Bukepediahjälp önskas! Erfarenheter av lädersulor?

Jag tycker thrush stop har bättre effekt än tjära om du tänker på lukten? Eller menar du för något annat?

Han har tillräckligt stort glapp vid strålfåran för att grus ska komma in där om det inte hade varit silikon där. När det har gått ett tag efter skoning och oturen är framme och silikonet rymmer så kommer det även in grus mellan strålen och sulan.
Menade om det kan fungera att ha typ lite tjära under sulan, som gör miljön ogynsamm för röta.
Vet däremot inte om det skulle vara okej under så lång tid med sulan som en skoperiod eller om det gör allt nu värre.
Typ lägga ett lager tjära innan sulan sätta på.
Men nu gissar jag..
 
Menade om det kan fungera att ha typ lite tjära under sulan, som gör miljön ogynsamm för röta.
Vet däremot inte om det skulle vara okej under så lång tid med sulan som en skoperiod eller om det gör allt nu värre.
Typ lägga ett lager tjära innan sulan sätta på.
Men nu gissar jag..
Då menade vi samma :) För det ändamålet tycker jag att thrush stop fungerar bättre än tjära.
Första gången en häst får sulor här (hela snösulor eller vanliga av någon anledning) så brukar jag alltid be hovslagaren hälla på lite thrush stop innan sulan sätts på just för att risken för strålproblem ökar när det blir instängt. Eftersom det inte har varit något problem under den tiden han har haft sulor (nästan ett år) så har jag inte haft en tanke på att lägga i det innan sulan sätts på sedan. Jag borde såklart behandlat i förebyggande syfte och särskilt när han har haft dem sålänge. Klantigt av mig helt enkelt.
 
Då menade vi samma :) För det ändamålet tycker jag att thrush stop fungerar bättre än tjära.
Första gången en häst får sulor här (hela snösulor eller vanliga av någon anledning) så brukar jag alltid be hovslagaren hälla på lite thrush stop innan sulan sätts på just för att risken för strålproblem ökar när det blir instängt. Eftersom det inte har varit något problem under den tiden han har haft sulor (nästan ett år) så har jag inte haft en tanke på att lägga i det innan sulan sätts på sedan. Jag borde såklart behandlat i förebyggande syfte och särskilt när han har haft dem sålänge. Klantigt av mig helt enkelt.
Nej, det tycker jag nog inte är klantigt alls. Men kanske något att göra nu när problemet uppdagats.
Menade inte att jag hade gjort det i förväg om hästen aldrig haft problem, utan om en häst har ett känt problem försökt göra så nu.

Summa summarum lädersulor klart värt att prova, med silikon och kanske en dos thrush stop då. Jag var i tankarna att man skulle spraya/pensla lite tjära under hovarna innan sula sattes och alltså inte nödvändigtvis lägga drev. Men thrush stop är ju betydligt mer lätthanterligt.
Tänker att det kanske gör lika mycket nytta i sig som att lädersulan andas.
Jag hade aldrig kommit på att göra det i förväg på min då jag inte behövt ha sulor förr så jag menade absolut inte att du skulle tänkt på det innan.
 
Nej, det tycker jag nog inte är klantigt alls. Men kanske något att göra nu när problemet uppdagats.
Menade inte att jag hade gjort det i förväg om hästen aldrig haft problem, utan om en häst har ett känt problem försökt göra så nu.

Summa summarum lädersulor klart värt att prova, med silikon och kanske en dos thrush stop då. Jag var i tankarna att man skulle spraya/pensla lite tjära under hovarna innan sula sattes och alltså inte nödvändigtvis lägga drev. Men thrush stop är ju betydligt mer lätthanterligt.
Tänker att det kanske gör lika mycket nytta i sig som att lädersulan andas.
Jag hade aldrig kommit på att göra det i förväg på min då jag inte behövt ha sulor förr så jag menade absolut inte att du skulle tänkt på det innan.
Jag känner mig alltid klantig när jag har missat något som sedan drabbar mina djur :down: Menade inte alls att du hade påtalat det. Bara och enbart min egen känsla som kommer oavsett om jag hade kunnat förutse det eller inte.

Har du namn på någon lädersula du kan rekommendera? :)
 
Jag känner mig alltid klantig när jag har missat något som sedan drabbar mina djur :down: Menade inte alls att du hade påtalat det. Bara och enbart min egen känsla som kommer oavsett om jag hade kunnat förutse det eller inte.

Har du namn på någon lädersula du kan rekommendera? :)
Tyvärr inte.. Finns kanske inte så många sorter?
Jag sade bara han behöver sulor, och hovis valde lädersulor..
 
Ni som har använt lädersulor, har ni haft silikon under? Om inte, har det inte kommit in grus under då? Det var lite silikonet jag ville slippa nämligen för att hoven skulle kunna andas bättre men när jag läser på diverse sidor så verkar det som om silikon behövs under ändå?

@Alexandra_W minns du vad du hade för sorts lädersulor? Provade du olika sorter och blev det isåfall lika dumt på alla? Det finns ju enormt många så jag har verkligen ingen aning om vilka jag skulle testa isåfall.

Jag ställer samma fråga till övriga, vet ni namnet på de ni har varit nöjda med?

Inget silikon och har inte kommit in nåt grus :) formar sig efter hur hoven ser ut :)
 
Jag har nyss prövat lädersulor och tjärdrev fram till mitt fullblod. Var en ren chansning då jag ville se om småsprickorna nedanför söm som kommer som ett brev på posten vid torrt väder skulle lugna sig. Otroligt fina hovar hittills, utan en enda spricka har dock inte ridit så mycket då han varit i vila.
 
Tyvärr inte.. Finns kanske inte så många sorter?
Jag sade bara han behöver sulor, och hovis valde lädersulor..
Det finns jättemånga! Kollade på ett ställe, de hade tio sorter plus att de hade flera i olika tjocklekar..
Så är det ju. Olika hovslagare använder olika saker som de har kommit att gilla.
 
Jag har nyss prövat lädersulor och tjärdrev fram till mitt fullblod. Var en ren chansning då jag ville se om småsprickorna nedanför söm som kommer som ett brev på posten vid torrt väder skulle lugna sig. Otroligt fina hovar hittills, utan en enda spricka har dock inte ridit så mycket då han varit i vila.
Det är det som är så märkligt. Min har toppenhovar, hårda och fina, perfekta helt enligt skolboken, har aldrig haft ens den minsta spricka eller så och ingen skulle kunna tro att han behöver sulor om de såg hans hovar. De flesta hade utgått ifrån att han kan gå barfota.
 
Min tränare fick lädersulor på sin 700 kgs häst = mkt dum idé. När de mjukades upp av vätska och sen stelnade till tryckte de som tusan på hans hovar och man kunde se avtryck från strålen i sulorna när de togs av. :cry:
Vår egna fick också lädersulor vid ett tillfälle trots att vi önskade i plast (600 kgs häst), de luckrades upp och gick sönder efter 3 veckor.
 
Min tränare fick lädersulor på sin 700 kgs häst = mkt dum idé. När de mjukades upp av vätska och sen stelnade till tryckte de som tusan på hans hovar och man kunde se avtryck från strålen i sulorna när de togs av. :cry:
Vår egna fick också lädersulor vid ett tillfälle trots att vi önskade i plast (600 kgs häst), de luckrades upp och gick sönder efter 3 veckor.
Fast tanken är ju att de ska formas efter sulan och strålen. Det är ju det som ska ge det extra skyddet för sulan.
Vad hästen väger spelar nog mindre roll. Då spelar nog underlaget större roll. Det som också spelar roll är säkerligen kvalitén på sulan. Det är därför jag har frågat alla som har använt det vilket märke de har använt. Det är ju inte meningen att sulan ska bli varken stenhård och ge tryck eller gå sönder eller luckras upp utan den ska ju formas efter stråle och sula och skydda sulan hela skoperioden.

Varför sa ni inte stopp när hovslagaren tog fram lädersulor istället för plastsulor om ni inte ville ha lädersulor?
 
åh jättestor gräshage på somaren och resten av året rätt så platt och lerig hage :D
Tack! Det är just att jag har stenmjöl i hagen men även på grusvägen som jag tror ställer till det. Små små korn som tränger in överallt. Alternativet till uppgrusad hage var lera till knäna och det ser jag som värre. (Lerjord är inte alltid av godo :cautious:)
 
Tack! Det är just att jag har stenmjöl i hagen men även på grusvägen som jag tror ställer till det. Små små korn som tränger in överallt. Alternativet till uppgrusad hage var lera till knäna och det ser jag som värre. (Lerjord är inte alltid av godo :cautious:)

Du kan ju höra vad din hovslagare säger men jag har inte märkt att nåt har trängt igenom. Har dock ingen erfarenhet med stenmjölet. Jag vet bara att när min häst tappade ena framskon blev hon superöm igen och sedan helt bra när sko och sula kom på plats igen :)

Finns säkert annat man kan använda också om inte lädersula skulle fungera. Jag hade ingen aning om att lädersulor fanns tills min hovslagare valde att lägga på dom då hästen börjat ömma efter den torra sommaren och dom hade lagt nytt grus på ridvägarna ci använder. Magi blev det för oss iaf men jag vet att vissa hovslagare vägrar använda lädersulor. Men jag försöker tänka att man vet inte förrän man provat :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 929
Hästvård Nu får ni hjälpa mig här. Min häst fick nya skor för 1 vecka sen. Dagen efter vilade han, sen skulle jag longera och såg att han haltade...
Svar
13
· Visningar
2 278
Senast: Ireland
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 642
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp