Brutet BPH - okej ändå?

Det kan finnas vettiga anledningar att sätta en sån hund i avel, om det är en ras med liten population, ovanliga gener, ovanligt bra hälsostatus etc och det inte finns liknande problem i familjen.
Det är ju dock oftast inte det som är fallet och 9/10 gånger så finns det ju ingen vettig anledning att avla på en sån hund.
Det var nog något sådant jag undrade om jag skulle få höra; att det inte var jättemärkligt och inget nödvändigtvis dåligt osv – men som du säger är det väl inget man bör utgå ifrån direkt :p
 
Det var nog något sådant jag undrade om jag skulle få höra; att det inte var jättemärkligt och inget nödvändigtvis dåligt osv – men som du säger är det väl inget man bör utgå ifrån direkt :p
Nej, det är ju inte jättevanligt.. Men det kan ske, men då gäller det att det är en uppf som kan sina linjer utan och innan och vet var det kommer ifrån och hur man ska avla för att inte öka på det.
 
Jo, jag vet ju det också... Jag hade ju själv inte velat avla på en sådan tik! Jag hoppades att jag hade fel :p Så nedslående det kan vara att leta valp!

Njä det är väl ingen jätteliten ras, men det är en sällskapsras där det tyvärr är väldigt svårt att hitta uppfödare som överhuvudtaget bryr sig om BPH eller ens meriterar i annat än utställning. Tyvärr!



Ja, just mentaliteten vill jag vara väldigt noga med så det skavde att tiken hade brutet bph, hur jag än försökte rationalisera det... Jag hoppades att jag kanske var överdrivet nojig, kanske hade jag fått tunnelseende av allt letande. Men magkänslan har blivit tydligt bekräftad, det känns skönt! :)

Raserna jag letar inom är pudel storlek toy/dvärg och papillon/phalène!
Med tanke på att det ändå är hyfsat stora och populära raser så det jag inte att det finns en tillräckligt bra anledning att sätta en sådan tik i avel. Jag förstår dock absolut dilemmat när så få överhuvudtaget gör BPH/MH inom rasen.
 
Jag hade inte köpt.
Bryter ett BPH/MH görs inte för småsaker. Och ffa inte av ointresse. Har aldrig hört talas om att någon fått en beskrivning bruten pga att hunden visat ett ointresse i ett moment. Inte ens i flera.
Beskrivre bryter när de anser att hunden utsätts för en belastning som den inte alls kan hantera och det löper risk för hundens mående att fortsätta.
Eller så bryter ägaren.

Ett av det vanligaste sätten att hantera läskiga situationer är att spela ointresserad och på så vis slippa befatta sig med obehaget.
 
Med tanke på att det ändå är hyfsat stora och populära raser så det jag inte att det finns en tillräckligt bra anledning att sätta en sådan tik i avel. Jag förstår dock absolut dilemmat när så få överhuvudtaget gör BPH/MH inom rasen.
Nä, jag känner inte heller att det är rättfärdigat i såna raser!

Jag vet inte riktigt varför uppfödaren vill använda just den tiken i avel, men oavsett så vill jag inte ha produkten av det. Uppfödaren planerar parning på en tik som gjort ett fint BPH, där är jag däremot fortsatt intresserad!
 
Jag hade inte köpt.
Bryter ett BPH/MH görs inte för småsaker. Och ffa inte av ointresse. Har aldrig hört talas om att någon fått en beskrivning bruten pga att hunden visat ett ointresse i ett moment. Inte ens i flera.
Beskrivre bryter när de anser att hunden utsätts för en belastning som den inte alls kan hantera och det löper risk för hundens mående att fortsätta.
Eller så bryter ägaren.

Ett av det vanligaste sätten att hantera läskiga situationer är att spela ointresserad och på så vis slippa befatta sig med obehaget.
Jag har insett att uppfödaren troligtvis lindade in sina ord, jag tror ärligt inte att det var avsett som en lögn utan liksom underförstått att det var rädsla (det står ju öppet på avelsdata).

Hur som helst så håller jag med, ett brutet bph är illavarslande och ska mycket till för att ursäktas!
 
Pysslingen med sina franska nerver gjorde ett hyfsat, fullständigt BPH med skott (och då var ändå testledaren med på listan o-djur som inte existerar i Hundens värld och han var dödens kissnödig hela tiden...han hade mängder av ursäkter)

Ett avbrutet BPH borde ju ha kunnat göras om, om det bara handlar tillfälligheter. Handlar det inte om tillfälligheter kan det ju finnas kvalitéer som väger upp - men då anser jag att uppfödaren måste vara väldigt öppen med problemen, vad tiken kan tillföra som väger upp risken och hur man tänkt i valet av hanhund.
 
Många bra svar i tråden!

För min del är avel på djur med avbrutet BPH ett totalt nej. Det är inte lättvindigt en mentalbeskrivning avbryts, och har hunden så stora problem att den inte ens klarar sig igenom det så har den mentaliteten inte i avel att göra.

På brukshundar så krävs kryss i alla rutor på MH för att hundarna ens ska få gå i renrasig, reggad avel. Och det är verkligen ett minimumkrav, för bara för att hunden "klarar" ett MH (eller BPH) utan att behöva bryta, så innebär ju verkligen inte det att den är en individ som ska gå i avel. Även en hund med stora kvarstående rädslor, skotträdsla osv kan ju lyckas få kryss i alla rutor ex....
 
Många bra svar i tråden!

För min del är avel på djur med avbrutet BPH ett totalt nej. Det är inte lättvindigt en mentalbeskrivning avbryts, och har hunden så stora problem att den inte ens klarar sig igenom det så har den mentaliteten inte i avel att göra.

På brukshundar så krävs kryss i alla rutor på MH för att hundarna ens ska få gå i renrasig, reggad avel. Och det är verkligen ett minimumkrav, för bara för att hunden "klarar" ett MH (eller BPH) utan att behöva bryta, så innebär ju verkligen inte det att den är en individ som ska gå i avel. Även en hund med stora kvarstående rädslor, skotträdsla osv kan ju lyckas få kryss i alla rutor ex....
Jag håller helt med.

Jag längtar faktiskt tills jag ska skaffa brukshund, just eftersom det faktiskt finns något att gå på när man ska leta intressanta kombinationer!
 
I efterhand så hade jag kanske brutit Nanos bph men nu gjorde vi den och den blev som den blev. Den gjordes efter löp när hon var skendräktig men jag upptäckte inte det förrän på utställning veckan efter då domaren sa till om att hon hade mycket juver (mjölkfyllda) . Efter att ha varit lite mer uppmärksam så har jag noterat att hon blir väldigt låg och tappar all nyfikenhet i dessa perioder. Jag har bara gjort bph på en hund innan och har tyvärr inte så bra koll så att jag tänkte på att bryta för att göra om den lite senare. Den är kanske inte helt missvisande men hade nog sett trevligare ut om jag tagit den när hon inte var skendräktig.
Jag skulle kanske inte dra stora växlar på ett brutet bph om det fanns en rimlig förklaring och att man gjort om den vid senare tillfälle. Här hade men velat se film på hur hunden beter sig, jag hade inte tyckt att förklaringen lät rimlig särskilt som att man inte gjort om bpht vid ett annat tillfälle.
 
I efterhand så hade jag kanske brutit Nanos bph men nu gjorde vi den och den blev som den blev. Den gjordes efter löp när hon var skendräktig men jag upptäckte inte det förrän på utställning veckan efter då domaren sa till om att hon hade mycket juver (mjölkfyllda) . Efter att ha varit lite mer uppmärksam så har jag noterat att hon blir väldigt låg och tappar all nyfikenhet i dessa perioder. Jag har bara gjort bph på en hund innan och har tyvärr inte så bra koll så att jag tänkte på att bryta för att göra om den lite senare. Den är kanske inte helt missvisande men hade nog sett trevligare ut om jag tagit den när hon inte var skendräktig.
Jag skulle kanske inte dra stora växlar på ett brutet bph om det fanns en rimlig förklaring och att man gjort om den vid senare tillfälle. Här hade men velat se film på hur hunden beter sig, jag hade inte tyckt att förklaringen lät rimlig särskilt som att man inte gjort om bpht vid ett annat tillfälle.

Men det är ju jättebra att du genomförde BPHt för det visar ju nu en sann sida av din hund! Att hon går ner sig under skendräktighet och att hon även har benägenhet för skendräktighet. Två icke önskvärda egenskaper i aveln. Beskrivningarna går ju ut på att hitta brister och styrkor.
Även om det finns förklaringar och omständigheter till brutna el dåliga beskrivningar så är det mycket få som i slutändan rättfärdigar avel på hunden.
 
I efterhand så hade jag kanske brutit Nanos bph men nu gjorde vi den och den blev som den blev. Den gjordes efter löp när hon var skendräktig men jag upptäckte inte det förrän på utställning veckan efter då domaren sa till om att hon hade mycket juver (mjölkfyllda) . Efter att ha varit lite mer uppmärksam så har jag noterat att hon blir väldigt låg och tappar all nyfikenhet i dessa perioder. Jag har bara gjort bph på en hund innan och har tyvärr inte så bra koll så att jag tänkte på att bryta för att göra om den lite senare. Den är kanske inte helt missvisande men hade nog sett trevligare ut om jag tagit den när hon inte var skendräktig.
Jag skulle kanske inte dra stora växlar på ett brutet bph om det fanns en rimlig förklaring och att man gjort om den vid senare tillfälle. Här hade men velat se film på hur hunden beter sig, jag hade inte tyckt att förklaringen lät rimlig särskilt som att man inte gjort om bpht vid ett annat tillfälle.
Intressanta reflektioner, tack! Hade uppfödaren tydligt nämnt exempelvis skendräktighet som orsak så kanske det inte hade känts lika avigt, även om jag faktiskt inte vill att hundar ska påverkas så negativt av sina könshormoner och då helst inte bör avlas på av den orsaken. Men, hormonellt "depp" är ändå något jag förstår lite bättre hur det kan finnas en större sanning bakom (igenkänning tror jag :p)

Film hade ju verkligen underlättat för att kunna göra en bedömning, jag vågar inte lita på vad någon säger om hundens beteende för sådant kan ju även omedvetet bli något annat i minnet efteråt.

Kanske finns det då andra hypotetiska fall där jag hade känt mig bekväm med att tiken har ett brutet BPH bakom sig, men det är inte i detta fall :)
 
Men det är ju jättebra att du genomförde BPHt för det visar ju nu en sann sida av din hund! Att hon går ner sig under skendräktighet och att hon även har benägenhet för skendräktighet. Två icke önskvärda egenskaper i aveln. Beskrivningarna går ju ut på att hitta brister och styrkor.
Även om det finns förklaringar och omständigheter till brutna el dåliga beskrivningar så är det mycket få som i slutändan rättfärdigar avel på hunden.

Ändå är det få uppfödare som tar hänsyn till det i sällskapshund aveln. En bekant till mig har en foder tik som de lämnat bort för andra kullen nu och hon har haft problematiska löp med skendräktighet och dessutom löpt extremt tätt typ var tredje-fjärde månad men den skulle avlas på iallafall ☹️.
 
Det här låter ju dock som ett undvikande beteende snarare än ointresse med tanke på att du lockar på hunden vid figuren.
Jag vet inte om man skulle bryta hunden för att den inte går fram heller, så länge den avreagerar vid passagerna?
Men det har ju tex @Milosari mer koll.

Min spontana reaktion är att det är en hittepåförklaring iaf.
Låter som den är så osäker att den söker stöd i publiken...
Att behöva bryta ett MH tyder på crappy mentalitet för mig.
Bhp har jag inte nån erfarenhet av alls, så det kan jag inte uttala mig om.
 
Ändå är det få uppfödare som tar hänsyn till det i sällskapshund aveln. En bekant till mig har en foder tik som de lämnat bort för andra kullen nu och hon har haft problematiska löp med skendräktighet och dessutom löpt extremt tätt typ var tredje-fjärde månad men den skulle avlas på iallafall ☹.
Det är verkligen en av flera saker som väldigt många uppfödare borde börja räkna in i sina avelsbeslut! Jag känner själv en tik som mådde så pass dåligt av löp och skendräktighet att hon fick kastreras för att kunna ha ett drägligt liv. Det kan ha stor inverkan på hundens livskvalitet, precis som mycket annat som det ju slarvas med hos många (framförallt sällskapshunds-)uppfödare... :(
 
Låter som den är så osäker att den söker stöd i publiken...
Att behöva bryta ett MH tyder på crappy mentalitet för mig.
Bhp har jag inte nån erfarenhet av alls, så det kan jag inte uttala mig om.
Min tanke är att i MH så "pressas" ju hundarna lite mer, ett BPH är bara tänkt för att beskriva hunden i mer vardagliga situationer. Så tja, klarar en hund inte ens ett BPH utan att bli så rädd att de bryter, då är det verkligen ingen bra avelshund...
 
Ändå är det få uppfödare som tar hänsyn till det i sällskapshund aveln. En bekant till mig har en foder tik som de lämnat bort för andra kullen nu och hon har haft problematiska löp med skendräktighet och dessutom löpt extremt tätt typ var tredje-fjärde månad men den skulle avlas på iallafall ☹.

Det är tråkigt att det finns uppfödare som är nonchalanta. Men BPH/MH-resultaten ger ändå en nogrann valpköpare möjligheten att bojkotta de kullarna.
 
Jag är sällan kategorisk men när det gäller mentalitet är jag det. Absolut nej. Det kan bli riktigt jobbigt att leva med en hund med rädslor. Att bryta ett mentaltest gör man av en anledning. Jag tycker att det som uppfödaren säger låter som ett svepskäl.

Står det ingen mer noggran notering i protkollet till varför?
 
Raserna jag letar inom är pudel storlek toy/dvärg och papillon/phalène!

Det är inte tänkbart att gå upp en storlek och titta på mellanpudel, då? Jag är ju själv inne på samma ras men då den stora varianten, och intrycket jag har fått är att det är betydligt vanligare med mentalbeskrivning på stor- och mellanpudel än det är på minstingarna. Vet av åtminstone en kennel på rak arm som föder upp mellanpudlar med go i och helst säljer till hem som tänker träna och tävla.
 
Det är verkligen en av flera saker som väldigt många uppfödare borde börja räkna in i sina avelsbeslut! Jag känner själv en tik som mådde så pass dåligt av löp och skendräktighet att hon fick kastreras för att kunna ha ett drägligt liv. Det kan ha stor inverkan på hundens livskvalitet, precis som mycket annat som det ju slarvas med hos många (framförallt sällskapshunds-)uppfödare... :(

Ja, vi har ju Nike som har extremt jobbiga löp som dock varit bättre senaste gångerna. Hon är dels tråkig innan löp, sen helt knäpp under löp och så en lång skendräktighet allt som allt tre månader som går till spillo träningsmässigt nästan. Därför har jag inte reflekterat över Nanos löp förrän nu när jag börjat träna henne mer (makens hund) och tycker egentligen inte att de är så besvärliga. Hon är lite seg under löper och går upp igen för att sen bli tråkig nån vecka igen men jämförelsevis så är det lindrigt och betydligt kortare period.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 750
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp