Fång/stengalla/sulbödningar...(*lång tråd*)

L

Lintu

Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk med liknande erfarenhet efter tips...
Har ett ponnysto. Hon är russkorsning. I somras (midsommar ungefär)opererades hon för fårfistel (dvs en pinne som åkt in i benet precis vid carpus). Hon var ju tvungen att vara barfota vid operation varav vi tog av henne skorna nån vecka innan. Hon blev otroligt ömfotad direkt efter, o var riktigt ynklig. Vi kollade upp henne och hon blev diagnosticerad som ömfotad.

Hon åkte in till klinik och opererades. Kom hem o fick stå i sjukhage. Såret blev infekterat och benet tjockt, hon fick finadyn och antibiotika oralt (kräm i munnen).

Två dagar senare fång-står hon. Puls och värme i hovarna. In på klinik. Dom antar att det är fång. Bara att ta sig hem igen. Medicinen tar slut. Besvären blir svagare men försvinner inte helt. Boxvila på tjock torvbädd.
En vecka senare tycker vet att hon ska ha en kur finadyn till eftersom symptomen inte släppt. Finadyn i tie dagar. Fången blir värre. Släpper ut henne i sjukhage (dvs lösdriftshall med tjock torvbädd). Står och avlastar.

Slut på kuren och in på klinik, röntgar hovarna, minimal hovrotation. Gammal eller ny kan dom inte säga. Inte mer med det, mer finadyn och hem.
Hästen blir bara dålig igen. Slutar med medicin, och hästen blir bättre. In till veterinär och diskutera hästen tillstånd.Till slut misstänker dom stengalla. Blir lite matt på alla veterinärer. (vi var inne på klinik typ tre gånger i veckan, fick all möjlig hjälp men inga raka svar). Nu är vi inne på slutet av juli, början på augusti.

Vi skor på henne med samråd av hovslagaren och veterinären framskor med sulor i augusti. All avlastning försvinner. Tösen blir glad igen.

I september går vi in på klinik varav hon behandlas för kotinflammation. Besvären i hovarna återkommer efter varje behandling.

Nu har jag struntat i all medicin. Släppt henne i skogshage(med flock) med sulor fram. Ger henne hö, lusern, pro-viva nypondryck,en halv näve örtmysli (ska vara bra fånghäst-mat) och steel-joint. Hon verkar må bra. Fångränderna på hovarna syns tydligt. Ingen värme i hovar el dyl, skrittar lätt varannan dag (vet. order att rida igång), ingen hälta. Hon vänder hur lätt som helst (nått hon alltid gjort, vilket inte fånghästar ska klara av). Nu kom det fram blödningar i sulan vid sista skoningen fram. Dock inget bak.

Vad f*n hände med hästen efter operationen egentligen? Den friska o krya ponnyn blev en sjuk gammal kärring rent ut sagt... och nu vet jag varken ut eller in... ska in o rötnga om hovarna snart (om ca fyra veckor), o göra ett ridprov.

Jag tycker det tyder mest på att fången (om det nu ens var fång, inte ens veterinärerna verkar säkra) uppstod av medicineringen... nån som har en häst/ponny med medicinsk fång att dela upplevelser med? Veterinärerna tycker att det bara är att köra på som jag gör nu, med sulor om det hjälper henne. Vi har en kunnig hovslagare som även har skott på klinik. Men känner mig villrådig när jag läser andra fång-trådar...

*ursäktar virret, så mycket som hänt med henne de senaste månaderna*
 
Sv: Fång/stengalla/sulbödningar...(*lång tråd*)

Jag har hört många som får fång av Finadyne. Det troliga är att det blir lite för häftigt för magen och det blir typ foderfång (förgiftning)
Människor rekomenderas ju att äta fil odyl om man exv äter penicillin. Varför gör man inte samma sak med sina hästar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 513
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 971
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 519
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp