Bruten tå som inte blir bra

BernT

Trådstartare
Jag bröt tån i slutet av sep/början aug (kommer inte håg exakt datum, vet bara att jag hade brutit den innan 2 sep iaf :D ) och den blir inte bra!

Det är ”ringtån” (den bredvid lilltån alltså) och den är väldigt svullen, röd-lila och gör så sjukt ont. Jag går och står som vanligt och tränar och springer. Det gör väldigt ont men brukar tejpa ihop med annan tå så gör det lite mindre ont. Tog det superlugnt första månaden dock. Tån är helt stenhård på ovansidan. Den går inte att böja som mina andra små tåsingar :(

Kan man göra något åt en bruten tå eller är det bara att vänta ut det? Ingen bättring på 10-11 veckor känns lite segt.
 
Jag bröt tån i slutet av sep/början aug (kommer inte håg exakt datum, vet bara att jag hade brutit den innan 2 sep iaf :D ) och den blir inte bra!

Det är ”ringtån” (den bredvid lilltån alltså) och den är väldigt svullen, röd-lila och gör så sjukt ont. Jag går och står som vanligt och tränar och springer. Det gör väldigt ont men brukar tejpa ihop med annan tå så gör det lite mindre ont. Tog det superlugnt första månaden dock. Tån är helt stenhård på ovansidan. Den går inte att böja som mina andra små tåsingar :(

Kan man göra något åt en bruten tå eller är det bara att vänta ut det? Ingen bättring på 10-11 veckor känns lite segt.

Jag hade kontaktat vården för länge sedan. Har själv brutit alla tår på båda fötterna multipla gånger, och de har varit som din tå - i max 2 veckor. Oftast kring 5-10 dagar. Din verkar onekligen må dåligt på något sätt. :(
 
Kontakta sjukvården. Kan vara så att frakturen ligger fel, behöver justeras isåfall, blir ofta omöjligt för det att läka ihop av sig själv. Gör det ändå det så är risken att det läker snett och kan isåfall leda till smärta och funktionsnedsättning i tån.
 
Om tån bröts i månadsskiftet augusti-september så lär den ha läkt nu och går inte att "rätta till".
Om småtår skadas och sitter kvar där de borde sitta utan felställning så gör man inget åt en fraktur.

@BernT blev du röntgad efter skadan?
 
Om tån bröts i månadsskiftet augusti-september så lär den ha läkt nu och går inte att "rätta till".
Om småtår skadas och sitter kvar där de borde sitta utan felställning så gör man inget åt en fraktur.

@BernT blev du röntgad efter skadan?

Nej jag gick aldrig till VC, ringde 1177 men de sa att man ändå inte gör något och tyckte inte att jag behövde åka in så då gjorde jag inte det. Är helt hundra på att den bröts dock, har brutit en annan tå förut så vet ju hur det känns. Slog i tån hårt i en grej så den gick av och svullnade upp som en boll direkt efter.

Men smärtan borde väl gå över nån gång tänker jag? Söka vård känns onödigt såhär i efterhand, dels har det ju gått lång tid och sen gör man väl inget med tår? Min tå är så svullen att jag fått köpa skor i 1 storlek större, får inte på skorna annars på den foten :down:
 
Det låter helt knasigt. Jag har aldrig brutit något och då har jag definitivt varit med om värre än att köra över foten med skottkärra eller trampat av häst.
Jag har brutit tårna två ggr. Bägge gångerna blev jag förvånad över hur pass lite som behövdes. Speciellt i förhållande till hur jag gjort illa tårna vid andra tillfällen utan att de brutits. I mitt fall verkar hastigt våld vara känsligare än långsamt tryck. Men överlag verkar det till stor del handla om tur eller ej.
 
Jag bröt tån i slutet av sep/början aug (kommer inte håg exakt datum, vet bara att jag hade brutit den innan 2 sep iaf :D ) och den blir inte bra!

Det är ”ringtån” (den bredvid lilltån alltså) och den är väldigt svullen, röd-lila och gör så sjukt ont. Jag går och står som vanligt och tränar och springer. Det gör väldigt ont men brukar tejpa ihop med annan tå så gör det lite mindre ont. Tog det superlugnt första månaden dock. Tån är helt stenhård på ovansidan. Den går inte att böja som mina andra små tåsingar :(

Kan man göra något åt en bruten tå eller är det bara att vänta ut det? Ingen bättring på 10-11 veckor känns lite segt.
Men alltså hade du tyckt det var konstigt om det inte blev bra om det hade varit ngn annan kroppsdel som du hade brutit och som inte läkte under sådan behandling? Du både går, står, tränar och springer och förundras över att frakturen inte läker? Du kanske inte lyckas tejpa på ett sådant sätt att den får vila? Oavsett så borde väl första alternativet vara att minska belastningen på den? Jag förstår allvarligt inte vad du tycker är konstigt i situationen. Första tidens vila var tydligen inte tillräckligt.
 
Nej jag gick aldrig till VC, ringde 1177 men de sa att man ändå inte gör något och tyckte inte att jag behövde åka in så då gjorde jag inte det. Är helt hundra på att den bröts dock, har brutit en annan tå förut så vet ju hur det känns. Slog i tån hårt i en grej så den gick av och svullnade upp som en boll direkt efter.

Men smärtan borde väl gå över nån gång tänker jag? Söka vård känns onödigt såhär i efterhand, dels har det ju gått lång tid och sen gör man väl inget med tår? Min tå är så svullen att jag fått köpa skor i 1 storlek större, får inte på skorna annars på den foten :down:


Normalt sätt behöver man inte åka in med en bruten tå men i ditt fall kan det ju vara bra att kolla på den ändå.
 
Men alltså hade du tyckt det var konstigt om det inte blev bra om det hade varit ngn annan kroppsdel som du hade brutit och som inte läkte under sådan behandling? Du både går, står, tränar och springer och förundras över att frakturen inte läker? Du kanske inte lyckas tejpa på ett sådant sätt att den får vila? Oavsett så borde väl första alternativet vara att minska belastningen på den? Jag förstår allvarligt inte vad du tycker är konstigt i situationen. Första tidens vila var tydligen inte tillräckligt.

Kan ju inte pausa livet pga en tå. Jag måste ju jobba och jag måste gå vissa sträckor + måste träna. Kan ju inte direkt ta bilen på löprundan :p. Sen är det ju ”bara en tå” så det känns inte lika viktigt som tex en bruten arm.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag trillade i nedförsbacke och lyckades kila in foten mellan två stenar, vilket resulterade i en blå och svullen stortå. De första...
Svar
6
· Visningar
11 140
Senast: CillaW
·
Kropp & Själ När en vän för några år sedan råkade ut för en allvarlig olycka så tecknade jag alla möjliga försäkringar för egen del, bland annat just...
2
Svar
32
· Visningar
1 919
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har länge haft problem med "ringtån", dvs tån bredvid lilltån. Tidigare var det värst på morgonen, direkt när jag klivit upp ur...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: karamba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp