Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skiter högaktningsfullt i vad hon har på sig, men hennes extremt populistiska approach under valet tycker jag var extremt obehaglig.
Ja, det är det som är riktigt obehagligt; högersidans sätt med uttalanden helt utan substans; för att efteråt skylla på omständigheter som de facto var kända redan då. Det är ansvarslöst röstfiske och visar på ett förakt mot väljarna.
 
00
Ja, det har du ju rätt i! Tänkte inte så långt men det stämmer ju att de som går på försörjningsstöd ändå kommer få betalt för sin elräkning eftersom den lämnas in som utgift! Då är det inte alls så orimligt som det först kändes. Däremot hade det ju varit enklare att göra som förra gången att pengarna bara dras direkt från räkningen?
Detta gäller BARA om normen räknas upp dvs om det högre elpriset leder till högre bidragsnivåer - det fungerar inte så att du får dina faktiska utgifter täckta utan du får en ersättning för en schablon plus ersättning för "skäligt boende".

Riksnormen för ekonomiskt stöd till en ensamstående vuxen har till 2023 höjts med ca 300 kr i månaden till runt 3500. Dessa 300 ska då täcka höjda elkostnader och att maten ökat med ca 17% etc

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/riksnormen/
 
00

Detta gäller BARA om normen räknas upp dvs om det högre elpriset leder till högre bidragsnivåer - det fungerar inte så att du får dina faktiska utgifter täckta utan du får en ersättning för en schablon plus ersättning för "skäligt boende".

Riksnormen för ekonomiskt stöd till en ensamstående vuxen har till 2023 höjts med ca 300 kr i månaden till runt 3500. Dessa 300 ska då täcka höjda elkostnader och att maten ökat med ca 17% etc

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/riksnormen/
Tack! Uppenbart dålig på försörjningsstöd
 
Pehrson klargjorde att "en säger en sak före valet och en annan sak efteråt". Busch kommer med undanflykter. Men den som är slirigast på högersidan är Kristersson; han nöjer sig inte med att hitta på ursäkter för brutna vallöften; han försöker skriva om historien och påstår sen att de "gjort precis det de lovat". Riktigt obehagligt och ansvarslöst av en Statsminister. Ord har betydelse.

Samma sliranden med hans uttalanden kring Archer til Ukraina. Det håller inte.

"Socialdemokraterna KU-anmäler regeringen efter beskedet att Sverige inte skickar vapensystemet Archer till Ukraina, meddelar Peter Hultqvist (S) på en presskonferens.
KU-anmälan handlar om att statsminister Ulf Kristersson uppgett att Archer ”inte står högst upp på Ukrainas önskelista”.
– Jag vill ha det granskat om Kristersson har gett en korrekt bild, säger Hultqvist.
Inte heller den tidigare regeringen, där Hultqvist var försvarsminister, skickade Archer. Det fick då hård kritik av Ulf Kristersson, som kallade beslutet ”ynkligt och svagt”.
Att den tidigare regeringen inte skickade Archer beror enligt Hultqvist på att man då väntade in en rapport från Försvarsmakten."

https://omni.se/s-kuanmaler-regeringen-efter-archerbeslut/a/mQK9LE
 
00

Detta gäller BARA om normen räknas upp dvs om det högre elpriset leder till högre bidragsnivåer - det fungerar inte så att du får dina faktiska utgifter täckta utan du får en ersättning för en schablon plus ersättning för "skäligt boende".

Riksnormen för ekonomiskt stöd till en ensamstående vuxen har till 2023 höjts med ca 300 kr i månaden till runt 3500. Dessa 300 ska då täcka höjda elkostnader och att maten ökat med ca 17% etc

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/riksnormen/
Men elen ligger inte inom riksnormen. Om du håller dig inom en normal förbrukningsnivå så ersätts den med faktiska kostnader.
Riksnormen gäller för hela landet och är en miniminivå för de behov som riksnormen ska täcka. Riksnormen innehåller kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien samt dagstidning och telefon.
Försörjningsstödets andra del består av faktiska skäliga kostnader för boende, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Vad som är skäligt för dessa kostnader kan till exempel variera beroende på var och hur man bor.
Ekonomiskt bistånd till livsföringen i övrigt ska tillgodose kostnader för behov som uppstår då och då. Exempel är kostnader för tandvård, glasögon, sjukvård och medicin, umgänge med barn, flyttkostnad och begravning. En individuell bedömning måste göras av vad som är skäligt för den som söker.
https://www.socialstyrelsen.se/kuns...istand/ekonomiskt-bistand-for-privatpersoner/
 
Pehrson klargjorde att "en säger en sak före valet och en annan sak efteråt". Busch kommer med undanflykter. Men den som är slirigast på högersidan är Kristersson; han nöjer sig inte med att hitta på ursäkter för brutna vallöften; han försöker skriva om historien och påstår sen att de "gjort precis det de lovat". Riktigt obehagligt och ansvarslöst av en Statsminister. Ord har betydelse.

Samma sliranden med hans uttalanden kring Archer til Ukraina. Det håller inte.

"Socialdemokraterna KU-anmäler regeringen efter beskedet att Sverige inte skickar vapensystemet Archer till Ukraina, meddelar Peter Hultqvist (S) på en presskonferens.
KU-anmälan handlar om att statsminister Ulf Kristersson uppgett att Archer ”inte står högst upp på Ukrainas önskelista”.
– Jag vill ha det granskat om Kristersson har gett en korrekt bild, säger Hultqvist.
Inte heller den tidigare regeringen, där Hultqvist var försvarsminister, skickade Archer. Det fick då hård kritik av Ulf Kristersson, som kallade beslutet ”ynkligt och svagt”.
Att den tidigare regeringen inte skickade Archer beror enligt Hultqvist på att man då väntade in en rapport från Försvarsmakten."

https://omni.se/s-kuanmaler-regeringen-efter-archerbeslut/a/mQK9LE
Bluffe fortsätter att bete sig som en mycket manipulativ person. Nu försöker han gaslighta hela svenska folket.
 
Först transhat, sen antisemitism. Det har hänt förr och vi är MÅNGA som skrikit högt om detta, länge.
Sedan ska väl sägas att regeringen hävdar att de ska satsa på andra saker rörande antisemitism, men faktum kvarstår att Björn Söder blev helt galen efter att Willy medverkade i SVT under hösten, och att de vill sluta finansiera civil rights defenders etc. Men ja, vi är många som ser det förbannade jävla mönstret som en stor del blundar för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 563
· Visningar
51 438
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
626
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 489
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp