Bruten tå -prognos?

Haukur

Trådstartare
Fick just ett telefonsamtal från hundvakten att en av våra tikar brutit en tå och är hos vet.
Har inte hört något om hur det gått eller hur allvarligt det är så jag tänkte kolla här vad ni har för erfarenheter. Brukar det vara lättläkt eller blir det lätt komplikationer? Brukar man ta bort tån eller låta den läka själv? Hur lång konvalecens kan man räkna med?
 
Sv: Bruten tå -prognos?

Kan bara ge lite svar angående amputation då syrrans hund ligger brevid mig nyblivet tretåig;)

Hans tå (hela) amputerades pga medfödd missbildning som gett ömhet och och stört rörelsemönster med allt som kan tillkomma på det. Han har haft stygn och koppelvila i 10 dagar + rimadyl.

Tog bort stygnen i ons och då hade han tyvärr fått en infektion. 10 dagar på antibiotika + rimadyl. Ej koppelvila men "sunt förnuft", alltså han kan gå lös på promenader, men inte leka med kompisar, träna lydnad men inte agility:)

Han har lagt sig till med att springa på tre ben, vilket vi hoppas försvinner, vi tillåter det inte utan bryter och säger åt honom att sätta ner foten (fix idé från hans sida, när han använder den är han kanske en halv grad halt).

Återbesök nästa ons (tror jag det var) och då ska besluts tas om svallkött behöver tas bort, och hur det blir i såfall vet jag faktiskt inte, var inte med på vetbesöket där det diskuterades.

Om han sedan behöver sjukgymnastik eller något får tiden utvisa. Hon är inte jättesugen då försäkringsbolaget som i princip lovat ta nu backat, men blir det tvunget så blir det. (hittils 8000 +)

Ingen aning om din hunds tå behöver tas bort dock..

Hoppas allt löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Bruten tå -prognos?

Min förra tik bröt tån. Ingen åtgärd i princip, brottet låg fint, och hon fick antiinflammatoriskt & smärtstillande samt koppelvila. Minns inte hur länge dock.

Läkte fint och inga problem. Förrän ett par år senare då hon blev halt och visade sig ha en mycket kraftig artros på tåleden, vid den läkta frakturen. Tyvärr är ju det risken ffa med lednära frakturer, att det blir artros. Hon var inte purung när hon bröt tån dock, var tio år när hon fick somna pga artrosen. MEN, då var det en greyhound, som inte riktigt fixade att slå ner på tempot till pensionärstempo. Hade hon kunnat tänka sig det så hade hon kunnat fungera i flera år till med artrosen.

Ingen direkt erfarenhet av tåamputation så, men mött några som fått en tå amputerad av olika orsaker och de har varit som vilka andra hundar som helst, förutom att det varit en klo mindre att klippa. Det har i samtliga fall varit en 'yttertå' (samma sak med min tiks fraktur, en yttertå).

Närmsta jag kommit är att jag opererat bort sporrar med kraftig benbildning på en hund. Då var det koppelvila till stygntagning, och pga infektion antibiotika i 10 dagar. Läkte sådär innan stygntagning, kroppen reagerade på suturtråden, men sen när stygnen var borta läkte det fint. Hade hälta/ömhet vid ansträngning/islag (läs tokröj i skogen) till och från nån månad men sen nema problemas. Dock bär ju sporrarna ingen vikt, men rent amuptationmässigt så iom att de satt med såpass kraftigt ben blir själva ingreppet som vid en tåamputation (lärde jag mig av vet)
 
Sv: Bruten tå -prognos?

Fick just ett telefonsamtal från hundvakten att en av våra tikar brutit en tå och är hos vet.
Har inte hört något om hur det gått eller hur allvarligt det är så jag tänkte kolla här vad ni har för erfarenheter. Brukar det vara lättläkt eller blir det lätt komplikationer? Brukar man ta bort tån eller låta den läka själv? Hur lång konvalecens kan man räkna med?
En avkomma till min tik bröt sin ena tå (yttre tå, framtass)i tidigt i våras. Veterinären lade stödbandage och det kollades och byttes av honom några gånger under loppet av ett par veckor. det läkte ihop fint och hunden har idag inga som helst problem pga det. Jag hoppas inte det ska bli problem senare i livet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
235
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 798
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 338
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 245
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp