Bukefalos 28 år!

Bruten klo.

mimus

Trådstartare
Min hund bröt av ena framklon alldeles nyss.
Den är av ungefär där pulpan slutar, så det blöder lite.
Ca 5 mm.
Vet tyckte att man borde åka in och ev ta bort hela klon, pga av att den sällan läker ut.

Men vi avvaktar några dagar.
Han är inte halt, slickar inte, men det är klart att det gör ont.

erfarenheter?
 
Sv: Bruten klo.

Min vovve är fenomenal på att skada sina klor, oftast ramlar hela av så pulpan sticker fram alldeles köttig, (blöder inte så mkt.)

Lite extra omsorg och noggrann tvätt med väteperoxid har löst det för mig och vovven, har inte varit till vet.

Lycka till.
 
Sv: Bruten klo.

En av mina hundar bröt klon för ett par år sedan. Vi var ute i skogen och efter ett tag kom hon och såg ynklig ut - en av klorna pekade snett åt sidan.
Vi fick åka in och ta bort den (de fick alltså ta bort hela klon) och sedan var det bandage på på fossingen i ett par veckor. Satan vad ynklig hon var första natten efter operationen - hon gnällde oavbrutet!
När klon väl växte ut igen så var den ganska länge mycket smalare och skörare än de andra klorna.

Min erfarenhet är alltså att man måste ta bort klon, väntar ni för länge så kan det ju bli inflammerat osv och tar ännu längre tid att läka.
 
Sv: Bruten klo.

Min förra hund hade ofta sönder sina klor. Om brottet såg "rent" ut brukade jag avvakta, och oftast läkte det igen. Kolla så att det inte blir inflammerat och luktar illa, då är det dags att åka in....
 
Sv: Bruten klo.

Zoya skrev:
En av mina hundar bröt klon för ett par år sedan. Vi var ute i skogen och efter ett tag kom hon och såg ynklig ut - en av klorna pekade snett åt sidan.
Vi fick åka in och ta bort den (de fick alltså ta bort hela klon) och sedan var det bandage på på fossingen i ett par veckor. Satan vad ynklig hon var första natten efter operationen - hon gnällde oavbrutet!
När klon väl växte ut igen så var den ganska länge mycket smalare och skörare än de andra klorna.

Min erfarenhet är alltså att man måste ta bort klon, väntar ni för länge så kan det ju bli inflammerat osv och tar ännu längre tid att läka.

Så sa vet till mig, att man i princip alltid måste ta bort resten.
Men jag lägger förhoppningen till att brottet sitter långt ut.
 
Sv: Bruten klo.

Det gjorde min hund ifjol. Det blödde ganska mycket och hon hade ont, så jag tvättade och bandagerade tassen i några dagar och sen läkte det ihop fint. Sånt här självhäftande bandage som finns nu, flexinånting, är jättebra. Sen måste man nästan ha en gummistövel att sätta på utsidan när hunden ska ut, annars går det inte. Jag provade att göra egna stövlar, men det var ingen hit.
 
Sv: Bruten klo.

Min hund får bada tassen i koksalt.

Det är snö ute så det blir bara korta promenader i snön.
Och stallförbud till jag inte oroar mig över infektionsrisken.

Vet tyckte inte man skulle linda in tassen.
Tack ock lov så slickar han inte på klon, så nu känns det hoppfullt.
 
Sv: Bruten klo.

Det är ju bra att ni har snö för då blir det ju inte en massa smuts i såret iallafall. Det har nog snart läkt ihop igen, fast det kan ta ett tag innan klon ser ut som vanligt igen.
 
Sv: Bruten klo.

När min tik bröt en klo så pulpan hängde fram fick jag rådet av en kennelägare som har Rottisar och Snauzer (=van vid tumultartade lekar) att låtsas som att jag inte ens sett det, (hon menade på att ska man åka till vet så fort en hund får en liten skada gör man inte annat ifall man har mer än 3 hundar, är dte allvarligt märker man det)och pulpan drogs liksom tillbaka och klon var helt ok efter någon vecka, jag tvättade det inte ens, men hon slickade lite på tassen, men var aldrig halt eller så.
 
Sv: Bruten klo.

Idag är han som vanligt.
Han verkar helt oberörd.

Om sanningen ska fram så hade jag säker inte märkt så mycket om det inte kommit blod.
Den delen av klon som bröts hänger där, men jag är lite för feg att klippa av den.
Jag funderade också på det där med att åka till vet på en gång.
Bättre att avvakta lite.

Han ska snart dit och rensa tandsten, så kanske kan man kika på klon då.
 
Sv: Bruten klo.

Min hund mår bra.
Det verkar som det inte blev mer än så här.
Så nästa gång det händer ska jag ha is i magen.
 
Sv: Bruten klo.

Mina hundar bryter klor lite då och då och de läker alltid av sig själva. Jag gör inget med dem alls utan de får gå som vanligt.
 
Sv: Bruten klo.

Jag förstår att fler gör så.
När jag ringde vet så sa dem att borde åka in med honom.

Men det känns ok att jag väntade.
Nu är han ju ok.
 
Sv: Bruten klo.

Svarar på ursprungsinlägget. Jag hade låtit det vara. Satt tratt på hunden om så behövts. Håll rent och så läker det själv.

Däremot om hela pulpan blottlagts och hunden kanske t o m skadat själva benet som klon sitter fast vid - då är det en helt annan sak. Men jag har nu lärt mig att vet. inte gör så mycket mer då heller. De plockar bort och lappar i hop och så får det läka. Oftast med medicinering första tiden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 267
Hundhälsa Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast...
Svar
3
· Visningar
2 214
Senast: Kivina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 459
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp