buffig häst

B

blondie1989

min häst är väldigt buffig av sig, dvs han puttar till en med huvudet (gasnka hårt). Tex när han står uppbunden och är otålig. Men även "närsomhelst". När man hanterar honom på något sätt måste man hela tiden se till att man inte står för nära hans huvud ifall han får för sig att ´slänga upp huvudet/buffa till. Hur lär jag av honom med detta? Jag har förstått att buffandet är en maktgrej, så jag måste besvara det på något sätt som förtydligar att jhan inte har makten, hur?? :confused:
 
Ja, det ena är ju att buffa tillbaka, det andra är att göra honom tänkandes kring andra saker han måste lösa, att han inte har tid att buffa för att du ger honom massor av saker att tänka På, så har gjort med min buffel, men ändock måste jag då och då buffa bort honom.Ett bra trick är också att backa honom, eller överhuvudtaget se till att flytta honom hit och dit som du vill. Då kanske huvudbuffandet försvinner,för det låter som en olat som är orsakad av att han inte vet vad du vill, han vet inte riktigt hur han ska göra rätt, alltså gör han fel.Bara för att göra nåt. Så du kanske ska också vara tydlig med beröm när han gör rätt för dig.För att göra honom mindre frustrerad liksom. :)
Jag gissar mest. Lycka till iallafall!!
 
Jag håller med yatlah!
Jag hade en oxå en häst som var bufflig, men genom att sysselsätta honom mycket så blev han bättre. Buffa tebax om han buffar och beröm och kela mycket med honom!
undvik inte att vara i närheten av huvudet utan ta tag i problemet!
Lycka till!

:-Tålamod-:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 361
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp