Bukepediahjälp önskas! Erfarenheter av lädersulor?

Du kan ju höra vad din hovslagare säger men jag har inte märkt att nåt har trängt igenom. Har dock ingen erfarenhet med stenmjölet. Jag vet bara att när min häst tappade ena framskon blev hon superöm igen och sedan helt bra när sko och sula kom på plats igen :)

Finns säkert annat man kan använda också om inte lädersula skulle fungera. Jag hade ingen aning om att lädersulor fanns tills min hovslagare valde att lägga på dom då hästen börjat ömma efter den torra sommaren och dom hade lagt nytt grus på ridvägarna ci använder. Magi blev det för oss iaf men jag vet att vissa hovslagare vägrar använda lädersulor. Men jag försöker tänka att man vet inte förrän man provat :)
Jag tänker alltså inte att de tränger igenom en lädersula utan att de tränger in under om det inte är silikon under sulan och det var det jag gärna hade sluppit så att sulan och strålen skulle kunna andas bättre.

Min hovslagare är toppen. Han vägrar inget utan vi diskuterar oss fram till en lösning som fungerar. Orsaken till att jag tvekar har alltså inget med att hovslagaren skulle vara ovillig att prova att göra utan för att jag inte vill riskera att min häst får ont igen och kanske behöva ha det så i flera dagar innan hovslagaren kan komma igen.
 
Fast tanken är ju att de ska formas efter sulan och strålen. Det är ju det som ska ge det extra skyddet för sulan.
Vad hästen väger spelar nog mindre roll. Då spelar nog underlaget större roll. Det som också spelar roll är säkerligen kvalitén på sulan. Det är därför jag har frågat alla som har använt det vilket märke de har använt. Det är ju inte meningen att sulan ska bli varken stenhård och ge tryck eller gå sönder eller luckras upp utan den ska ju formas efter stråle och sula och skydda sulan hela skoperioden.

Varför sa ni inte stopp när hovslagaren tog fram lädersulor istället för plastsulor om ni inte ville ha lädersulor?
We did, och berättade varför men hovslagaren på kliniken där vi utredde för hälta (och de kom fram till tunn sula som orsak) propsade på det och körde väl mer eller mindre över mamma. Vi var inte glada och de fick veta det när sulan gick sönder kan vi ju säga.
:meh:
 
Meningen med lädersulor är väl att de ska vara eftergivliga och forma sig efter hoven, samtidigt som de andas lite mer än plast. Jag har uppfattat dem som inte lika stötupptagande/skyddande, men ger ofta fullt tillräckligt med skydd. Går det inte att ha något annat emellan? Jag tänkte typ "sole pack" eller något liknande. Mera som modell-lera i konsistensen. Det finns ju också flytsulor med kopparsulfat i (eller vad det nu är, blå-grönt i alla fall)
 
Tyvärr har jag upplevt att sole pack ibland successivt försvinner under sulan på vissa hästar, precis som silikonet. Man får ha ögonen med sig och peta in lite i trakthörnen. Ibland fungerar det bra. Borde funka bra med lädersula, rent teoretiskt. Däremot om man behöver rejäl stötdämpning/skydd verkar flytsulor vara bättre. En massa nackdelar med dem också, förstås.
 
Meningen med lädersulor är väl att de ska vara eftergivliga och forma sig efter hoven, samtidigt som de andas lite mer än plast. Jag har uppfattat dem som inte lika stötupptagande/skyddande, men ger ofta fullt tillräckligt med skydd. Går det inte att ha något annat emellan? Jag tänkte typ "sole pack" eller något liknande. Mera som modell-lera i konsistensen. Det finns ju också flytsulor med kopparsulfat i (eller vad det nu är, blå-grönt i alla fall)
Sole-pack är ju också en typ av silikon så det blir nog tyvärr inte luftigare utav det.
Jag tror ju att om lädersulan hade format sig direkt efter hoven så hade det säkert fungerat men hur bär man sig åt för att få till det? Blötar sulorna och ställer hästen på ett underlag som inte kryper in, som är tillräckligt stumt för att trycka till sulan men ändå är tillräckligt mjukt för att gå upp i hoven? Kan det fungera med en välpackad torvbädd med mycket lös torv ovanpå kanske?
 
We did, och berättade varför men hovslagaren på kliniken där vi utredde för hälta (och de kom fram till tunn sula som orsak) propsade på det och körde väl mer eller mindre över mamma. Vi var inte glada och de fick veta det när sulan gick sönder kan vi ju säga.
:meh:
Så tråkigt när man inte blir lyssnad på :(
 
Vad jag vet är väl inte sole pack silikonbaserat eller blir gummilikt som silikon, men jag kan helt hålla med att det inte ger någon luft till sulan, mera fungera "desinficerande", eller vad man ska kalla det.
Nästa gång jag träffar min hovslagare ska jag nog höra med honom om det här med att blöta sulan för att anpassa den, för jag har glömt hur vi gjorde. Det stämmer nog att vi blötte dem för att förbättra anpassningen. Men något får man nog ha i strålfårorna i alla fall. Det där stenmjölet är otroligt bra på att krypa in!
 
Min gammelman hade hela sulor fram pga sin Strålbenshälta.
Och under de drygt 10 år han hade det, så provade vi på det mesta i sulväg och "fyllning" som fanns då (gick bort 2012).
Det som funkade bäst på honom var de vita, tjocka sulorna i plast + silikon och soul pack (tror jag det var, en ler-lik tjärluktande "gegga" som stoppades i hovarna i skoning). Andra sulor eller fyllningar = halt pålle. Provade även flytsula en gång, aldrig mer. Blockhalt efter någon dag...
Han fick nästan aldrig några problem med röta under sulorna. Bara när hovis "glömde" att stoppa i fyllning, eller rätt fyllning!
Passade även på att spola rent så gott det gick, under sulorna, vid ben och hovtvätt mm
För att minska styltorna på vintern (fick det av minsta lilla flinga fram), så hade han dubbel-sula ibland vintertid. Så sula+snösula då
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 928
Hästvård Nu får ni hjälpa mig här. Min häst fick nya skor för 1 vecka sen. Dagen efter vilade han, sen skulle jag longera och såg att han haltade...
Svar
13
· Visningar
2 278
Senast: Ireland
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 642
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp