Bukeromanen ....

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 821
  • Visningar Visningar 112 068
Sv: Bukeromanen ....

I min stad stängdes nyligen en Bokia-butik som hävdade att anledningen till att de stängde var dålig lönsamhet. Jamen, det var inte alls konstigt i mina ögon. De hade ett utbud som var som ett gapskratt. Halva butiken var fylld med massa krimskrams som pennor, block, pennor, klistermärken och dylikt, och vad gäller boksortimentet var fokus lagt på dels dyra kokböcker i presentformat och så den obligatoriska pocket-toppen. Ingen engelsk litteratur ALLS, ungdomsböckerna hde de trängt in på EN liten hylla längst in i butiken och det var då självklart typ twilight-böckena på engelska och inte så mycket mer. Köpcentrat är beläget i en del av staden där det finns stora representtioner av mångfald. Inte så konstigt att de fick lägga ner.
En annan bokhandel som har en 160-årig historia och tradition i staden, har dragit ner på sitt sortiment betydligt och betänkligt mycket och med det gjort plats i affären för en kontorsbutik som tidigare låg vägg-i-vägg men som kommit på obestånd och därför gjordes den här fusionen med två butiker i en. Det är inte ens roligt att gå in i butiken numer.

Jag tror de flesta bokhandlare som det går dåligt för, har gett upp alldeles för lätt. De borde tänka tvärtom, lite media-markt-tänk.

I Kristianstad finns nu en Riktig bokhandel (ägs och drivs av en Engelsman med 2 Irländska Varghundar bakom ett skynke) som vägrar sälja nåt annat än - böcker! Han har (av förklarliga skäl...) massor av engelska titlar. Butiken är långsmal och hög och alldeles underbar. Ska jag köpa en bok försöker jag sansa mig till jag får tillfälle att handla hos honom. Såna butiker ska stödjas! :laugh:

Nog brukar jag få rätt mycket brev från mina läsare även i vanliga fall, som jag naturligtvis svarar på, men inte så här ögonblickligen, jag kan ju nu i vissa fall följa med läsaren hela vägen från nyfikenhet till beställning, bokens ankomst och hur den uppfattas under läsningens gång. Helskumt.:)

Ja..o tänker man i en annan vinkel. _HUR_ många författare har den möjligheten? Vet du någon annan som har chansen till det? Jag tänker att du kanske ändå har kontakter med andra författare o vet deras mönster.

Det finns en sadan bokhandel i Boston ocksa.:love: Helt underbar i ett gammalt hus med manga rum och oppen spis ... och katten som ligger behagfullt hoprullad i en av flera fotoljer framfor oppna spisen som brinner hela vintern. Jag tillbringade manga timmar/dagar ...formodligen veckor:grin: dar for ett antal ar sedan.

Ja..o tänker man i en annan vinkel. _HUR_ många författare har den möjligheten? Vet du någon annan som har chansen till det? Jag tänker att du kanske ändå har kontakter med andra författare o vet deras mönster.

Hmm.... jag ser framför mig hur nu Buke måste skaffa kravallstaket och vakter i form av fler moderatorer. :cry:

Alltså, att Miran kommer ut här lär snart bli välkänt. Massor av uppdateringar à la facebook när Miran duschar och byter strumpor och krav på like-knapp till Gunnar och krascher pga för många användare på samma gång.

För att inte tala om hur Miran snart kommer kasta tjock-TV:n genom Bukefönstret och på rockstjärnemanér begära saft som är blandad med en fjärdedel apelsin och tre fjärdedelar hallon och tre isbitar i...

SUCK - jag vill inte ha en mediecirkus här! :crazy:

/Priffe - misantrop

För att inte tala om hur Miran snart kommer kasta tjock-TV:n genom Bukefönstret och på rockstjärnemanér begära saft som är blandad med en fjärdedel apelsin och tre fjärdedelar hallon och tre isbitar i...

/Priffe - misantrop

Hehe, det är väl typ den nivån mina rockstjärnemanér lär hamna om det någon gång skulle bli aktuellt!;)

I Kristianstad finns nu en Riktig bokhandel (ägs och drivs av en Engelsman med 2 Irländska Varghundar bakom ett skynke) som vägrar sälja nåt annat än - böcker! Han har (av förklarliga skäl...) massor av engelska titlar. Butiken är långsmal och hög och alldeles underbar. Ska jag köpa en bok försöker jag sansa mig till jag får tillfälle att handla hos honom. Såna butiker ska stödjas! :laugh:

Visst är den underbar!:love: Jag är där alldeles för sällan, och har oftast inte pengar så det räcker. :(

Har de fortfarande varghundar? För flera år sen fick man kliva över en stor lufs som fyllde hela gången.

Visst är den underbar!:love: Jag är där alldeles för sällan, och har oftast inte pengar så det räcker. :(

Har de fortfarande varghundar? För flera år sen fick man kliva över en stor lufs som fyllde hela gången.

Ja, fast numera finns hundarna "bakom" butiken, där personalen håller till. Men står man inne på barnboksavdelningen kan man höra dem flåsa bakom skynket..... Sist jag var där bad jag butiksinnehavaren att min dotter (12) skulle få se hur rrrriktigt stora hundar ser ut, och det fick hon ;)

Jag tror det här kan bli hur stort som helst! Jag kan se framför mig en filmatisering - film eller TV-serie? VILKA tittarsiffror det skulle bli!!

Hur som helst så tror jag du är inne på ett unikt spår och en niche (stavas det så...?) som du är ensam i! Helt fenomenalt!

Jag tror det här kan bli hur stort som helst! Jag kan se framför mig en filmatisering - film eller TV-serie? VILKA tittarsiffror det skulle bli!!

Hur som helst så tror jag du är inne på ett unikt spår och en niche (stavas det så...?) som du är ensam i! Helt fenomenalt!

Såja, såja, skräm inte upp prinsessfeminist!:D

Förresten borde vi väl fixa till något mer samarbetsprojekt framöver?

Såja, såja, skräm inte upp prinsessfeminist!:D

Förresten borde vi väl fixa till något mer samarbetsprojekt framöver?

Tack! Håll henne lugn!

Om ni skall samarbeta och vill ha lämpliga barn som läsare/tittare/publik så kan jag tillhandahålla sådana.

Vuxna finns ju gott om här.

Sv: Jag har också skrivit en hästbok för vuxna

Jag är också överförtjust. Igårkväll var jag tvungen att lägga mig med 30 % kvar... inte för att jag kunde sova, låg och funderade över karaktärerna och vad som skulle hända istället. Läste ut den nyss och de har verkligen krupit sig in under skinnet på mig.

Håller med Mirtai om att jag kände igen en del saker, bukeroman passar verkligen in.

Tack för en väldigt väl skriven bok Miran. :)

Vad glad jag blir, tack! :love:

Det är nästan lite hemskt att det tar SÅ lång tid att skriva och SÅ kort tid att läsa!:)

Nu har jag också beställt den :D Läser aldrig böcker annars men just denna känner jag mig otroligt sugen på att få läsa ;) Ska bli spännande!!

Jag förstår det, men å andra sidan är det, för mig iallafall, att när jag läst en bok jag uppskattar så blir den som ett eget minne. Karaktärerna dyker upp ibland, jag funderar över dem, över de öden jag läst osv. Här i veckan satt jag på jobbet, när en melodislinga i en låt plötsligt kastade mig rakt in i en bok jag läste för några månader sedan. Så bara för att den är utläst blir den inte automatiskt mindre levande. :)

Sedan är det lite häftigt att fundera över att alla som läser samma bok ändå kommer att sätta in berättelsen i olika miljöer beroende på vem man är.

Jag kom rätt nyligen på att så gott som alla scener i böcker jag läser som utspelar sig i en bar eller på en klubb utgår från detffolkets hus som finns på den ort jag växte upp på. Väldigt olika utseende ändå beroende på hur författaren beskriver stället, men i grunden är det samma. Pinsamt! :D

Det är nästan lite hemskt att det tar SÅ lång tid att skriva och SÅ kort tid att läsa!:)

Det tänker jag på ibland. Särskilt om jag mer eller mindre sträckläser någon bok och sedan genast otåligt börjar vänta på att författaren ska ge mig en bok till att läsa. Då händer det att jag slås av att det är lite orättvis tidsfördelning mellan att skriva och att läsa en bok. Å andra sidan läses väl boken förhoppningsvis av fler än mig, så m an får ju addera alla läsares lästid innan man gör jämförelsen.

Yay! Toppen med en hästbok för vuxna:banana:
Läste smakprovet, verkar jättebra ju. Har beställt en nu :)

Vad glad jag blir, tack! :love:

Eller inte. :D

Om duom några år lägger ihop den sammanlagda lästiden för din roman kommer den vida att överstiga den tid du la ner. Det är jag skapligt säker på.

Jag förstår det, men å andra sidan är det, för mig iallafall, att när jag läst en bok jag uppskattar så blir den som ett eget minne. Karaktärerna dyker upp ibland, jag funderar över dem, över de öden jag läst osv. Här i veckan satt jag på jobbet, när en melodislinga i en låt plötsligt kastade mig rakt in i en bok jag läste för några månader sedan. Så bara för att den är utläst blir den inte automatiskt mindre levande. :)

Sedan är det lite häftigt att fundera över att alla som läser samma bok ändå kommer att sätta in berättelsen i olika miljöer beroende på vem man är.

Jag kom rätt nyligen på att så gott som alla scener i böcker jag läser som utspelar sig i en bar eller på en klubb utgår från detffolkets hus som finns på den ort jag växte upp på. Väldigt olika utseende ändå beroende på hur författaren beskriver stället, men i grunden är det samma. Pinsamt! :D

DET DÄR var ju faktiskt en härlig tanke att vila i!:love:

Tror inte att Folkets hus på din ort figurerar i den här boken ...;) Men det är ju samma sak för mig, när jag skriver använder jag ofta platser jag varit på, en specifik bar i det här fallet, även om jag inte nämner vilken bar det är jag tänker på. Så det kan ju vara baren i Folkets hus.

Den av mina söner som är grym på att räkna hävdade också det ologiska i att gnälla över att det tar så mycket längre tid att skriva än att läsa, med tanke på att det (förhoppningsvis) är betydligt fler som läser det en person har skrivit. Han skulle säkert kunna hitta en lämplig formel för att räkna ut det hela ...

Men själv är jag rätt nöjd om åtminstone några personer tycker om den värld jag har hittat på.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka