Budgetrenovera köket

Jag har sett att det finns men är lite tveksam till att byta ett gammalt mot ett annat gammalt. Det är inget fel på de nuvarande egentligen, bara att det är opraktiskt med gamla kök. Allt som inte står längst ut är så krångligt att få fram.

Ja, beror ju på vad man gillar också. Det jag menar är att det är riktiga kvalitetssaker man kan få tag i till ett bra pris, om man vill byta ut ett tråkigt spånskivekök som faller isär, tex. Visst kan även såna gamla kök ha skador osv, men eftersom allt är massivt trä är det bara att byta ut de delarna isf.
 
Jag har sett att det finns men är lite tveksam till att byta ett gammalt mot ett annat gammalt. Det är inget fel på de nuvarande egentligen, bara att det är opraktiskt med gamla kök. Allt som inte står längst ut är så krångligt att få fram.

Vi har bytt så men barnets pappa är ju hantverkare med tre vuxna söner, så det är snabbt gjort. Ofta får man med vitvaror också, det jag har nu är bytt 2012 typ.

Fördelen med gammalt är ju att man kan göra egna fula men praktiska lösningar medan man samlar pengar 😁
 
Jag är lite inne på samma, samtidigt som vi kanske kan vänta mycket längre med att göra om allt om en minirenovering blir väldigt bra. Sen är det svårt med vad vi måste och inte måste. Bänkskivan är lite sönder och fuuul, lite gulnad vit marmorlaminat. Rostfri för låg diskbänk som ger efter - men den funkar. Och hade jag varit kort hade den varit lagom 😂. Kaklet är gulbrunt, orange, terracottaaktigt. Väldigt fult men helt. Stort lysrör i taket som ger extremt bra ljus, men ser ut som en lampa som passat bättre över ett operationsbord. Och den som målade taket vitt målade inte under lampan, tror man måste måla hela taket för att få samma nyans. Och taket går ihop med vardagsrumstaket, som går ihop med hallen. Ja, sådär blir det hela tiden när vi planerar. Något som verkar lätt medför massa extra och så blir det så stort.
Går att måla kakel och fogar. Det gjorde en kompis för några år sedan det är fortfarande fint. Tror det är 5-7 år sedan de målade kaklet.

Byt lysröret till ett par mindre i LED igonrera ev nyans skillnad i taket om ni ändå ska fixa köket längre fram, eller ta med en större flaga färg så bryter färgaffären en liten burk i passande kulör så syns inte nyans skillnaden så mycket.
 
Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket, om inte denna uppfräschning blir fantastisk 😅

Nu måste vi köpa ny spis pga bebis och kran pga läcker och vi vill också ha ny bänkskiva och byta/måla kaklet.

Det börjar bli så att vi plockar in mer och mer nytt, "ska vi inte byta fläkten också, när vi ändå håller på"..men det gör ju att allt springer iväg. Nu vill vi sätta stopp och faktiskt byta det som är tvunget och fräscha till resten.

Underskåpen är inte bra, det är sjukt jobbigt att böja sig och krypa runt på golvet för att hitta. Kryddor står över fläkten pga färdiga hyllor för det och opraktiska överskåp - djupa och höga, men jag tycker det ser så rörigt ut.

Har ni några bra tips på hur man kan fräscha till och förbättra ett gammalt kök? Vi har målat luckorna vita och vi har nya vitvaror. Det är inte standardmått, skåpsinredning från Ikea passar inte.
Vårt kök är från -68 fast med hyfsat nya vitvaror och luckorna är bytta för kanske 10 år sedan. Vi har bott här i snart 4 år och planerar köksrenovering nästa år.

Mitt bästa tips är att försöka stå ut! Tänk på hur bra det kommer bli sen och gläds i tanken ☺️ Använd tiden för att komma på smarta lösningar och göra ritningar.

Det vi har gjort annars är att vi har bytt kakel från rött 70-tals till vitt (hade över efter vår badrumsrenovering), bytt köksfläkt samt bytt köksblandare.

Vår gamla köksfläkt bytte vi pga att den var så äckligt flottig att den inte gick att sanera. Det droppade om den. Vi köpte Ikeas billigaste och satte upp. Den är smalare än den som satt innan så det är inte vackert, men den funkar och den är fräsch.

Vi trodde länge att det inte skulle gå att byta blandare utan att byta diskbänk, pga att den gamla blandaren behövde två hål i diskbänken och nya blandare behöver bara ett, men så blev det akut pga att den gamla gick sönder och då hittade vi en täckbricka som löste saken. Vi planerar att behålla vår nya blandare när vi renoverar köket.

Nu verkar det tyvärr som att både kyl/frys, diskmaskin och ugn är på väg att ge upp. Vi ber till högre makter att de ska överleva ett år till. Annars får vi försöka hitta något begagnat som funkar tills vi har nya köket redo.
 
Låt mig gissa att det är rätt bra kvalitet på skåpen i köket. Det byggdes rejälare förr...
(jag har fått tag i på ett gäng begagnade Kamlarköksgarderober och de är betydligt stabilare än sina nutida kompisar, bara lite svårt att hitta passande backar och hyllor till dem...)
Om det i övrigt är ett fungerande kök så hade jag nog, i dina kläder, försökt modifiera det till bättre funktion.
 
Låt mig gissa att det är rätt bra kvalitet på skåpen i köket. Det byggdes rejälare förr...
(jag har fått tag i på ett gäng begagnade Kamlarköksgarderober och de är betydligt stabilare än sina nutida kompisar, bara lite svårt att hitta passande backar och hyllor till dem...)
Om det i övrigt är ett fungerande kök så hade jag nog, i dina kläder, försökt modifiera det till bättre funktion.
Ja, det är bra kvalitet på själva köket. Bara oerhört opraktiskt och fult 😅. Jag har kikat lite på utdragbara hyllor/lådor till skåpen, det verkar gå att få tag på men pengarna springer snabbt iväg alltså!
 
Vårt kök är från -68 fast med hyfsat nya vitvaror och luckorna är bytta för kanske 10 år sedan. Vi har bott här i snart 4 år och planerar köksrenovering nästa år.

Mitt bästa tips är att försöka stå ut! Tänk på hur bra det kommer bli sen och gläds i tanken ☺️ Använd tiden för att komma på smarta lösningar och göra ritningar.

Det vi har gjort annars är att vi har bytt kakel från rött 70-tals till vitt (hade över efter vår badrumsrenovering), bytt köksfläkt samt bytt köksblandare.

Vår gamla köksfläkt bytte vi pga att den var så äckligt flottig att den inte gick att sanera. Det droppade om den. Vi köpte Ikeas billigaste och satte upp. Den är smalare än den som satt innan så det är inte vackert, men den funkar och den är fräsch.

Vi trodde länge att det inte skulle gå att byta blandare utan att byta diskbänk, pga att den gamla blandaren behövde två hål i diskbänken och nya blandare behöver bara ett, men så blev det akut pga att den gamla gick sönder och då hittade vi en täckbricka som löste saken. Vi planerar att behålla vår nya blandare när vi renoverar köket.

Nu verkar det tyvärr som att både kyl/frys, diskmaskin och ugn är på väg att ge upp. Vi ber till högre makter att de ska överleva ett år till. Annars får vi försöka hitta något begagnat som funkar tills vi har nya köket redo.
Frys, kyl, tvättmaskin och torktumlare fungerade inte när vi flyttade in så det åkte vi på direkt 🙄. Även diskmaskinen gav upp ganska snart och nu måste vi byta spisen 👀. Hoppas era håller 🙏.

Tror det varit lättare att stå ut om vi planerat renovering om nåt år, nu är det snarare några år. Vi velar så mycket också om vi ska öppna upp mellan kök och vardagsrum eller inte. Det hade blivit ett schysst kök, men jag är rädd för att det ska kännas som att man alltid är i köket, pga vardagsrummet inte är så stort.
 
Frys, kyl, tvättmaskin och torktumlare fungerade inte när vi flyttade in så det åkte vi på direkt 🙄. Även diskmaskinen gav upp ganska snart och nu måste vi byta spisen 👀. Hoppas era håller 🙏.

Tror det varit lättare att stå ut om vi planerat renovering om nåt år, nu är det snarare några år. Vi velar så mycket också om vi ska öppna upp mellan kök och vardagsrum eller inte. Det hade blivit ett schysst kök, men jag är rädd för att det ska kännas som att man alltid är i köket, pga vardagsrummet inte är så stort.
Vårt kök var ganska litet och är det fortfarande. Vi hade ingen möjlighet att öppna upp, åt ena hållet hade vi en trappa, åt det andra pannrum och det tredje en toa. Enda möjligheten hade varit att bygga ut huset. Så vi har ett litet kök. Rymmer bara ett bord som är 140 långt. Men när köket blev så mycket mer praktiskt gör det inte så mycket. Vi är dock bara två i hushållet.
 
Det finns jättesmarta lösningar för jobbiga djupa underskåp. Det jag tänker främst på är sådana där ”tracks” som man skruvar fast i botten och sedan fungerar som en utdragshylla. Tror t.om att IKEA har dem.Ikeas är för stora, med några cm. Ska undersöka
Ikeas är för stora, så störigt. Älskar deras köksinredning!!
 
Vårt kök var ganska litet och är det fortfarande. Vi hade ingen möjlighet att öppna upp, åt ena hållet hade vi en trappa, åt det andra pannrum och det tredje en toa. Enda möjligheten hade varit att bygga ut huset. Så vi har ett litet kök. Rymmer bara ett bord som är 140 långt. Men när köket blev så mycket mer praktiskt gör det inte så mycket. Vi är dock bara två i hushållet.
Lättare att bestämma sig på så sätt 😅. Den som ritade vårt kök, eller ja hela huset har dessutom fixat ett badrum utan fönster, en minitvättstuga ovärdig att kallas tvättstuga, dåligt med garderober och så köket.... Som består av en gång?? Bord får vi ha i vardagsrummet om vi inte vill sätta det framför dörren till tvättstugan eller framför altandörren. Egentligen hade det varit smidigt med ett helt annat hus men läget är så bra nära havet så vi har inte råd med något större eller modernare.
 
Lättare att bestämma sig på så sätt 😅. Den som ritade vårt kök, eller ja hela huset har dessutom fixat ett badrum utan fönster, en minitvättstuga ovärdig att kallas tvättstuga, dåligt med garderober och så köket.... Som består av en gång?? Bord får vi ha i vardagsrummet om vi inte vill sätta det framför dörren till tvättstugan eller framför altandörren. Egentligen hade det varit smidigt med ett helt annat hus men läget är så bra nära havet så vi har inte råd med något större eller modernare.
Aha! Då förstår jag att ni vill ta ut en vägg! Hoppas att ni står ut några år, det kommer vara en enorm lyx när det är klart!
 
Efter att ha stått ut med ett förfärligt kök i över 25 år så fick köket en rejäl omgång med färg. En hyresgäst stod inte ut och målade om bara jag köpte färgen.
Och himmel vilken skillnad det blev. Jag önskar att jag hade gjort det tidigare. Men jag väntade på att det tämligen rackliga köket skulle falla ihop. Men det var segare än någon kunde ana.
Så jag skulle fixa något som jag kunde leva med och sedan vänta tills jag var helt säker på vad som borde göras.
För egen del så väntar jag vidare på att köket skall falla ihop. Det är av tveksam kvalitet och från 1990. Nu så vet jag i alla fall vad som skall dit i stället.
 
Jag har "budgetrenoverat" ett kök en gång, aldrig igen. Vi gjorde det för att det var så äckligt att det inte gick att använda när vi flyttade in. Vi ville inte byta ut det, då köket inte skulle vara där på sikt. För att få ett vettigt resultat lägger man så mycket pengar och tid att det bara inte är värt det... Räknar man ihop pengarna var vi mer än halvägs till ett nytt IKEA kök, tänker man på tiden så hade vi på samma tid kunnat riva köket, måla vägar och tak, lägga nytt golv, montera det nya köket och ta en helg i solstolen...
 
Bordet hade ni redan i vardagsrummet, känns det som att ni sitter i köket nu? ;)
Haha, nä men stör mig på alla bord. Soffbord, köksbord och sen utanför i uterummet soffa och bord och sen altanen med bord. Som att vi måste sitta och äta överallt 🙄😂. Jag brukar sitta i soffan med bebisen och tallriken i knät eller på kudde 🙈😅.
 
Ja, beror ju på vad man gillar också. Det jag menar är att det är riktiga kvalitetssaker man kan få tag i till ett bra pris, om man vill byta ut ett tråkigt spånskivekök som faller isär, tex. Visst kan även såna gamla kök ha skador osv, men eftersom allt är massivt trä är det bara att byta ut de delarna isf.
Egentligen inte, de funkiskök som kom på trettiotalet började med spånskivor i bl.a. luckor. Men kvaliteten var ändå långt bättre än dagens så jag håller absolut med om att de är värda att bevara :)
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 431
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 122
Senast: Luff
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 762
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 618
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp