Sv: Bukeromanen ....
I Kristianstad finns nu en Riktig bokhandel (ägs och drivs av en Engelsman med 2 Irländska Varghundar bakom ett skynke) som vägrar sälja nåt annat än - böcker! Han har (av förklarliga skäl...) massor av engelska titlar. Butiken är långsmal och hög och alldeles underbar. Ska jag köpa en bok försöker jag sansa mig till jag får tillfälle att handla hos honom. Såna butiker ska stödjas!
I min stad stängdes nyligen en Bokia-butik som hävdade att anledningen till att de stängde var dålig lönsamhet. Jamen, det var inte alls konstigt i mina ögon. De hade ett utbud som var som ett gapskratt. Halva butiken var fylld med massa krimskrams som pennor, block, pennor, klistermärken och dylikt, och vad gäller boksortimentet var fokus lagt på dels dyra kokböcker i presentformat och så den obligatoriska pocket-toppen. Ingen engelsk litteratur ALLS, ungdomsböckerna hde de trängt in på EN liten hylla längst in i butiken och det var då självklart typ twilight-böckena på engelska och inte så mycket mer. Köpcentrat är beläget i en del av staden där det finns stora representtioner av mångfald. Inte så konstigt att de fick lägga ner.
En annan bokhandel som har en 160-årig historia och tradition i staden, har dragit ner på sitt sortiment betydligt och betänkligt mycket och med det gjort plats i affären för en kontorsbutik som tidigare låg vägg-i-vägg men som kommit på obestånd och därför gjordes den här fusionen med två butiker i en. Det är inte ens roligt att gå in i butiken numer.
Jag tror de flesta bokhandlare som det går dåligt för, har gett upp alldeles för lätt. De borde tänka tvärtom, lite media-markt-tänk.
I Kristianstad finns nu en Riktig bokhandel (ägs och drivs av en Engelsman med 2 Irländska Varghundar bakom ett skynke) som vägrar sälja nåt annat än - böcker! Han har (av förklarliga skäl...) massor av engelska titlar. Butiken är långsmal och hög och alldeles underbar. Ska jag köpa en bok försöker jag sansa mig till jag får tillfälle att handla hos honom. Såna butiker ska stödjas!