förekommer det mycket skit på arabhästsidan men det är ovanligt att en arab kommer till en utställning oförberedd... och det finns givetvis många tränare som gör ett bra jobb utan att ta till våld. Det är ytterst sällan det är "brötigt" i en hingstklass för de är tränade för det och vet vad de ska göra.
 
Inget dramatiskt hände egetligen, den rev räcket en gång under framhoppningen, hoppade sen högt och spänt en gång efter det och sa upp sig efter det. Ville inte hoppa alls, inte ens nedlagt hinder.
Det kan ju vara att den är lite oförlåtande och har dåligt självförtroende med hinder, och att det var därför de valde att hoppa den uppsuttet, så att ryttaren kunde vara med och stötta. I löshoppningen får ju hästen klara sig lite mer själv. Men det var ju en dressyrhäst, så den ska väl inte hoppa så mycket mer i sitt liv efter det här.
 
Tycker dressyrhingstarna gjorde bra ifrån sig på löshoppningen idag 🙂.
Av hopphingstarna tilltalade Elrondo, Hattrick och Avec mig mest. Hattrick var till att börja med lite tagen av stundens allvar men blev rätt fin när han slappnade av.
 
Reflektioner från 4 åringarna uppsuttna hoppning:
Nixion: mycket trevlig balans, fin teknik och ridbarhet
Le Etoile: Spänd och lite svår att påverka med är nog bättre än vad han visade upp. Hoppas han gynnas av ridningen av testryttarna.
Greyson: Fina gångarter för att vara hopphäst.
Plot Pearl: Härligt avstamp och teknik
Unique Ice T: Lite statisk i sina rörelser över lag men med bra balans.

Elin Jansson och Anna-Clara Pettersson får en eloge för sin fina ridning (något vissa herrar kunde ta efter?..😅)
Väl förberedda hingstar som inte behövde ta ett enda galoppsprång extra, fina hjälper, skrittpauser på lång tygel med klapp och beröm. Så trevligt👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp