Bukeromanen ....

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 821
  • Visningar Visningar 112 068
Sv: Bukeromanen ....

Hm, jag minns det där om fan-familjen som filmade dig när du gick till brevlådan...

Den uppdaterade varianten är naturligtvis att du sätter upp den webcam vid brevlådan - och en länk till den här på buke:D

Angående bokhandlar. Jag har en sån där larvig dröm om att jag ha en egen bokhandel som är personlig alltså inte så organiserad och skyltad som till exempel de kedjor som finns. Ungefär lite som i filmen "You got mail".

Jag älskar att handla böcker när man kan ta i dem, men ekonomin säger oftast att jag får beställa via nätet. Men ibland har jag ju äran att få presentkort i bokhandlar:)

I min stad stängdes nyligen en Bokia-butik som hävdade att anledningen till att de stängde var dålig lönsamhet. Jamen, det var inte alls konstigt i mina ögon. De hade ett utbud som var som ett gapskratt. Halva butiken var fylld med massa krimskrams som pennor, block, pennor, klistermärken och dylikt, och vad gäller boksortimentet var fokus lagt på dels dyra kokböcker i presentformat och så den obligatoriska pocket-toppen. Ingen engelsk litteratur ALLS, ungdomsböckerna hde de trängt in på EN liten hylla längst in i butiken och det var då självklart typ twilight-böckena på engelska och inte så mycket mer. Köpcentrat är beläget i en del av staden där det finns stora representtioner av mångfald. Inte så konstigt att de fick lägga ner.
En annan bokhandel som har en 160-årig historia och tradition i staden, har dragit ner på sitt sortiment betydligt och betänkligt mycket och med det gjort plats i affären för en kontorsbutik som tidigare låg vägg-i-vägg men som kommit på obestånd och därför gjordes den här fusionen med två butiker i en. Det är inte ens roligt att gå in i butiken numer.

Jag tror de flesta bokhandlare som det går dåligt för, har gett upp alldeles för lätt. De borde tänka tvärtom, lite media-markt-tänk.

Angående bokhandlar. Jag har en sån där larvig dröm om att jag ha en egen bokhandel som är personlig alltså inte så organiserad och skyltad som till exempel de kedjor som finns. Ungefär lite som i filmen "You got mail".

Laurence Cossés "Drömbokhandeln" måste du läsa.

Jag funderade på det här hela kvällen igår och insåg mer och mer hur sanslöst det egentligen är. Att jag som författare blir inspirerad av ett internetforum, skriver en bok och sedan läser användare på forumet boken, kan kommentera så att författaren kan följa läseprocessen i realtid och läsarna kan få återkoppling direkt från författaren i princip när de vill. Att många av läsarna redan läst böcker av mig utan att veta att jag är jag är ju ytterligare en dimension.

Helt absurt egentligen, och rätt underbart och ganska unikt skulle jag tro? Det var inte alls så här jag hade tänkt att det skulle bli, men nu är det så och det är faktiskt väldigt kul!:D

Nog brukar jag få rätt mycket brev från mina läsare även i vanliga fall, som jag naturligtvis svarar på, men inte så här ögonblickligen, jag kan ju nu i vissa fall följa med läsaren hela vägen från nyfikenhet till beställning, bokens ankomst och hur den uppfattas under läsningens gång. Helskumt.:)

Här skulle man ju också i något slags postmodernistisk anda kunna tänka sig ett litterärt alster som blir till tex på Buke. Du startar med något och alla fyller på och knyter an till andra böcker de har läst så att de blir som delar av den nya handlingen, och man kan gå tillbaka och göra om och fylla på i realtid så att det inte går att veta vad som är början eller slutet. :D

Det slår mig just att hela Buke kanske redan är ett sådant litterärt verk i realtid. :bump:

Du menar en grupp? Jag hittar två sidor, dessa verkar vara begränsad aktivitet på, tveksamt om du står för dem ens?

Hm, jag minns det där om fan-familjen som filmade dig när du gick till brevlådan...

Den uppdaterade varianten är naturligtvis att du sätter upp den webcam vid brevlådan - och en länk till den här på buke:D

:crazy:

DEN hemska familjen vill jag inte bli påmind om!!!:eek:

Skulle tro att intresset av att se mig i morgonrock är rätt begränsat ...:)

Du menar en grupp? Jag hittar två sidor, dessa verkar vara begränsad aktivitet på, tveksamt om du står för dem ens?

Grupp ja. "Pia Hagmar, författare", det är dit jag hänvisar de som vill bli vän med mig på FB men som jag inte känner. Det är ingen superaktivitet där, jag svarar på frågor när någon frågar och berättar om nya skrivprojekt och kanske om jag ska ut och tävla ...

Förlaget vill att jag ska ha en riktig, aktiv hemsida men jag vet inte om jag vill. Då krävs engagemang som jag hellre lägger på att skriva. Det är skriva jag vill göra, inte hålla på med marknadsföring.

Du kan skapa en sida som dina läsare 'gillar'. Det är marknadsföringsmässigt effektivare än vad en grupp är.
Förslagsvis namnar du den som Ditt Namn - Författaren. Du får då också tillgång till en massa statistik om de som gillar dig vilket kan ge dig bra tips i arbetet.

Senast ändrad:

Du kan skapa en sida som dina läsare 'gillar'. Det är marknadsföringsmässigt effektivare än vad en grupp är.
Förslagsvis namnar du den som Ditt Namn - Författaren. Du får då också tillgång till en massa statistik om de som gillar dig vilket kan ge dig bra tips i arbetet.

Är inte det samma sak som grupp? det var en sån sida jag trodde att jag hade ...:o

Hur gör man då?

Nope, en grupp är inte samma sak som en sida. Du skapar sida genom att klicka på 'Skapa Sida' längst ner till vänster på din facebooksida. Du loggar sen in på den profilen, och där är du i egenskap av 'Pia Hagmar - författaren' (det känns JÄTTEFEL att skriva ut ditt namn i klartext! :o ) och lägger in information om dig, och skriver statusar som vanligt. Sen är det ju bra om du dirigerar dit dina vänner och medlemmarna i gruppen kanske. Du kommer se när du skapat sidan vad du kan göra - det är ganska enkelt. Att ha en sida är att ha ett officiellt ansikte utåt, så kan du hålla din privata privat.

PS - välj 'offentlig person' så blir du sökbar i rätt genre också.

Här en steg för steg-guide:
http://www.facebookskolan.se/foretag/index.php?page=skapa-en-facebooksida-for-ert-foretag

Senast ändrad:

Nej jag förstår det, det blev ju lite avslöjande där. Men annars hade vi ju kanske inte hittat boken så snabbt, det kanske hade tagit tid att sprida nyheten, så vi får väl överse med det här, men oavsett vem du är, så är du ju Miran här och kommer väl så förbli.
Det var så lite så, jag hjälper gärna till om du behöver. :love:

Nej jag förstår det, det blev ju lite avslöjande där. Men annars hade vi ju kanske inte hittat boken så snabbt, det kanske hade tagit tid att sprida nyheten, så vi får väl överse med det här, men oavsett vem du är, så är du ju Miran här och kommer väl så förbli.
Det var så lite så, jag hjälper gärna till om du behöver. :love:

Ja jag hoppas kunna förbli Miran här och slippa byta nick. Blev lite intressekonflikt där för mig, kändes ju konstigt ha skrivit en "Bukeroman" och så skulle ingen på buke veta om det, om inte någon någon gång kanske skulle ha lusläst efterordet i boken ...:D

För mig är det mycket hjälp, min tekniska begåvning ryms i en tändsticksask modell mindre ...;)

Ska testa nu och se om det funkar, annars tigger jag nog om mer hjälp ...

För mig är du fortfarande, och kommer nog alltid att vara, Miran först och främst :) Jag visste vem nicket var innan jag kopplat det till dig som författare. Och jag är för gammal för att ha läst Klara-böckerna själv som barn och dottern är för liten än så jag har ingen sån koppling till dig (än ;)). Så för mig hade det kunnat stå Miran som författare på boken! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka