Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Läs om en favoritbok med 80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson, författarinläsning.

Boken är den första i serien om läkaren Ellen Elg, som jag läste med behållning när den var ny för 20 år sedan. Tyvärr är det tveksamt om situationen i världen blivit bättre sedan dess. Kanske är det tvärtom.

Boken handlar om kristen fundamentalism i USA, situationen för kvinnor på landsbygden i Zambia, och hur de båda hänger ihop. Mitt i alltihop befinner sig Ellen.

Välskriven och njutbar, även om jag kom ihåg större delen av handlingen.
Den serien är riktigt bra, har alla i bokhyllan så får se om det blir omläsning framöver.

Jag har lyssnat på Lavendelträdgården av Lucinda Riley och kryssar passar på åtta rutor:
1) två tidsepoker (andra världskriget och nutid)
2) ett mord
3) romantik i luften
4) Max tre ord i titeln
5) present överlämnas
6) utspelar sig delvis på hösten
7) fått rekommenderad (av en bekant - kan ha bidragit till valet av bok pga kryssmöjlighet)
8) passar in på minst fyra rutor

Väldigt förutsägbar i den övergripande storyn och väldigt lik de andra böckerna jag läst av författaren: rik flicka söker sin historia och finner kärleken, som inte är den hon tror. Sjukt irriterande huvudkaraktär i sin naivitet. Ändå hyfsat byggd berättelse.

Bingo.
Jag kryssar Max tre ord i titeln med Dockan av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Callin Öhrwall Delmar.

Boken är den femte om barnpsykologen Freyja och polisen Huldar. En mamma och en dotter åker på en misslyckad fisketur, där de lyckas få en gammal docka i nätet. De tar med sig dockan hem, och dagen efter hittas mamman död och dockan är borta. Flera år senare hittas mänskliga kvarlevor i havet på samma plats där dockan hittades.

Välskriven och spännande.
Augusti 2026 till januari 2027.webp

Jag kryssar läst om en favoritbok med YA-romanen Himlen börjar här av Jandy Nelson. Den handlar om sorg och kärlek, musik och övergivenhet. När boken börjar har Lennie 17 år nyss plötsligen förlorat sin tvillingsyster i en hjärtattack. Det visar sig att systern metodiskt letat efter deras mamma som stack när de var små. Boken består dels av (underbara små) dikter och anteckningar som Lennie i sin sorg strör kring sig överallt där hon nu rör sig ensam, men där systern alltid förut funnits med, dels av ett härligt YA-hyperbolt språk och ett tillåtande av helt vanlig knäpphet och udda familjekonstellationer. Vi följer hur hon navigerar förälskelse (får man verkligen vara nyförälskad när man sörjer), de relationer som finns kvar, hur hon upptäcker vem hennes mamma faktiskt var, hur hon blir kär och använder sitt musicerande för att både uttrycka och förstå sin sorg och vad den gjort med henne.

Det här är en underbar bok som jag ofta återkommer till (och ofta har som godnattsaga). Jag kan verkligen rekommendera den oavsett om du är ung vuxen eller inte.

Jag kryssar den här vill jag inte fortsätta läsa. Jag har börjat läsa "Årets roligaste bok" av Kristina Appelqvist. Ett bokförlag i Sverige ska säljas av en ägare som vill gå i pension och köps av en ICA-handlare som har läst förlagskunskap för länge sedan och alltid drömt om att driva ett bokförlag. Så han säljer sin ICA-butik och blir förlagschef.

Jag har läst knappt halva boken och det är som att det går lite för lätt för några av karaktärerna i boken, de känns ytliga och fastnar inte och jag blir inte engagerad i storyn tyvärr. Så kommer avsluta boken och inte läsa klart.

Jag kryssar den här vill jag inte fortsätta läsa. Jag har börjat läsa "Årets roligaste bok" av Kristina Appelqvist. Ett bokförlag i Sverige ska säljas av en ägare som vill gå i pension och köps av en ICA-handlare som har läst förlagskunskap för länge sedan och alltid drömt om att driva ett bokförlag. Så han säljer sin ICA-butik och blir förlagschef.

Jag har läst knappt halva boken och det är som att det går lite för lätt för några av karaktärerna i boken, de känns ytliga och fastnar inte och jag blir inte engagerad i storyn tyvärr. Så kommer avsluta boken och inte läsa klart.
Har precis hämtat hem den från biblioteket så får se vad jag tycker.

Har tre andra att läsa ut först varav en med så jobbigt tema att jag varvar med en annan för att ta mig igenom den. Och så en som är kortlån som måste läsas kommande vecka. Brukar annars bara läsa en bok i taget.
Så det kan vara så att den är precis det lättlästa halvtramsiga jag kommer behöva.

Har precis hämtat hem den från biblioteket så får se vad jag tycker.

Har tre andra att läsa ut först varav en med så jobbigt tema att jag varvar med en annan för att ta mig igenom den. Och så en som är kortlån som måste läsas kommande vecka. Brukar annars bara läsa en bok i taget.
Så det kan vara så att den är precis det lättlästa halvtramsiga jag kommer behöva.

Blir intressant att se vad du får för intryck. Jag lånade den som e-bok från biblioteket , glad att det inte var ett köp jag gjort. Jag har läst en del positova recensioner om den så mycket möjligt att det är en bok som bara inte jag fastnat för.

Den måste jag läsa! Hoppas mitt bibliotek har den, har precis beställt en drös böcker som nämnts i tråden redan. Farlig tråd det här. ;)

Jag kryssar Kryssats i inlägget före ett av dina inlägg med boken Utsökt kadaver av Agustina Bazterrica.

Vill man läsa mer om boken kan man följa mitt citat till @Rumpnissen s beskrivning.

Jag misstänkte redan innan att boken skulle påminna mig om Enhet av Ninni Holmqvist. Den boken handlar (i väldigt stora drag) om hur barnlösa personer används när personer med barn behöver organ.

Bägge böckerna belyser hur normer kan skifta, hur sånt som vi idag anser är vidrigt med ”rätt” sorts påverkan kan normaliseras.

Utsökt kadaver var en väldigt intressant bok även om jag fortfarande har en del frågor kvar. Håller även med Rumpnissen om att slutet gjorde boken ännu bättre!

Jag störde mig dock en del på översättningen, ffa en massa olika små ord som var helt felaktiga.

Jag kryssar "max tre ord i titeln" med Yesteryear av Caro Claire Burke.
Influencern Natalie vaknar upp i en annan verklighet och man få sedan följa hennes tidigare liv i tillbakablickar. Historien utvecklade sig inte alls som jag trodde och det gjorde mig nyfiken på slutet. Annars tyckte jag inte den var fullt så bra som många recensioner skrivit, men läsvärd.
Screenshot_20260828_121347_Gallery.webp

Jag kryssar Författarens efternamn börjar på J med The sea spinner av Julie Johnson.

Andra delen i serien Reign of Remnants. Eftersom jag fastnade för bok ett fortsatte jag med andra boken. Överlag en riktigt bra bok. Jag fastnade precis som första och ville inte lägga bort den. Däremot är jag fortfarande bitter över hur den slutade eller ja de sista 15 minuterna kanske... så pass att hon lika gärna kunde ha haft ihjäl min favorit-huvudkaraktär. Får se om hur jag känner för tredje boken sen men jag vet inte ens om jag vill veta hur det blir. Får liksom en känsla av hur storyn kommer vara i nästa bok och jag vet inte om jag gillar det. Men med det sagt, en bra bok tycker jag om man gillar romantasygenren :)

Hittade Janet’s Repentance av George Elliot i bokhyllan. Kan inte påminna mig att jag någonsin läst den. Handlar om frikyrkornas betydelse i 1800-talets England. Janet är gift med mr Dempster som driver en kampanj mot en frikyrkopredikant som nyss slagit sig ner i byn. Men både Janet och hennes man är alkoholiserade, och han misshandlar dessutom henne svårt. Predikanten blir hennes räddning när hon håller på att gå under.
Förvånansvärt modern. Om än lite svårläst - har noll koll på olika religiösa strömningar i 1800-talets England.
Kryssade utspelar sig under annat århundrade än 2000-talet.
IMG_0370.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar