Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Jag kryssar En riktig människa nämns i boken med Domkyrkans duvor av Bengt Lundblad, inläst av Johan Svensson. Den riktiga människan är Olof Ahlberg, svensk skulptör som skapat skulpturen De fyra årstiderna som finns på stora torget i Strängnäs.

Boken är den fjärde i serien Mälarmord, och det har hunnit bli 1942. Journalisten Henry får i uppdrag att göra ett reportage om renoveringen av Domkyrkan i Strängnäs. Väl på plats försvinner ett krucifix, och Henry blir såklart indragen i utredningen. Även den här boken är full med fascinerande liknelser. Ett exempel: "Han gav mig en blick lika urvattnad som sillfiléerna på julbordet."

Jag kryssar från en serie med minst tre delar med Tale of the Heart Queen av Nisha J Tuli. För mig en efterlängtad ljudbok. Jag har verkligen gillat tidigare tre böcker i serien. Den här var bra, det är den sista och således fick man ett slut. Den var bra men ärligt var den för mig den svagaste boken i serien.

Säcken knöts ihop, slutet var bra men det kändes som om vissa delar var lite korta och jäktade. Det kunde ha målats betydligt mer och fått ta mer plats som en del av upplösningen. Det kändes bitvis som att nu får det bli klart och inte för långt. Jag saknade lite beskrivningar och upplevde att det hände mycket men väldigt kompakt och i vissa delar försvann mycket av den känslan som jag upplever tidigare fångat mig.

Men ja, jag gillar ändå hur mycket föll på plats och boken var bra men inte mer än så!

Jag kryssar "utspelar sig i en stad du vill besöka" med The Final Vow av M W Craven.
Senaste boken om polisen Washington Poe där en krypskytt terroriserar England.
Utspelar sig delvis i London.
Screenshot_20251009_132928_Gallery.webp

Sådärja, efter mycket om och men kan även jag inkomma med lite kryss!

En biografi: Ligan av Fatima Bremmer. Den här hade tyvärr även kunnat hamna på "nej, den här vill jag inte fortsätta läsa", vilket är synd då jag hade höga förhoppningar. Men det blir helt enkelt för rörigt med en biografi av 10 olika personer i en bok, särskilt när de 10 personerna har mycket gemensamt och i vissa fall har samma namn (Elin, Elin, Ellen och Ellen). Jag ville verkligen tycka om boken och den innehöll massor av intressant historia som jag inte hade koll på sedan tidigare, men det kändes nästan orättvist att försöka trycka in alla de här kvinnornas historia i en gemensam bok. Jag tror att det hade funkat bättre om man delat upp dem över två eller kanske tre böcker. Jag ger den 6 av 10 i betyg eftersom den trots allt var intressant och otroligt väl-researchad.

En riktig människa nämns: A Good Neighborhood av Therese Anne Fowler. Den här har legat på min lista länge och jag blev inte besviken! Välskrivet men ändå lättläst om ras, klass, privilegier och de inneboende fördomar vi har om vår omgivning samt hur de påverkar sättet vi bemöter varandra på. Mycket intressant story med flera oväntade vändningar, det enda jag inte gillade riktigt var ett av berättarperspektiven. Gillade man Little Fires Everywhere eller uppskattar böcker av Jodi Picoult, kan denna vara värd att spana på. Lustigt nog är just Jodi Picoult en av de verkliga personerna som nämns, tillsammans med John Grisham. Jag ger den 8/10 i betyg.

En bok du blivit rekommenderad: Mina vänner av Fredrik Backman. Det går väl knappt att röra sig utan att få den här boken rekommenderad den här hösten, åtminstone inte i min bekantskapskrets, så det blev att jag plockade upp den nu istället för att spara den till jullovet som jag först hade tänkt. Jag ska erkänna att den inte fångade mig helt från första sidan, språket är naturligtvis fenomenalt som vanligt med en otrolig massa träffande beskrivningar men det tog en stund innan jag kom in i själva storyn. Tror att det beror lite på att jag läste i för korta intervaller i början, det blev bättre när jag tog mig lite mer tid att verkligen sjunka in i den. De sista 100 sidorna var så bra att jag aldrig ville att den skulle ta slut! Jag både skrattade och grät och det är det faktiskt inte många böcker som kan få mig till. Betyg: 9/10.

Bokbingo höstvinter 201125.webp

Jag kryssar Utspelar sig i en stad du vill besöka med Shuggie Bain av Douglas Stuart. Har stått på listan sen den blev hajpad men jag har aldrig riktigt känt att det varit läge. Med det här krysset var det dock givet, boken utspelar sig i Glasgow som jag så gärna vill besöka!

Den hamnar i kategorin "Inte så rolig att läsa men är väldigt glad för att jag läst den". När jag väl accepterade att den snarare är kontext- och karaktärsdriven än händelsedriven så kunde jag verkligen uppskatta den. Har tänkt på den flera gånger sen jag läste ut den och tror nog jag kommer bära med mig den väldigt länge.

Jag kryssar Julfirande i annat land än där du befinner dig med Julmordet i Cornwall av Fiona Leitch, inläst av Kajsa Linderholm. Boken utspelar sig i Cornwall, och där är inte jag.

Boken är den fjärde i serien Mat och mord i Cornwall. Jodie Parker är inhyrd för att ordna maten på en julfest på ett avsides beläget gammalt kloster, och efter tillställningen tvingas hon och många andra stanna kvar där över natten då en snöstorm dragit in och gjort vägarna ofarbara. Under natten mördas en av gästerna, och naturligtvis försöker Jodie reda ut vem som är skyldig.

Jag kryssar En karaktär befinner sig i luften med Den falske schamanen av Eva Brenckert, inläst av Callin Öhrwall Delmar. I boken förekommer flygresor, både till Gerona och till Peru.

1999 kommer en medelålders, peruansk man till en liten by i norra Sverige. Han påstår sig vara schaman, och lyckas snabbt dra in ett antal människor i sin sfär, som han manipulerar och utnyttjar, både vuxna och barn.

En vidrig och sann historia, om hur en hel grupp människor manipuleras till att göra de mest motbjudande saker, och hur de bryts ner av manipulationen. Tyvärr är den ganska taffligt berättad, och det gjorde det svårt att behålla intresset. Det var skönt när boken tog slut.

IMG_0294.webp

Läst Making A Killing av Cara Hunter och kryssar en karaktär befinner sig i luften eftersom det ingår en flygresa till Belfast.
Nummer sju Adam Fawley-serien. Knyter an till en tidigare bok i serien - fortsättning på samma case, men med en tämligen oväntad twist. Och en cliffhanger stor som Texas på slutet 😱
Gillar Adam Fawley-serien. Lagom spännande och lättläst.

Snö - Röda spår i snön av Caroline Hurtig. Fantasy med romantik, första delen i en serie där varje bok är en version av en klassisk saga (i det här fallet rödluvan). I det här fallet är Rödluvan en häxa som kan göra magi med hjälp av blod, och vargen en varulv som har som uppgift att utrota sådana blodshäxor.

Vill inte fortsätta läsa - The Bone Witch av Rin Chupeco. Fantasy. Egentligen inte särskilt dålig, men jag fastnade inte i den. Jag kom halvvägs, men fortfarande halva boken in var jag inte mer intresserad av att läsa till slutet, och det var fortfarande så att jag mest läste ett kapitel varje kväll för att komma framåt i boken snarare än att jag gillade den.

Read on Location - Som en vind genom Ådala av Åsa Liabäck. Sista delen i serien om ett gäng personer som är kopplade till ett koloniområde i Linköping.

Visa bifogad fil 177115
Gillar Ådala-serien! Så mysig och lockar till små skratt :)

Jag kryssar Romantik i luften med Tonårspar har kul på allmän plats av Aravind Jayan, inläst av Sebastian Sporsén.

Trivandrum, Indien i nutid. Huvudpersonens äldre bror har haft sex med sin flickvän, utomhus, och aktiviteten har fångats på film och publicerats på en porrsajt. När det kommer till föräldrarnas kännedom är katastrofen ett faktum. Fascinerande välskriven, med underbara dialoger och en intressant inblick i indisk kultur. Kort sagt, en jättebra bok.

Julfirande i annat land - Julmirakel på Hedgehog Hollow av Jessica Redland. Sjätte och sista delen om Sam på Hedgehog Hollow, där hon skapat ett räddningscenter för igelkottar (och nu även andra djur, som grävlingar). I den här sista delen är det även mycket fokus på Fizz, en av de andra karaktärerna. Jag har ju läst hela serien nu, så jag tycker ju uppenbarligen om böckerna ;)

Riktig människa nämns - Tyst jord av Dave Goulson. Populärvetenskaplig bok om dagens problem med minskad biologisk mångfald och insekter. Intressant och välskriven, och tar på ett bra sätt upp flera av dagens miljöproblem (olika kemikalier, klimatproblemet, övergödning, ljusföroreningar etc.) och gör det tydligt hur det är kopplat till minskad biologisk mångfald för framförallt insekter. Flera verkliga människor nämns, många forskare men också t.ex. Greta Thunberg.

Filmatiserad roman - Miniatyrmakaren av Jessie Burton. 1600-talets Amsterdam, där Nella som 18-åring är nygift med en framgångsrik köpman, och får ett dockskåp (en replika av deras eget hus) i bröllopsgåva av sin make. Giftermålet blir väl dock inte riktigt som hon tänker sig, samtidigt som hon får mystiska paket med saker till dockskåpet. Boken gjordes som en TV mini-serie under 2017-2018. Okej, men inte någon favorit och jag kommer troligtvis inte läsa del två.

IMG_20251126_205816940.webp

Jag kryssar "debuterade författare 2025" med Huset på Kreugers kulle av Linda Ekström.

Fanny, som är författare, får en dagbok skickad till sig. Den har ett otrevligt innehåll och Fanny har ingen aning om var den kommer ifrån. Men den inspirerar henne till en ny bok. Samtidigt händer en hel del obehagliga saker.
En helt ok och läsvärd bok även om den inte hamnar på min topplista. Aningen irriterande att författaren verkar ha ansträngt sig att ge alla så ovanliga namn som möjligt, det känns inte helt trovärdigt.

Jag kryssar romantik i luften, boken Hotell George av Mia Möller. Man kan lugnt säga att boken börjar mycket dramatiskt, vet inte hur mycket jag ska ge iväg om någon vill läsa. Detta är en både en mysig feelgood men har också flera stråk av svärta som ligger under ytan som jag verkligen gillar. George och George junior driver det ärofyllda hotellet, som har funnits i familjens ägo i sjuttio år. De tar till ett ganska bisarrt tillvägagångssätt för att ha råd att renovera det.

Alla som hjälper till att renovera hotellet flyttar in och man får följa karaktärerna och förstå deras historier undan för undan, där finns både de som har ganska tragiska öden och historier och så fru Beata som blev en riktigt favorit hos mig som har bott på hotellet i 20 år. Men frågan är om hennes gods, som hon är övertygad om att hon sålt, finns kvar i hennes ägo? En härlig bok som jag verkligen kan rekommendera som julläsning!

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Ministermordet av Gretelise Holm, inläst av Mirja Turestedt. Författaren är dansk.

Boken är den fjärde i serien om journalisten Karin Sommer. En integrationsminister som blir mördad när hon joggar i skogen. En ung, påstått mycket rik journalist som får sparken efter att ha fuskat. Och en reklamresa till Litauen, betalad av ett företag som inte är riktigt rumsrent. Hur hänger det ihop?

Välskriven och spännande, med svidande kritik mot moralen inom dansk politik.

Jag kryssar Bokens namn börjar på J med Juno Browne och liket på heden, av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den andra i serien Döden i Devon. En av Junos arbetskamrater hittas död i skogen vid en stor herrgård, dit han, Juno och övriga kollegorna varit för att sälja saker på den årliga marknaden. Juno börjar gräva, och inser snabbt att det här inte var första misstänkta dödsfallet på herrgården, och det är något väldigt skumt som pågår. Lättsam med intressanta personligheter.

Kryssar Lucia är död av Katarina Wennstam som bok som passar in på 8 rutor:

1. Utspelar sig 1900-talet och bakåt
  2. Julfirande i annat land än du befinner dig (jag bor alltså inte i Sverige)
  3. En riktig människa nämns (bl.a. Anders Zorn)
  4. Romantik i luften
  5. Snö finns i boken
  6. Från en serie med minst tre delar
  7. Med ett fängelse eller någon är inlåst
  8. En julklapp överlämnas
Jag var lite tveksam till den här boken eftersom jag tycker att titeln är så dålig och eftersom jag inte var jätteimponerad av den förra boken i serien, som blev en besvikelse jämfört med ettan. Men här tycker jag nog, precis som någon annan skrev ovan, att det blev bättre igen och den här var nästan lika bra som ettan! Emellanåt kändes den dock lite "klumpigt" skriven eller hur jag ska beskriva det, det blev nästan lite för många ingående beskrivningar av div. historiska kutymer och företeelser och i vissa fall kändes det som att de togs med bara för att författaren upptäckt dem och fascinerats av dem under sin research. Mycket av det var helt klart intressant, men ibland blev det som sagt lite för mycket av det goda. Överlag en riktigt bra story dock, slutet förvånade mig och karaktärerna är välskrivna. Jag ger den 8/10 i betyg :)

Kryssar Lucia är död av Katarina Wennstam som bok som passar in på 8 rutor:

1. Utspelar sig 1900-talet och bakåt
  2. Julfirande i annat land än du befinner dig (jag bor alltså inte i Sverige)
  3. En riktig människa nämns (bl.a. Anders Zorn)
  4. Romantik i luften
  5. Snö finns i boken
  6. Från en serie med minst tre delar
  7. Med ett fängelse eller någon är inlåst
  8. En julklapp överlämnas
Jag var lite tveksam till den här boken eftersom jag tycker att titeln är så dålig och eftersom jag inte var jätteimponerad av den förra boken i serien, som blev en besvikelse jämfört med ettan. Men här tycker jag nog, precis som någon annan skrev ovan, att det blev bättre igen och den här var nästan lika bra som ettan! Emellanåt kändes den dock lite "klumpigt" skriven eller hur jag ska beskriva det, det blev nästan lite för många ingående beskrivningar av div. historiska kutymer och företeelser och i vissa fall kändes det som att de togs med bara för att författaren upptäckt dem och fascinerats av dem under sin research. Mycket av det var helt klart intressant, men ibland blev det som sagt lite för mycket av det goda. Överlag en riktigt bra story dock, slutet förvånade mig och karaktärerna är välskrivna. Jag ger den 8/10 i betyg :)

Kul att höra, den står på min läslista. Det är alltid en balansgång hur mycket av researchen man ska ta med vid historisk roman vissa författare tycker jag överlastar böckerna med research.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka