Budgetrenovera köket

Monkie

Trådstartare
Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket, om inte denna uppfräschning blir fantastisk 😅

Nu måste vi köpa ny spis pga bebis och kran pga läcker och vi vill också ha ny bänkskiva och byta/måla kaklet.

Det börjar bli så att vi plockar in mer och mer nytt, "ska vi inte byta fläkten också, när vi ändå håller på"..men det gör ju att allt springer iväg. Nu vill vi sätta stopp och faktiskt byta det som är tvunget och fräscha till resten.

Underskåpen är inte bra, det är sjukt jobbigt att böja sig och krypa runt på golvet för att hitta. Kryddor står över fläkten pga färdiga hyllor för det och opraktiska överskåp - djupa och höga, men jag tycker det ser så rörigt ut.

Har ni några bra tips på hur man kan fräscha till och förbättra ett gammalt kök? Vi har målat luckorna vita och vi har nya vitvaror. Det är inte standardmått, skåpsinredning från Ikea passar inte.
 
Vi använde oss av ett företag som fixar nya luckor och inredningar (om man vill, vi bytte bara i några skåp, inte alla) utifrån de stommar som finns.

Funkade jättebra och blev snyggt (och praktiskt). Kanske inte jättebilligt, men definitivt billigare än att byta ut stommar och allt.
 
Vi använde oss av ett företag som fixar nya luckor och inredningar (om man vill, vi bytte bara i några skåp, inte alla) utifrån de stommar som finns.

Funkade jättebra och blev snyggt (och praktiskt). Kanske inte jättebilligt, men definitivt billigare än att byta ut stommar och allt.
Vilka skåp valde ni att byta inredning i? Luckorna är inte superheta men okej sedan vi målade dem vita och bytte handtag.
 
Riktigt gamla kök är inte speciellt praktiska. Vårt gamla kök var från ca -70. Som du säger, hemska underskåp och opraktiskt skafferi osv. Jag har inget bättre tips än att försöka tidigarelägga renoveringen. Vårt var platsbyggt och inga standardmått. Vi var tvungna att göra om köket, då vi bytte kyl (inbyggd och jätteliten), saknade frys i köket osv. Det är inte jättedyrt att sätta in ett IKEA kök. Och det är en dröm jämfört med det gamla! Vi har bara lådor, inga överskåp, förutom till sånt som används sällan. Vaser, glasflaskor, svamptork till exempel. Vi har ett skafferi, mest lådor man drar ut och bara två hyllor. Dröm!

Om ni måste leva med köket, går det att montera utdragbara hyllplan i underskåpen? Då skulle ni lättare kunna utnyttja befintliga skåp.
 
Riktigt gamla kök är inte speciellt praktiska. Vårt gamla kök var från ca -70. Som du säger, hemska underskåp och opraktiskt skafferi osv. Jag har inget bättre tips än att försöka tidigarelägga renoveringen. Vårt var platsbyggt och inga standardmått. Vi var tvungna att göra om köket, då vi bytte kyl (inbyggd och jätteliten), saknade frys i köket osv. Det är inte jättedyrt att sätta in ett IKEA kök. Och det är en dröm jämfört med det gamla! Vi har bara lådor, inga överskåp, förutom till sånt som används sällan. Vaser, glasflaskor, svamptork till exempel. Vi har ett skafferi, mest lådor man drar ut och bara två hyllor. Dröm!

Om ni måste leva med köket, går det att montera utdragbara hyllplan i underskåpen? Då skulle ni lättare kunna utnyttja befintliga skåp.
Vi har Inget skafferi, där har det placerats ett städskåp 🙄. Vi ska sätta i hyllor och göra om till skafferi, men lådor hade ju varit så mycket smidigare.

När vi väl gör om det har vi tänkt att öppna upp till vardagsrummet, sätta in en ö och byta fönster så man får plats med bänk under plus flytta altandörren. Så det blir ett ganska stort projekt ändå som vi inte riktigt känner oss redo för eller hundra på planeringen.
 
Mitt kök var inrökt så allt var gult. Plus att det var ganska kantstötta luckor.

Jag ville ha en helspis istället för den lilla smalspisen så jag bytte skåpen över spisen och det intill.

Turligt nog fanns kökstillverkaren kvar och kunde fixa nya luckor till hela köket samtidigt som de levererade de nya skåpen.
Det som irriterar är att mina tallrikar är aningen för stora så överskåpets lucka går inte att stänga helt, det fattat en halv cm.

Luckbytet och spisen gjorde hela köket!
 
Vi har Inget skafferi, där har det placerats ett städskåp 🙄. Vi ska sätta i hyllor och göra om till skafferi, men lådor hade ju varit så mycket smidigare.

När vi väl gör om det har vi tänkt att öppna upp till vardagsrummet, sätta in en ö och byta fönster så man får plats med bänk under plus flytta altandörren. Så det blir ett ganska stort projekt ändå som vi inte riktigt känner oss redo för eller hundra på planeringen.
Lådor är fantastiskt smidigt, helt klart värt lite pengar och jobb!

Jag förstår, vi gjorde också en modell större renovering. Drog om el, tog bort ett fönster, satt in fönster + altandörr och reglade om golvet osv.

Vi levde med vårt katastrofkök i 4 år, det känns oerhört lyxigt med ett modernare kök. :)
 
Mitt kök var inrökt så allt var gult. Plus att det var ganska kantstötta luckor.

Jag ville ha en helspis istället för den lilla smalspisen så jag bytte skåpen över spisen och det intill.

Turligt nog fanns kökstillverkaren kvar och kunde fixa nya luckor till hela köket samtidigt som de levererade de nya skåpen.
Det som irriterar är att mina tallrikar är aningen för stora så överskåpets lucka går inte att stänga helt, det fattat en halv cm.

Luckbytet och spisen gjorde hela köket!
Ny spis är på ingång, mest pga att luckan blir varm och bebis som snart kryper.

Nya luckor känns lite onödigt då vi ändå ska köpa nytt om några år. Eller så blir det så bra nu att vi är nöjda längre. Hjälp vad jag är förvirrad 😅
 
Lådor är fantastiskt smidigt, helt klart värt lite pengar och jobb!

Jag förstår, vi gjorde också en modell större renovering. Drog om el, tog bort ett fönster, satt in fönster + altandörr och reglade om golvet osv.

Vi levde med vårt katastrofkök i 4 år, det känns oerhört lyxigt med ett modernare kök. :)
Förstår och är sotis på lyxen med nytt kök. Jag har aldrig bott speciellt modernt och känner mig som helt överväldigad hos bekanta med nya kök. Så himla bra lösningar det finns!! Smarta funktionella lådor och skåp, dämpade luckor, högre bänkar.. I'm in heaven 🤩
 
Om jag ändå planerade att göra ”stort” om ett par år skulle jag inte byta något alla utan spara pengarna (förutom det du måste byta).
Jag är lite inne på samma, samtidigt som vi kanske kan vänta mycket längre med att göra om allt om en minirenovering blir väldigt bra. Sen är det svårt med vad vi måste och inte måste. Bänkskivan är lite sönder och fuuul, lite gulnad vit marmorlaminat. Rostfri för låg diskbänk som ger efter - men den funkar. Och hade jag varit kort hade den varit lagom 😂. Kaklet är gulbrunt, orange, terracottaaktigt. Väldigt fult men helt. Stort lysrör i taket som ger extremt bra ljus, men ser ut som en lampa som passat bättre över ett operationsbord. Och den som målade taket vitt målade inte under lampan, tror man måste måla hela taket för att få samma nyans. Och taket går ihop med vardagsrumstaket, som går ihop med hallen. Ja, sådär blir det hela tiden när vi planerar. Något som verkar lätt medför massa extra och så blir det så stort.
 
Jag såg en smart grej för kryddförvaring i djupa, höga skåp:
7D5C1ED2-640D-46A4-ADF3-72066EC8EEE1.jpeg
 
Om ni vill byta större delar av köket så skulle jag rekommendera att kolla på blocket mm, folk slänger ut hela 50-talskök som man kan hämta mot en liten avgift eller gratis rätt ofta. Jättefina kök i massivt trä som man kan bygga om/anpassa relativt enkelt också.
 
Jag såg en smart grej för kryddförvaring i djupa, höga skåp:
Visa bifogad fil 64485

En sån MÅSTE jag nog ha tror jag :o

För att svara på TS så har vi budgetrenoverat vårt kök, när vi flyttade in för 7 år sedan. Eftersom vi ändå skulle göra om det snart. Mitt bästa tips på tillfälliga lösningar: gör dem så dåliga som möjligt, annars blir de lätt permanenta :cautious::angel:

Vi målade med kakelfärg, vitt. Såhär sju år senare har det sen ett par år börjat flagna precis runt spisen där det utsätts för värme, vattenånga, rengöring osv ofta. Men resten ser fortfarande bra ut, så som en tillfällig lösning tycker jag att det var super. Skönt att inte behöva kakla om liksom.
 
Om ni vill byta större delar av köket så skulle jag rekommendera att kolla på blocket mm, folk slänger ut hela 50-talskök som man kan hämta mot en liten avgift eller gratis rätt ofta. Jättefina kök i massivt trä som man kan bygga om/anpassa relativt enkelt också.
Jag har sett att det finns men är lite tveksam till att byta ett gammalt mot ett annat gammalt. Det är inget fel på de nuvarande egentligen, bara att det är opraktiskt med gamla kök. Allt som inte står längst ut är så krångligt att få fram.
 
En sån MÅSTE jag nog ha tror jag :o

För att svara på TS så har vi budgetrenoverat vårt kök, när vi flyttade in för 7 år sedan. Eftersom vi ändå skulle göra om det snart. Mitt bästa tips på tillfälliga lösningar: gör dem så dåliga som möjligt, annars blir de lätt permanenta :cautious::angel:

Vi målade med kakelfärg, vitt. Såhär sju år senare har det sen ett par år börjat flagna precis runt spisen där det utsätts för värme, vattenånga, rengöring osv ofta. Men resten ser fortfarande bra ut, så som en tillfällig lösning tycker jag att det var super. Skönt att inte behöva kakla om liksom.
Blir det superbra behöver vi kanske inte göra om allt så det är inte hela världen 😂
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 432
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 123
Senast: Luff
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 762
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 618
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp