Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Sällan förr har så få gjort så många så arga på så kort tid, med så små medel."

Apropå sjunkande siffror för regeringen och SD. :laugh:
Förstår ju att det ska vara kul, men kan inte annat än att känna att det förminskar verkligheten att beskriva det som "gjort så många så arga" när det handlar om enorma försämringar i livsförhållanden för många. Men förstår ju att du inte menar så och jag vill inte vara en partypooper.
 
Om motiveringen för det är att det är vad som behövs för att kunna försörja sig själv och en familj långsiktigt så indikerar det kanske att en del andra belopp behöver justeras. Så att t.ex. funktionsnedsatta utan arbetsförmåga får en inkomst som räcker till att försörja sig på?

Annars är slutsatsen att en rätt stor del av befolkningen (inkl. majoriteten av fullt sysselsatta arbetstagare) inte har en fullgod försörjning. Vilket borde vara ett allvarligt problem ur betydligt fler perspektiv?
Ifall inte motiveringen om försörjning är en täckmantel och syftet bakom inkomstgränsen är en annan. Exempelvis att sålla "rätt sort" från övriga?

Jag är helt säker på att målet med förslaget är att minska invandring från icke-nord/västeuropeiska länder, men att man klär in det i något som kan låta omtanke om familjerna om man inte tänker efter, för att det ska gå hem bättre i stugorna.
 
Förstår ju att det ska vara kul, men kan inte annat än att känna att det förminskar verkligheten att beskriva det som "gjort så många så arga" när det handlar om enorma försämringar i livsförhållanden för många. Men förstår ju att du inte menar så och jag vill inte vara en partypooper.
Citatet handlar om alla brutna vallöften, inte om Tidöavtalet som är rent gräsligt, eller rättare sagt människosynen hos nuvarande politiker i regeringsställning.
 
Jag kan inte annat än skratta åt Ebba, hela valrörelsen har hon stått med utsläppt hår, urringat och kjolar/klänningar och högklackat. Nu är det sedesamt, igenknäppt, uppdraget till hakan, håret i en tight svans i sina försök att se seriös ut men i takt med intervjun och att hon tvingas hålla sig till ämnet blir hon mer och mer dämpad jämfört med de fem första minuterna.

Strongt av henne att inte lämna i förtid, men det var nog inte så här hon hade tänkt det, tvingas tillbaka till ämnet hela tiden och krävd på svar. Ursäkterna blev allt ihåligare och ihåligare, samma mantra tål inte att upprepas hur länge som helst.

En energiminister som inte vill ta ansvar för vad de lovade för bara ett par månader sedan, nej tack. Inte min minister. O_o
Skiter högaktningsfullt i vad hon har på sig, men hennes extremt populistiska approach under valet tycker jag var extremt obehaglig.
 
Ett typiskt moderat sätt att betrakta verkligheten antar jag. Kan de inte bara ha gjort som förra gången och ställt det på nätbolagen som en kundtillgång - inflationsminimerande, går verkligen till el och inget annat - och dessutom hjälper på samma sätt oavsett inkomst. Det är ändå nätet som bestämmer rätten till stödet om jag förstår rätt även denna gång.

Att det skulle ersätta socialbidrag var ingen som ens antydde i valrörelsen?

Var det något uppenbart som inte fungerade med använda metoden? Förutom då att nita till vissa svaga grupper förstås.
 
Ett typiskt moderat sätt att betrakta verkligheten antar jag. Kan de inte bara ha gjort som förra gången och ställt det på nätbolagen som en kundtillgång - inflationsminimerande, går verkligen till el och inget annat - och dessutom hjälper på samma sätt oavsett inkomst. Det är ändå nätet som bestämmer rätten till stödet om jag förstår rätt även denna gång.

Att det skulle ersätta socialbidrag var ingen som ens antydde i valrörelsen?

Var det något uppenbart som inte fungerade med använda metoden? Förutom då att nita till vissa svaga grupper förstås.
Det är väl ändå vettigt för ett stöd som är menat att fungera som en direkt kostnadstäckning för en sådan kostnad som i försörjningsstödet ersätts med den faktiska kostnaden.

Det är ju så hela grunduppbyggnaden av försörjningsstödet fungerar: Räkna ihop alla pengar in och jämför med normer och behov? Vill man ha annat system så är det väl bättre att kritisera försörjningsstödets konstruktion än elstödets?

Mycket mer problematiskt är de kostnader som ska täckas med en schablonersättning som fastställs en gång per år- t.ex. mat. När det redan är beräknat som ett minimum för skälig levnadsstandard och prisökningarna är som de är så finns inte som för andra marginalerna att anpassa sig genom att handla billigare, men fortfarande klara sig vettigt.

Av större betydelse för de berörda att man går in där och gör tätare justeringar för att ersättningsnivån faktiskt ska räcka till det som den är beräknad för att täcka.
 
Det är väl ändå vettigt för ett stöd som är menat att fungera som en direkt kostnadstäckning för en sådan kostnad som i försörjningsstödet ersätts med den faktiska kostnaden.
Jag hade uppfattningen att även denna typ av kostnader ingick i den normerade beräkningen, inte att de ersattes 1:1 utanför normen.

Och att det då betyder att elstödet till någon med försörjningsstöd kommer att kvittas mot minskat sådant stöd 1:1 vilket innebär att man inte får en enda krona.

Om min uppfattning var felaktig och det inte är så, håller jag med dig och tar tillbaka min aversion. Då är nyheten en slags märklig icke-nyhet.
 
Jag hade uppfattningen att även denna typ av kostnader ingick i den normerade beräkningen, inte att de ersattes 1:1 utanför normen.

Och att det då betyder att elstödet till någon med försörjningsstöd kommer att kvittas mot minskat sådant stöd 1:1 vilket innebär att man inte får en enda krona.

Om min uppfattning var felaktig och det inte är så, håller jag med dig och tar tillbaka min aversion. Då är nyheten en slags märklig icke-nyhet.
Vissa kostnader får man en schablonsumma för som man får använda bäst man vill och lösa att det reder ut sig och prioritera, bl.a. mat, kläder.
Vissa kostnader får man efter den faktiska kostnaden (i princip summa mot faktura/kvitto) bl.a. hyra, mediciner. Rätt säker på att elen hör dit.

Jag bedömer det som en sådan icke-nyhet.
Vilket är rätt synd, när det finns andra aspekter som är värda så mycket mer uppmärksamhet där det är reella problem av kostnadsökningar som slår hårt och ersättningssystem som inte är riggade att fungera i förhållande till det.
 
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VPg8j4/elskatten-hojs-nio-procent

Jahapp nu höjer en borglig regering skatter. Dvs en skatt som kommer slå hårdast mot de med minsta resurser.

Samtidigt som M öppet sörjde att de inte kunde sänka a-kassan och återinföra stupstocken. Det framstår mer och mer att alliansen öppet ljög under hela valrörelsen. Det är omöjligt att de inte visste vad det ekonomiska läget var under valkampanjen. Samtidigt som de öppet skiter i miljöpolitiken. Det största hotet mot Sverige och globalt i modern tid.
 
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VPg8j4/elskatten-hojs-nio-procent

Jahapp nu höjer en borglig regering skatter. Dvs en skatt som kommer slå hårdast mot de med minsta resurser.

Samtidigt som M öppet sörjde att de inte kunde sänka a-kassan och återinföra stupstocken. Det framstår mer och mer att alliansen öppet ljög under hela valrörelsen. Det är omöjligt att de inte visste vad det ekonomiska läget var under valkampanjen. Samtidigt som de öppet skiter i miljöpolitiken. Det största hotet mot Sverige och globalt i modern tid.
De "ger" med ena handen och roffar åt sig med andra. Så mycket var "elstödet" värt.
 
Vissa kostnader får man en schablonsumma för som man får använda bäst man vill och lösa att det reder ut sig och prioritera, bl.a. mat, kläder.
Vissa kostnader får man efter den faktiska kostnaden (i princip summa mot faktura/kvitto) bl.a. hyra, mediciner. Rätt säker på att elen hör dit.

Jag bedömer det som en sådan icke-nyhet.
Vilket är rätt synd, när det finns andra aspekter som är värda så mycket mer uppmärksamhet där det är reella problem av kostnadsökningar som slår hårt och ersättningssystem som inte är riggade att fungera i förhållande till det.
Ja, det har du ju rätt i! Tänkte inte så långt men det stämmer ju att de som går på försörjningsstöd ändå kommer få betalt för sin elräkning eftersom den lämnas in som utgift! Då är det inte alls så orimligt som det först kändes. Däremot hade det ju varit enklare att göra som förra gången att pengarna bara dras direkt från räkningen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 230
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
626
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 489
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp