Brutet BPH - okej ändå?

Det är inte tänkbart att gå upp en storlek och titta på mellanpudel, då? Jag är ju själv inne på samma ras men då den stora varianten, och intrycket jag har fått är att det är betydligt vanligare med mentalbeskrivning på stor- och mellanpudel än det är på minstingarna. Vet av åtminstone en kennel på rak arm som föder upp mellanpudlar med go i och helst säljer till hem som tänker träna och tävla.
Det blir för stort för oss tyvärr, annars hade jag hellre kollat på mellan och standard istället!
 
Jag är sällan kategorisk men när det gäller mentalitet är jag det. Absolut nej. Det kan bli riktigt jobbigt att leva med en hund med rädslor. Att bryta ett mentaltest gör man av en anledning. Jag tycker att det som uppfödaren säger låter som ett svepskäl.

Står det ingen mer noggran notering i protkollet till varför?
Jag missade att svara på detta innan. Här är infon som står i protokollet under momentet där man avbröt (visuell överraskning):

Fas 1 - längre undanmanöver. Ingen offensiv reaktion. Inga tecken på hotfullhet. Inget utforskande.

Fas 2 - flera kortare skvätt/ryggningar/undanbackningar i sekvens ett, inga tecken på flykt/avståndsökande i följande sekvenser. Något låg kropp eller svans (ingen viftning) i alla sekvenser. Inga tecken på varken hotfullhet eller imponerbeteende.

Något mer står det inte. Det är ju tydligt att hunden absolut inte är intresserad av att gå fram – för att den är rädd då, antagligen.
 
Jag missade att svara på detta innan. Här är infon som står i protokollet under momentet där man avbröt (visuell överraskning):

Fas 1 - längre undanmanöver. Ingen offensiv reaktion. Inga tecken på hotfullhet. Inget utforskande.

Fas 2 - flera kortare skvätt/ryggningar/undanbackningar i sekvens ett, inga tecken på flykt/avståndsökande i följande sekvenser. Något låg kropp eller svans (ingen viftning) i alla sekvenser. Inga tecken på varken hotfullhet eller imponerbeteende.

Något mer står det inte. Det är ju tydligt att hunden absolut inte är intresserad av att gå fram – för att den är rädd då, antagligen.
Är det ägaren eller beskrivaren som avbrutit? Av protokollet framgår att hunden är rädd då den ryggar. Hur som så hade jag hållit mig undan. Har haft en hund i min närhet med rädslor och det är sjukt jobbigt i vardagen, väldigt begränsande.
 
Är det ägaren eller beskrivaren som avbrutit? Av protokollet framgår att hunden är rädd då den ryggar. Hur som så hade jag hållit mig undan. Har haft en hund i min närhet med rädslor och det är sjukt jobbigt i vardagen, väldigt begränsande.
Det är beskrivaren som avbryter, så man får väl anta att hunden inte skulle må bra av att forstätta vilket inte känns så trevligt. Ja, även jag har erfarenhet av rädslopåverkade hundar så jag vet ju egentligen mycket väl vad jag bör undvika.

Jag tror att min tråd bottnar i en förtvivlan över hur det ser ut i de raser jag har letat i (och det är fler än de som nämnts i tråden), och något slags förhoppning om att det kanske är jag som är okunnig och onödigt avfärdande snarare än att en överväldigande majoritet av uppfödarna är så slarviga med vad de avlar på. Tråden har dock bekräftat vad jag redan misstänkte, nämligen att det finns ett deprimerande antal olämpliga individer i avel och en sorgligt stor majoritet outvärderade hundar vilket gör det väldigt svårt för en valpletare att hitta rätt.
 
Är det ägaren eller beskrivaren som avbrutit? Av protokollet framgår att hunden är rädd då den ryggar. Hur som så hade jag hållit mig undan. Har haft en hund i min närhet med rädslor och det är sjukt jobbigt i vardagen, väldigt begränsande.
Om beskrivaren valt att bryta framgår även detta av protokollet under kategorin "Orsak: rädsla". Står rädsla även under kategorin"fördjupad genomgång" så hade jag sprungit långt bort.
 
Det här låter ju dock som ett undvikande beteende snarare än ointresse med tanke på att du lockar på hunden vid figuren.
Jag vet inte om man skulle bryta hunden för att den inte går fram heller, så länge den avreagerar vid passagerna?
Men det har ju tex @Milosari mer koll.

Min spontana reaktion är att det är en hittepåförklaring iaf.
Det kan se ut som ointresse, men kallas passiv oro och är ett annat sätt att hantera rädsla. Vi bryter inga BPHn pga rädsla och inte heller i första taget. Finns det nyfikenhet kan de oftast komma över rädslan och fortsätta. Men stänger de ner och mår dåligt är det inte förenligt med djurskyddslagen att fortsätta skrämma hundarna. Ibland missar man såklart, och de hundarna bryts oftast i nästa moment istället. Men då har man skrämt dem en gång för mycket.
 
Är det ägaren eller beskrivaren som avbrutit? Av protokollet framgår att hunden är rädd då den ryggar. Hur som så hade jag hållit mig undan. Har haft en hund i min närhet med rädslor och det är sjukt jobbigt i vardagen, väldigt begränsande.
Det vanligaste är att hundarna reagerar med rädsla på moment 4. Det är inget konstigt och jag ser ingen mening med att alla hundar ska vara extremt orädda. Hålls rädslan på en nivå där den 1) är övergående och 2) att hunden fortfarande är i kontroll så är den inte problematisk. Kanske är det snarare sunt och önskvärt att sällskapshunden är lite eftertänksam ibland.
 
Det kan se ut som ointresse, men kallas passiv oro och är ett annat sätt att hantera rädsla. Vi bryter inga BPHn pga rädsla och inte heller i första taget. Finns det nyfikenhet kan de oftast komma över rädslan och fortsätta. Men stänger de ner och mår dåligt är det inte förenligt med djurskyddslagen att fortsätta skrämma hundarna. Ibland missar man såklart, och de hundarna bryts oftast i nästa moment istället. Men då har man skrämt dem en gång för mycket.
Oj vilken felskrivning! Vi bryter inga BPH pga OINTRESSE ska det givetvis stå.

Tillägg att jag har haft hundar med typ noll intresse för någonting alls. De får 0 på positiv attityd och 0 på nyfikenhet. Men man bryter inte.
 
Både bland papillon och små pudlar finns ett stort spann från nervösa vrak till trygga glada hundar. Samtidigt finns så pass många individer av raserna att man inte behöver avla på någon hund med tveksamt temperament.

Jag tycker du gör alldeles rätt som inte tar en valp från en tik som brutit BPH.
 
@Milosari Tack för din input, då är det som jag misstänkte :)

Både bland papillon och små pudlar finns ett stort spann från nervösa vrak till trygga glada hundar. Samtidigt finns så pass många individer av raserna att man inte behöver avla på någon hund med tveksamt temperament.

Jag tycker du gör alldeles rätt som inte tar en valp från en tik som brutit BPH.
Ja det är ju just det spannet som gör att jag försöker göra noggranna efterforskningar. Problemet jag ideligen stöter på är dock att det är alldeles för få individer testade, och i de fall då det finns ett gäng testade inom den närmsta släkten så är det inte något enhälligt resultat. Jättesvårt att hitta rätt! :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 752
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp