Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Här kommer två kryss till.

Jag kryssar En nyårsfest hålls med Vad sker, sker i ondskans spår av Bengt Lundblad, inläst av Johan Svensson. Boken börjar med just en sådan, vilket jag blev både överraskad av och tacksam för.

Boken är den tredje i serien Mälarmord, och utspelar sig i Eskilstuna under mitten av andra världskriget. När journalisten Henry kommer hem från nyårsfesten hittar han ett anonymt brev med kryptisk text på sin hallmatta. Senare hittas en man mördad i sin lägenhet. Fascinerande språk. Det kryllar av de mest underbara liknelser.

Jag kryssar En genre du inte brukar läsa med Bo Bergman läser egna dikter.

Inspelningen är från 1963, vilket hörs på språket, men det är faktiskt mer bra än dåligt. Dikter är verkligen inte min grej, jag fattar sällan vad de egentligen handlar om. De här är inget undantag.

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med Vart vägen än bär av Birgitta Bergin, inläst av Anna Maria Käll.

Boken är den avslutande delen i författarens trilogi om kvinnlig vänskap. Nyskilda Tone ger sig iväg för att vandra pilgrimsleden till Santiago de Compostela. På vägen träffar hon andra som också vandrar, alla med sina egna bekymmer. Bitvis är det en ganska deppig bok, men naturligtvis med ett lyckligt slut.

Jag lyssnade precis klart på en för mig efterlängtad bok, Lucia är död av Katarina Wennstam. Kryssar Utspelar sig 1900-talet och bakåt eller 2100-talet och framåt.

Gillade boken lika mycket som föregångarna, eller ja kanske att första boken är något bättre än de andra två men överlag riktigt bra. Jag älskar skildringarna, jag älskar tiden, platserna och historierna. Jag hade lite svårt med en av huvudkaraktärerna, det har växt fram lite egenskaper hos henne som jag har lite svårt för och bitvis irriterade hon mig men i övrigt riktigt härlig läsning. Uppskattar ett historisk Stockholm, starka kvinnliga karaktärer i en svår tid och även bokens upplägg. För mig är det lagom av allt och det är riktigt trivsam läsning.

Jag lyssnade precis klart på en för mig efterlängtad bok, Lucia är död av Katarina Wennstam. Kryssar Utspelar sig 1900-talet och bakåt eller 2100-talet och framåt.

Gillade boken lika mycket som föregångarna, eller ja kanske att första boken är något bättre än de andra två men överlag riktigt bra. Jag älskar skildringarna, jag älskar tiden, platserna och historierna. Jag hade lite svårt med en av huvudkaraktärerna, det har växt fram lite egenskaper hos henne som jag har lite svårt för och bitvis irriterade hon mig men i övrigt riktigt härlig läsning. Uppskattar ett historisk Stockholm, starka kvinnliga karaktärer i en svår tid och även bokens upplägg. För mig är det lagom av allt och det är riktigt trivsam läsning.
Den ska jag hålla utkik efter! Tyvärr har den inte dykt upp på något av mina bibliotek än.

Jag kryssar Valfri bok med Ett fynd att dö för av Anders de la Motte och Måns Nilsson, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra i serien Morden på Österlen. En ökänd antikhandlare hittas mördad under den stora antikmässan i Degerberga. De två omaka poliserna utreder även detta fall, och jag tycker faktiskt bättre om den här boken än den första.

Den ska jag hålla utkik efter! Tyvärr har den inte dykt upp på något av mina bibliotek än.
Jag står på kö på mitt bibliotek, hade plats 117 senast jag kollade. Så den blir nog till nästa kryss för min del.

Är i övrigt, som flera andra, inne i en läs-svacka. Det är mörkt och tråkigt på kvällarna och mycket lättare att titta på tv just nu. Kommer nog hämta sig snart.

Jag kryssar En bok du fått rekommenderad med Haven som skiljer oss åt av Gill Thompson, inläst av Lo Kauppi. @Silver Girl rekommenderade den tidigare i bingot, och jag håller definitivt med om att det är en bra bok.

Tiden under och efter andra världskriget. En kvinna i London som tappat minnet. En förmodat föräldralös liten pojke som skickas med båt till Australien. Välskriven och intressant om de mörkare delarna av australiensisk historia.

Jag har läst Äpplet faller inte av Liane Moriarty. Var sugen på en tegelsten (över 500 s enligt egen definition) och min dotter valde ut den här åt mig. Tror att jag snappade upp den när den blev nominerad till årets bok för några år sen.

Den handlar om familjen Delaney, som består av Joy och Stan samt deras fyra vuxna barn. De är en tennisfamilj där Joy och Stan har drivit en tennisskola och alla fyra barnen har också tävlat på hyfsad nivå. Nu är tennisskolan såld och de ska njuta av sin pension. Men plötsligt försvinner Joy spårlöst och spelulationerna om vad som hänt är många. Omväxlande med nutidsberättelsen om Joys försvinnande får vi följa ca ett år tidigare då en ung, okänd, blåslagen kvinna knackar på Delaneys dörr. Har hon något med försvinnandet att göra?

Jag har aldrig läst Moriarty tidigare och premissen var väl inte något som gjorde mig jättesugen med flera tidslinjer, många huvudpersoner, en kvinna som försvinner och tennis. Men jag hade fel, den var enkel att följa, snyggt uppbyggd där saker visar sig lite pö om pö, istället för ett stort avslöjande i slutet. Dess stora behållning för mig var inte spänningselementet, utan hur väl den beskriver skavet som finns mellan generationer. Kanske att den någon gång blev lite långrandig, men mestadels flög jag igenom den och uppskattade den riktigt mycket.

IMG_7268.webp

Jag väljer att kryssa passar in på minst 4 rutor då den passar på följande rutor:
  • Romantik i luften (kärlek beskrivs fint på flera sätt)
  • Julfirande i ett annat land är där du befinner dig (Australien)
  • En karaktär befinner sig i luften (det finns en scen där en av karaktärerna flyger)
  • Utspelar sig i en stad du vill besöka (Sydney!)
  • En julklapp överlämnas (ett av syskonen har gåvan att hitta de perfekta presenterna, vilket retar gallfeber på övriga syskon)
  • Skönlitterär bok där en hund spelar en viktig roll (Delaneys har en hund som har en viss betydelse för handlingen)
  • Med ett fängelse eller där någon är inlåst (det förekommer)
  • Utspelar sig på en plats du har besökt (Sydney!)
  • Passar på minst 8 rutor i krysset (ja, det gör den visst också)

Julklapp överlämnas - The North Wind av Bronwyn Parry. En novell/kortare roman, del fyra i Dungirri-serien (romantisk spänning). Romantik, men åt det mer långsamma hållet, och med lite mysterie. Owen har lovat hans 90-åriga morfar att följa med på en resa under jul vart morfarn än vill, men väntar sig inte att det ska vara en liten håla i ingenstans i Australien. Och han förstår inte riktigt varför. Där träffar han Angie. Jag gillade den, men jag föredrar någon av de tidigare böckerna i serien.

Fängelse/någon inlåst - She Who Became the Sun av Shelley Parker-Chan. Historisk fiktion med lite (extremt minimala) fantasyinslag. 1300-talet Kina, som är erövrat av mongolerna. Boken följer flickan/kvinnan Zhu som låtsas vara sin döde bror för att först bli buddistmunk för att överleva, och sedan ta hans öde om att bli "great". Okej, men inte någon jag egentligen fastnade för. Troligtvis för att jag behöver karaktärer jag gillar för att jag ska gilla boken, och här var det inte riktigt någon som jag faktiskt kände för att "heja på". Under en kort sekvens är Zhu inlåst i ett fängelse.

IMG_20251102_170934845~2.webp

1000057408.webp

Läst Ann Cleeves Svart Som Natten. Klassisk deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna.
Inte en favorit (men jag har hittills inte hittat en deckare som är det), pausade mitt i för att jag lessnade och plockade upp boken igen efter jag läst 2 andra mest för att läsa ut den. Jag tycker att mitten av boken lätt hade kunnat skippats och att sista femtedelen kunnat bli utfylld betydligt mer.
Har fått låna fler böcker av henne, ska prova någon till innan jag ger mig.

Visa bifogad fil 176518

Läst Ann Cleeves Svart Som Natten. Klassisk deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna.
Inte en favorit (men jag har hittills inte hittat en deckare som är det), pausade mitt i för att jag lessnade och plockade upp boken igen efter jag läst 2 andra mest för att läsa ut den. Jag tycker att mitten av boken lätt hade kunnat skippats och att sista femtedelen kunnat bli utfylld betydligt mer.
TV-serien Shetland är dock mycket bra, de första säsongerna är baserade på böckerna.

Visa bifogad fil 176518

Vilken ruta är det du kryssar?

Jag kryssar Utspelar sig i stad du vill besöka med Dödsspiralen av Leena Lehtolainen, inläst av Rachel Molin. Boken utspelar sig i Helsingfors, och är den femte i serien om polisen Maria Kallio.

En hyfsat känd konståkare hittas död i bakluckan på en bil, ihjälslagen med sina egna skridskor. Kallio utreder, tillsammans med kollegorna. Bra språk och nyanserade personskildringar. Lagom oväntad upplösning.

Kul! Ser fram emot den. Reserverade den på biblioteket för ett par veckor sedan. Kom på plats åtta i kön. Det är en lång kö i den här byn :D.

Jag kryssar En bok du valde baserat på omslaget med Alla fyra av Miranda July.

Gick förbi den på biblioteket, blicken fastnade direkt på omslaget. Snyggt, fina färger, något lite nytt med textplaceringen och allmänt drömmigt. Konstaterade att jag hört talas om boken, den har svept förbi i flödet och min chef nämnde att hon läst det på sin semester. Den har dock inte varit på min lista eftersom jag inte tyckte den verkade vara min smak. Men va fasen, omslaget var ju snyggt och det ska kryssas!

1762159627085.webp

Men jävlar vad jag varit uttråkad. Vad var det här för skit? Först 250 sidor långsamt och svårgenomträngligt tantsnusk som både får mig att känna mig otroligt pryd och gammalmodig. Sen en upplösning sista 150 sidorna som väll iof gör boken bättre, men som mest känns som en efterhandskonstruktion för att faktiskt få boken att handla om något. Fick, helt ärligt, googla boken efteråt och det visade sig då att den handlade om förklimakteriet. Det gick mig förbi att det var en bärande del av handlingen.

Det är verkligen dags att jag börjar kryssa i detta bingot.

Jag kryssar rutan den här vill jag inte fortsätta läsa. Har börjat läsa boken "I gryningen andas inget" av Marianne Cedervall. En feelgooddeckare som är sjätte delen i serien om Anki och hennes islandshästar och Tryggve den pensionerade polisen.

Det här var ingen höjdare, seg start och tunn historia som känns krystad från och till. Jag är inte ens sugen på att läsa vidare för att få reda på vem mördaren är.

Som andra kryss blir det ett ord i titeln med boken Bidrottningen av Veronica Linarfve. Det här är en fantastisk bok tycker jag, författaren skriver på ett sätt där jag förstår mycket mellan raderna och jag bara älskar den.

Boken handlar om Gabriella Lind som en dag hittas under ett skrivbord på sitt gamla jobb fast övertygad om att hin är ett bi. Innan kollapsen var hon projektledare, mamma och fru och tog hand om sin farfar som vägrade hemtjänst och hans bin trots att hon har en insektsallergi.

Rekommenderar starkt boken en av de bästa böckerna jag läst på flera år.

Vi var på Gotland i helgen och jag passade därför på att läsa Den sista utposten av Mari Jungstedt och kryssar Read on location.

Hamnar i högen med böcker som är "bra och läsvärda men inget häpnadsväckande". Ungefär som tidigare böcker av henne. Bra och jag fortsätter läsa när det kommer nya men inget som jag längtar efter 😊

Jag kryssar Skönlitterär bok där en hund spelar en viktig roll med Kaffe med mjölk av Ella-Maria Nutti.

Mycket finstämd, vacker bok om en mor-dotterrelation. Gillar det kärnfulla gestaltandet av relationen som gör att jag känner att jag vet mycket mer om relationen än vad texten innehållet i boken egentligen gett mig. Ganska kort bok som dessutom upplevs väldigt lättläst tack vare de korta och rappa kapitlen, fint driv i historien.

Dotterns hund Knut är en viktig och återkommande gestalt i historien.

Rekommenderas starkt. Kan vara den bästa i år så här långt.

Fråga @Islandshästryttare !

Hur ställer vi oss till faktaböcker? Kan jag ex. läsa Fuskbygget av Andreas Cervenka och kryssa "Baserad på en riktig historia" eller är det allt för kreativt? Eller "valfri bok", hur verkar det? :)

Blev plötsligt väldigt sugen på att läsa den men vill också kryssa rutor 🤣.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka