Bukefalos 28 år!

Budgetrenovera kök?

Det går aldrig att ha för stora avställningsytor i ett kök. Amen.
Dte finns ju faktiskt forskning och kunskap om detta. Redan från början av ..typ 60-talet?

Korta avstånd bänk vask, arbetsytor i anslutning till spis. placering av diskmaskin etc etc.

En granne flyttade in i ett hus där förra ägaren gjort om köket helt. Arbetsytan i ena änden av köket och spis och vask på en annan, i stort sett helt utan arbetsyta. Spisen var liten med en rent mikroskopisk ugn. Kvinnan i hushållet är mattant och bagare av stora mått (förutopm företagare, politiker och kulturengagerad). Det var ren katastrof. De har löst det lite provisorisk genom att byta till en spis med riktig ugn och ta bort porslinshon och ersatt med en enda stor rostfri.
Skulle hon hinna sno ihop ett par plåtar bullar innan hon åkte till jobb och uppdrag måste det gå smidigt. Och ska den stora familjen ha mat måste de kunna fixa det utan att behöva rusa runt i hela köket och flytta ingredienser över hela golvet.

Ett kök är en arbetsplats. Ingen skule acceptera att ha sin dator i knäet eller ha en kontorsplats utan belysning. Ett kök utan arbetsytor som är rätt placerade och vettig planlösning är tidskrävande och svårjobbat.
 
Ta inte illa upp nu,men det hörs att du är man.:p
Må så vara och att jag inte förstår vitsen med fruktskålar på prydliga dukar och annan bröte som står ivägen på alla arbetsytorna.
Det jag ser i min omgivning där andra män huserar i köket är att alla ytor är upptagna av div. tjusiga maskiner som knappast används, men framma ska de stå och samla damm.
Det är klart att jag tar illa upp - eller snarare blir beklämnd över resonemanget. Budjet var det frågan om. Billigast är att inte göra någonting - prisvärdast är att göra rätt sak och få så mycket nytta som möjligt. Att göra om rubb och stubb för att sen komma på att det ska göras om igen är bara dyrt och tar tid.
 
Dte finns ju faktiskt forskning och kunskap om detta. Redan från början av ..typ 60-talet?

Korta avstånd bänk vask, arbetsytor i anslutning till spis. placering av diskmaskin etc etc.

En granne flyttade in i ett hus där förra ägaren gjort om köket helt. Arbetsytan i ena änden av köket och spis och vask på en annan, i stort sett helt utan arbetsyta. Spisen var liten med en rent mikroskopisk ugn. Kvinnan i hushållet är mattant och bagare av stora mått (förutopm företagare, politiker och kulturengagerad). Det var ren katastrof. De har löst det lite provisorisk genom att byta till en spis med riktig ugn och ta bort porslinshon och ersatt med en enda stor rostfri.
Skulle hon hinna sno ihop ett par plåtar bullar innan hon åkte till jobb och uppdrag måste det gå smidigt. Och ska den stora familjen ha mat måste de kunna fixa det utan att behöva rusa runt i hela köket och flytta ingredienser över hela golvet.

Ett kök är en arbetsplats. Ingen skule acceptera att ha sin dator i knäet eller ha en kontorsplats utan belysning. Ett kök utan arbetsytor som är rätt placerade och vettig planlösning är tidskrävande och svårjobbat.
Var väl så att det var de där tidsstudierna som finns om hushåll - de är riktigt bra en del av dem. De tar även upp hur stora ytor som går åt till olika göromål beroende på hur många personer som är i hushållet mm. Tror det var tidigare, men mins inte, 40 - 50 -talet. När kvinnorna skulle ut i arbetslivet men ändå ha tid att sköta hushållet (förlegat visserligen men ställde tidsåtgången i hemmet på sin spets).
 
Må så vara och att jag inte förstår vitsen med fruktskålar på prydliga dukar och annan bröte som står ivägen på alla arbetsytorna.
Det jag ser i min omgivning där andra män huserar i köket är att alla ytor är upptagna av div. tjusiga maskiner som knappast används, men framma ska de stå och samla damm.
Det är klart att jag tar illa upp - eller snarare blir beklämnd över resonemanget. Budjet var det frågan om. Billigast är att inte göra någonting - prisvärdast är att göra rätt sak och få så mycket nytta som möjligt. Att göra om rubb och stubb för att sen komma på att det ska göras om igen är bara dyrt och tar tid.

Jag har inte plats för eller något behov av dukar etc i köket. Däremot ägnar jag mig gärna åt matlagning som kräver många moment och ingredienser och/eller har gärna en massa gäster. Det gör att man behöver en massa plats.

Jag har också flera maskiner framme eftersom jag använder dem ofta.
 
Är ofta det som är skillnaden mot karlar som samlar maskiner - de har rena utställningen. Skulle kvitta om de hade en km bänk, det var fullt ändå. Används de är det nåt annat.
 
Köksö på hjul tycker jag verkar vara en praktisk pryl! Gärna med uppfällbara extra ytor. Kan snabbt förvandlas till mycket yta även av en rätt liten extrayta från början.
 
Vi bor i ett hus med ett stort kök (ca 4x5 m), som hade kunnat varit ett fantastiskt lantkök. Men nån klantig jävel planerade det så att det skulle se tjusigt ut, utan att vara det minsta praktiskt (och jag tycker inte ens om massiva ekluckor, men det var visst exklusivt när det gjordes...). Jag skulle kunna skriva långa listor om sånt som skulle behöva förbättras...

I detta rymliga kök finns det ca 1m arbetsyta, inklämt mellan ett skåp och ett hörn =helt värdlös att jobba vid. Den bänken används enbart som förvaringsyta för diverse maskiner (matberedare, assistent, brödrost, sodastreamer, våffeljärn etc) och enda orsaken till det är att det inte finns någon annan plats i köket där dessa får plats att förvaras!! :arghh:@ptr det behöver inte nödvändigtvis vara utställningsföremål för att de står framme...
Vi har ett bord stående i köket enbart för att få lite till arbetsyta. En rejäl köksö, med skåp och lådor står högt på önskelistan... Ännu högre på önskelistan, fast lägre på prioriteringslistan, står en totalrenovering av köket (som är sen -91) - vi inser dock att det kommer gå åt en stor summa pengar till det och därför får det vänta...
 
Var en gång och tittade i ett kök på en mindre passagerarbåt - klasskamrats kusin var kock där. Väl inne på arbetsplatsen fälde han ner en yta som var in- och ut-matning till varuhissen. Sen spis på en sida och råvaror med sin förvaring på en sida och en liten bänkyta på den tredje, sisådär kanske två meter inklusive vask. Golvytan var väl nån kvadratmeter på sin höjd. Det skulle inte vara större, kommer jag ihåg han påstod, för då gick det inte att ta spjärn vid sjögång!
Utanför det var diskarens plats så där var grovdisk och diskmaskin på ena sidan och förvaring på andra. De serverade ut för femtio till sextio pers från det köket och några olika valbara rätter stod på menyn. Trotts att jag ännu inte intreserat mig för matlagning än så var jag imponerad - idag trettio år senare än mer.
 

Liknande trådar

Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 600
Senast: Monkie
·
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 703
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp