Bukepediahjälp önskas! Erfarenheter av lädersulor?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det uteslutits trodde de att det var sulinflammation orsakad av torkan. Han hade då bott hos mig i drygt 1,5 år utan några symptom från sulorna. Han är ua på röntgen och har utretts på längden och tvären utan att någon solklar orsak har hittats. Det är möjligt att PPID spelar in. Det finns inga belägg för att det kan påverka enligt veterinärerna men varken jag eller veterinärerna jag har diskuterat det med utesluter att det ändå kan ha med det att göra. Han har bra ACTH-värden nu med medicinering men de känsliga sulorna finns kvar.

Toppenbra hovkvalité, hårda fina sulor, reagerar inte på visitertång heller så varför han ömmar utan sulor finns det inte riktigt någon förklaring till. Med sulor och silikon är han dock nöjd och glad men nu efter nästan ett år med sulor luktar hans strålar inte karamell och jag och hovslagaren diskuterade lädersula istället för de han har idag (Cemtec hof pad pro och dito silikon) så att stråle och sula ska kunna andas lite mer. Men, då är ju frågan, hur mycket stötdämpning ger en sula i läder? Hovslagaren hade inte använt lädersulor på länge och hade ingen koll på hur bra stötdämpning de ger utan mest använt det på hästar som har lätt att få hovböld så, därför frågar jag bukepedia efter erfarenheter.

Innan dagens skoning hade endel av silikonet åkt ur och det syntes på honom att med bara sulan var han inte lika bekväm men det kan såklart också bero på det grus som åkt in under sulan där silikonet hade åkt ur. För er som inte har känt på en sådan sula så är den ganska mjuk, en sten skulle med all sannolikhet kännas igenom den. Han var inte halt eller så men det syntes på honom att det inte var lika bekvämt. Frågan är ju då om man ska våga prova lädersulor vid nästa skoning så att sula och stråle får andas lite mer eller om jag då står med en obekväm ledsen häst några dagar senare? Vad är era erfarenheter?
 
Jag hade lädersula på mitt fullblod som var ömfotad. Tyckte att det funkade bra på honom och en annan fördel var att man kunde spola den med vatten så den höl bra fuktighet på hovarna.
 
Lädersulor kan jag rekomendera. Min häst är väldigt ömfotad och blivit helt bra efter vi satte lädersulor fram och de har inte påverat strålarna alls :)
 
En kollega använder lädersulor på sin häst och det funkar väldigt bra för honom. Jag skulle absolut prova. Hur en lädersula är i jämförelse med en i silikon har jag tyvärr svårt att uttala mig om.
 
Haft lädersulor på två. Helt okej men någon vidare stötdämpning tror jag inte man får. Det tråkiga med dem är att de blir hårda när de varit blöta och torkat ett antal gånger.
 
Ni som har använt lädersulor, har ni haft silikon under? Om inte, har det inte kommit in grus under då? Det var lite silikonet jag ville slippa nämligen för att hoven skulle kunna andas bättre men när jag läser på diverse sidor så verkar det som om silikon behövs under ändå?

@Alexandra_W minns du vad du hade för sorts lädersulor? Provade du olika sorter och blev det isåfall lika dumt på alla? Det finns ju enormt många så jag har verkligen ingen aning om vilka jag skulle testa isåfall.

Jag ställer samma fråga till övriga, vet ni namnet på de ni har varit nöjda med?
 
Ingen silikon. En del grus ja men inte särskilt mkt. Jag har inte silikon under hårda heller, tycker inte om silikon. Har funkat trots väldigt tunnsulade ömfotade. Skulle de behöva helt fyllt skulle jag välja flytsula.

Haft två olika sorter. Ett par tror jag att jag har en bild för produktnamnet står. Ska kolla.

Edit Mustad var de ena kom jag på. De andra hade krångligare namn.
 
Ingen silikon. En del grus ja men inte särskilt mkt. Jag har inte silikon under hårda heller, tycker inte om silikon. Har funkat trots väldigt tunnsulade ömfotade. Skulle de behöva helt fyllt skulle jag välja flytsula.

Haft två olika sorter. Ett par tror jag att jag har en bild för produktnamnet står. Ska kolla.

Edit Mustad var de ena kom jag på. De andra hade krångligare namn.
Utan silikon blir han öm direkt med de sulor han har nu. Räckte med att endel hade åkt ur nu strax innan skoningen för att det skulle märkas på honom så det vågar jag inte ens prova. Det silikon han har under nu ska vara som flytsula men med sula ovanpå för extra skydd. Han går den mesta tiden i uppgrusad hage (några timmar på gräs nu men mesta tiden på grus) så en vanlig flytsula ansåg hovslagaren inte ens var någon idé att prova. Han menade att den skulle slitas ut för fort.
 
Utan silikon blir han öm direkt med de sulor han har nu. Räckte med att endel hade åkt ur nu strax innan skoningen för att det skulle märkas på honom så det vågar jag inte ens prova. Det silikon han har under nu ska vara som flytsula men med sula ovanpå för extra skydd. Han går den mesta tiden i uppgrusad hage (några timmar på gräs nu men mesta tiden på grus) så en vanlig flytsula ansåg hovslagaren inte ens var någon idé att prova. Han menade att den skulle slitas ut för fort.

Då förstår jag. Då behöver du silikon under lädersulorna.
 
När jag haft tjärdrev har det kommit in lera och smågrus
Ajdå. Då lär det inte vara något alternativ.
Då förstår jag. Då behöver du silikon under lädersulorna.
Ja det är nog så. Frågan är om det ens är värt att testa lädersulor då. Tänker att silikonet lär stänga in lika mycket oavsett läder eller plastsula? Eller ger lädersula någon bättre miljö för hoven när silikonet ändå behövs? Det koncept vi har fungerar ju i övrigt och jag vill ju inte börja ändra och riskera att han får ont om det inte är något jag vet kan förbättra hovmiljön. Vi la på thrush stop vid skoningen nu så får hoppas att det ger sig. Det var ingen regelrätt strålröta utan just att det inte luktade karamell precis.
 
Ajdå. Då lär det inte vara något alternativ.

Ja det är nog så. Frågan är om det ens är värt att testa lädersulor då. Tänker att silikonet lär stänga in lika mycket oavsett läder eller plastsula? Eller ger lädersula någon bättre miljö för hoven när silikonet ändå behövs? Det koncept vi har fungerar ju i övrigt och jag vill ju inte börja ändra och riskera att han får ont om det inte är något jag vet kan förbättra hovmiljön. Vi la på thrush stop vid skoningen nu så får hoppas att det ger sig. Det var ingen regelrätt strålröta utan just att det inte luktade karamell precis.

Läder andas ju så där är ju en fördel. Min ena fick lädersulor just för hon blev lite äcklig under sulan. Inte röta men började bli äckligt.

Även med silikon borde det ju hjälpa en del inbillar jag mig?
 
Läder andas ju så där är ju en fördel. Min ena fick lädersulor just för hon blev lite äcklig under sulan. Inte röta men började bli äckligt.

Även med silikon borde det ju hjälpa en del inbillar jag mig?
Ja det var ju min tanke med lädersulor men frågan är om det blir någon skillnad andningsmässigt om silikon ändå behövs? Hur mycket andas det liksom? Det känns för mig inte som att det borde andas alls? Det silikon han har nu känns lite som slajm i konsistensen, inte omformningsbart men det känns lite fuktigt som slajm gör fast det har torkat och det har väldigt bra stuns. Inte sådär stumt som vissa silikoner blir när de har torkat. Man skulle i teorin kunna göra en studsboll av det silikonet han har nu. Fördelen med nuvarande sulor är att de är genomskinliga så att det är lätt att se till att det blir silikon överallt. Den möjligheten försvinner ju med lädersulor.

Kanske att det blir skillnad om silikonet börjar åka ur om man har en lädersula och lädersulan då anpassar sig efter hoven så att inte lika mycket grus och skit åker in som under den sulan han har nu om silikonet rymmer? Jösses vad svårt sådant här är. Känns ju vanskligt att testa och ha behov av att sko om honom tre dagar senare för att det inte fungerade för då ska man ju ge sig katten på att hovslagaren har fullt upp i en vecka och jag vill ju inte att det ska bli som innan han skoddes med sulor.

Borde man inte kunna blöta lädersulorna innan skoningen och ställa hästen på fast underlag när de är på så att de formar sig bra efter sulan och strålen? Eller kommer det in grus ändå? Är det isåfall bäst med tjocka eller tunna lädersulor? Tusen frågor. Inte enbart riktade till dig.
 
Haft lädersulor, dock utan silikon.
Helt okej effekt.
Osäker på hur de skulle funka med silikon kontra andra sulor.
Tyckte nog att jag fick bra dämpningseffekt av lädersulor också. Kan däremot inte säga att jämförelsen däremellan är 100% då hästen hade lite muskelproblem (spänningar och dylikt) samt annan hovslagare och sämre skoning när lädersulorna var på.

Jag hade nog försökt med lädersulor silikon och om det går lite tjära under sulorna också en skoperiod, men frågan är ju om det påverkar negativt angående om det kommer in grus/lera. Men det kanske går att ta med hovis huruvida det kan tänkas hända. Man borde väl kunna se hur stort glapp strålfåra och sidofåror har mot sulan?
 
Lägger man inte främst silikonet liksom på sidorna av strålen? Isf borde ju ändå en lädersula andas bättre precis över strålen även om det ligger silikon på sidorna.
Silikonet sprutas in under sulan i strålfårorna visserligen men det täcker upp mellanrummet mellan hästens egna sula och sulan. I min hästs fall främst för att det inte ska komma in grus och lera under sulan. När sko och sula tas av är det ju mest i strålfårorna men även ett tunt lager ovanpå strålen och övriga sulan. Det är i strålfårorna som det luktar och alltså där det är mest silikon som det hade behövt andas mest.
 
Haft lädersulor, dock utan silikon.
Helt okej effekt.
Osäker på hur de skulle funka med silikon kontra andra sulor.
Tyckte nog att jag fick bra dämpningseffekt av lädersulor också. Kan däremot inte säga att jämförelsen däremellan är 100% då hästen hade lite muskelproblem (spänningar och dylikt) samt annan hovslagare och sämre skoning när lädersulorna var på.

Jag hade nog försökt med lädersulor silikon och om det går lite tjära under sulorna också en skoperiod, men frågan är ju om det påverkar negativt angående om det kommer in grus/lera. Men det kanske går att ta med hovis huruvida det kan tänkas hända. Man borde väl kunna se hur stort glapp strålfåra och sidofåror har mot sulan?
Jag tycker thrush stop har bättre effekt än tjära om du tänker på lukten? Eller menar du för något annat?

Han har tillräckligt stort glapp vid strålfåran för att grus ska komma in där om det inte hade varit silikon där. När det har gått ett tag efter skoning och oturen är framme och silikonet rymmer så kommer det även in grus mellan strålen och sulan.
 
Silikonet sprutas in under sulan i strålfårorna visserligen men det täcker upp mellanrummet mellan hästens egna sula och sulan. I min hästs fall främst för att det inte ska komma in grus och lera under sulan. När sko och sula tas av är det ju mest i strålfårorna men även ett tunt lager ovanpå strålen och övriga sulan. Det är i strålfårorna som det luktar och alltså där det är mest silikon som det hade behövt andas mest.
Ja då förstår jag!
Svårt dilemma.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 928
Hästvård Nu får ni hjälpa mig här. Min häst fick nya skor för 1 vecka sen. Dagen efter vilade han, sen skulle jag longera och såg att han haltade...
Svar
13
· Visningar
2 278
Senast: Ireland
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 642
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp