Bukeroman nr 2 ...

... som jag brukar tänka i alla fall. 2012 skrev jag det som här kallades "Bukeromanen". Jag har ju sett det begreppet dyka upp lite då och då här. För mig var det så att jag fick mycket av inspirationen till boken härifrån, speciellt det fina i hur Bukefalister ställer upp för varandra i krissituationer, t.ex vid jobbiga skilsmässor. Hur främlingar kan stötta och hjälpa varandra med både pepp men också konkret handling. Nu var det inte exakt det jag skrev om, men Buke var en av inspirationskällorna.

Och så har det fortsatt. Jag hänger på Buke för att för mig så är det ett fönster ut i verkligheten. Här blandas verkligen högt och lågt på ett helt underbart sätt. :heart

Så jag tänkte bara berätta att sent omsider har jag skrivit en ny roman. Eftersom det inte är så många som kommer att läsa efterordet så citerar jag en bit här:

"Till sist ett specialtack till alla som hänger på hästforumet Bukefalos - ni är mitt ankare i verkligheten. Utan er hade jag inte alls haft koll på hur olika verkligheter vi lever i och hur olika saker kan uppfattas. Så tack för era intressanta diskussioner, galna upptåg och allt trams, alla skratt, alla matorgier och misärer, alla frustrationer och tja - tack för att ni finns, helt enkelt."

Kram på er, Miran
Alltså jag är som det brukas lite efter alla andra, "hänger inte på låset" när böcker kommer ut. jag väntar istället på att längtan ska dyka upp efter en viss typ av bok. Men jag lyssnade på nr 2 nyligen och kunde liksom inte sluta lyssna. Den var riktigt riktigt lyckad och jag fastnade verkligen i historien.

Jag vill ha en nr 3 i samma stil som tvåan. Helst igår ;)
 
Alltså jag är som det brukas lite efter alla andra, "hänger inte på låset" när böcker kommer ut. jag väntar istället på att längtan ska dyka upp efter en viss typ av bok. Men jag lyssnade på nr 2 nyligen och kunde liksom inte sluta lyssna. Den var riktigt riktigt lyckad och jag fastnade verkligen i historien.

Jag vill ha en nr 3 i samma stil som tvåan. Helst igår ;)

Åh tack, vad roligt att höra! :)
Jag ska se vad jag kan göra, men eftersom jag försörjer mig på att skriva barn-och ungdomsböcker så är jag tvungen att prioritera det - åtminstone tills jag "slår" som vuxenförfattare. Än så länge får vuxenskrivande vara hobbyverksamhet på lediga stunder.

Tyvärr, för jag har blivit mer sugen på att skriva för vuxna på senare år. Antar att det hänger ihop med att mina egna barn är vuxna nu. Det var så himla roligt att skriva för dem när de var små och hängde över min axel och hetsade mig att skriva allt brutalare. (det här gällde alltså Dalslandsdeckarna)
 
Himmel hade helt missat att det kommit en bukeroman 2! Den ska jag omgående beställa på biblioteket. Har lovat mig själv att inte köpa fler böcker innan jag läst alla olästa böcker här hemma. Kom hem med alldeles för många från bokmässan i Göteborg. Sen insåg jag med fasa när jag läste tråden att det är 7 år sedan den första bukeromanen kom ut vart tog tiden vägen?
 
Skolan kör med mängdträning vad gäller läsning, så från åk 1 har de läsläxa. Den går ut på läsning hemma minst fyra dagar i veckan.,10-15 minuter högläsning ur valfri bok/tidning per gång. Mina har plöjt både Dalslandsdeckarna, Lasse-Maja, barntidningar och sånt. När de börjar mellanstadiet behöver de inte längre läsa högt, men det ges fortfarande läsläxor i mindre eller större omfattning.
 
Skolan kör med mängdträning vad gäller läsning, så från åk 1 har de läsläxa. Den går ut på läsning hemma minst fyra dagar i veckan.,10-15 minuter högläsning ur valfri bok/tidning per gång. Mina har plöjt både Dalslandsdeckarna, Lasse-Maja, barntidningar och sånt. När de börjar mellanstadiet behöver de inte längre läsa högt, men det ges fortfarande läsläxor i mindre eller större omfattning.

Som författare vill man ju förstås helst bli läst helt frivilligt. :D Men jisses alltså, vad läsandet har gått ner bland barn och ungdomar. Skrivförmågan också. Det är riktigt sorgligt att se, faktiskt. Så läsläxor är säkert bra för att få in vanan att läsa. Men mer lust än plikt är ju det man hoppas på.
 
Tack @Miran för en härlig läsupplevelse! Den var perfekt sträckläsningsmaterial såhär på jullovet! Boken var välskriven, spännande och jag gillade upplägget. Uppskattade också att Hallondalen fick göra come back som namn på en plats, samt div. referenser till saker som jag tycker mig ha läst om på ett visst forum...

Hoppas att du får möjlighet att skriva fler vuxenböcker snart!
 
Tack @Miran för en härlig läsupplevelse! Den var perfekt sträckläsningsmaterial såhär på jullovet! Boken var välskriven, spännande och jag gillade upplägget. Uppskattade också att Hallondalen fick göra come back som namn på en plats, samt div. referenser till saker som jag tycker mig ha läst om på ett visst forum...

Hoppas att du får möjlighet att skriva fler vuxenböcker snart!

Hihi, så du tänkte på Hallondalen? :D
Väldigt roligt att höra att du tyckte om den. :heart
 
Hihi, så du tänkte på Hallondalen? :D
Väldigt roligt att höra att du tyckte om den. :heart
Jajemen! Tänkte med en gång "men är det inte där Klara bor?" :D (ska dock erkänna att jag googlade sen för att vara helt säker på att det inte bara var hjärnan som hittade på)
 
Jag har klagat och det kommer att bli en ny inläsning. Känns himla trist att det blev så här, men samtidigt bra att förlaget tar itu med problemet och försöker få ljusboksstudion att åtgärda problemet. Allt är inte bestämt än, men det lutar åt att ljudboksversionen stoppas, görs om och kommer tillbaka om en månad ungefär.
Du kanske ska önska en uppläsare med lite hästbakgrund så att det blir rätt uttal.
Vi är ju rätt många med den bakgrunden och någon ska väl kunna vara/bli uppläsare.....?
 
Det är så himla svårt med uppläsare. Även bland de mest populära är det ingen som alla gillar, som t.ex du med Stefan Sauk.
Jag hade ruskigt svårt med Thomas Bolme när jag lyssnade som mest.
Det hördes så väl när han andades (tungt) så jag hade mer sjå att hjälpa honom med andningen än att lyssna på boken. Åtminstone var det så i den enda bok jag hörde. Efter det så kollade jag noga att han inte läste de böcker jag hörde.
 
Du kanske ska önska en uppläsare med lite hästbakgrund så att det blir rätt uttal.
Vi är ju rätt många med den bakgrunden och någon ska väl kunna vara/bli uppläsare.....?

:D Jag har läst in rätt många av mina böcker själv (och har ju en del "hästbakgrund") Till exempel har jag läst in en lättläst serie om en gammal shetlandsponny som heter Svante. Men jag tyckte inte att min röst passade till den här. Jag låter mer som en gammal ponny än som en tjej på dryga 30.

Dock är det MYCKET svårare att läsa in än vad man tror. Man får inte andas så att det låter, det får inte kurra i magen, minsta tvekan hörs, minsta felbetoning... osv Spänner man sig det minsta låter det jättekonstig och man blir andfådd. En roman är lång att läsa in och det sliter enormt på rösten.
 
:D Jag har läst in rätt många av mina böcker själv (och har ju en del "hästbakgrund") Till exempel har jag läst in en lättläst serie om en gammal shetlandsponny som heter Svante. Men jag tyckte inte att min röst passade till den här. Jag låter mer som en gammal ponny än som en tjej på dryga 30.

Dock är det MYCKET svårare att läsa in än vad man tror. Man får inte andas så att det låter, det får inte kurra i magen, minsta tvekan hörs, minsta felbetoning... osv Spänner man sig det minsta låter det jättekonstig och man blir andfådd. En roman är lång att läsa in och det sliter enormt på rösten.
Du är awesome i Svanteböckerna! 😍
 
Han är sån i verkligheten också. :)
Dottern valde själv på bibban idag 😍
1578391384188456961608132963659.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Nej, jag har inte hunnit skriva en till, men jag funderar förstås på att göra det. :) Att jag kallat mina två romaner för "Bukeromaner"...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: Miran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp