Bukefalos 30 år!

Är du för den här jakten? Tycker du att den är försvarbar?
Läs inlägg nr 9. Vad har din fråga ovan med det jag skrev att göra? Du verkar tro att om man håller med om skadan hästarna gör och tycker att de ska bort så är man per automatik för jaktmetoderna. Du verkar? vilja bevara hästen som det är o hittar lite tama ursäkter för att de är nog ändå bra för ekosystemet. Det finns väl ingen som tycker jaktmetoden är bra ändå använder du det som typ anklagande motargument såfort någon ens antyder om skadan de gör.

Sen är det såklart mer politiskt korrekt att hävda att det sker pga påverkan på känslig mark.
Att forskningen säger än det ena, än det andra. Oavsett är metoden helt vidrig och det finns inget försvar eller ursäkt för den.

Jag har svårt att hitta någon forskning som säger att de ferala hästarna i Australien har någon positiv inverkan. En mycket stor intressegrupp som värnar brumbyn och motsätter sig jakt hänvisar till studier, men vid närmare kontroll gav vissa av dessa verkligen inte stöd för att brumbies inte har negativ påverkan och att populationen behöver reduceras. Andra var utförda i USA och alltså inte relevanta för det unika växt- och djurlivet i Australien.

Man har helt enkelt plockat ett citat från en studie och använt för att dra egna slutsatser som passar sin agenda. Och att denna grupp pratar om att australienska skolor och universitet indoktrinerat allmänheten till att tro att brumbies gör skada gör mig i ärlighetens namn ännu mer skeptisk till deras syn på forskning.

Jag utesluter inte att det finns studier som visar att brumbies har en positiv effekt på miljön, men det är som sagt svårt att hitta någon. Finns det en länk till en studie tar jag gärna emot.

Och innan du frågar:
Nej, jag tycker inte att den typen av oetisk jakt som beskrivs är försvarbar.

Jag bor i Australien och varje år det här sker tar det hus i helvete i alla medier. Med all rätt!
Det är djurplågeri, att skjuta stressade hästar från helikopter!
Politiker står och säger halvsanningar för att få tyst på folket men alla vet att detta är inte prioriterat någonstans bland ledarna, utom just den veckan det är på tapeten varje år.

Å andra sidan vallar man ju kor med helikopter, så det är det ingen som säger något om.
Eller att man stjäl krokodilägg från vilda krokodiler, helikopter används för att skrämma iväg mamman och sedan hissas en gubbe ned som tar äggen och dessa säljs sedan till krokodilfarmer för att växa upp och bli plånböcker och läderbälten... ingen säger något om det..

Robert Irwin och dr Chris Brown är nog de som skulle ha mest inflytande i den här frågan. Gissar att pga deras stora tv kontrakt att de måste hålla käft om enskilda händelser och inte uttal sig politiskt negativt. Bara uttala sig i allt bra vi gör för planeten...

Vidrigt är det i alla fall...

IMG_1135.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar