Bukefalos 28 år!

Sv: Buskavel

KL
Jag kan på rak arm räkna upp minst fem stoägare i min direkta närhet som tagit föl på ston som absolut inte borde ha avlats på. Alla SWBston med hyfsade förutsättningar på pappret. Då handlar det om ston som ej är ridbara eftersom dom antingen har ett temprament som gör att ryttaren åker av lika snabbt som den kom på ( kan ju vara ryggsmärta också, men lika illa det ) eller återkommande diffusa hältor. En av dom som betäcker i år har ett sto som under sitt 15 åriga liv varit ohalt under mycket begränsade perioder. Vem vill ha föl efter en sådan häst ? Ganska många antar jag eftersom hon har bra stam och betäcks med flashig hingst. Och vad händer sen då ? Avkomman halt ? Ja, kanske och då lär ju den också hamna i avel ( för den är ju inte gratis direkt.
Så det är i mina ögon inte rasen som är problemet utan vilka individer man bestämmer sig för att ta föl på.

Det är denna aveln jag tycker är den absolut sämsta. Avkomman är snygg att se på, har bra stam, MEN håller inte för ridning. Köparen till denna avkomma blir ju grundlurad eftersom den säljs dyrare än en korsning.

Känner en person som har ett ponnysto utam stam, tråkigt steg, skeva ben, gick dåligt i dressyren. Den har nu en ettårshingst efter sig som ska säljas= dåligt köp. Spelar ju ingen roll att den är efter en godkänd hingst.
Kan ju tillägga att den oxå har sneda ben.

Lutten- som själv äger en trevlig, exteriört korrekt buskhäst och 2 SWB (även dessa ok)
 
Sv: Buskavel

Frågan jag har svarat på är ston med fina meriter utan stam.

Med ett sto med okänd stam bör man inte chansa mer än nödvändigt.

Förhoppningsvis finns det ston med bra stam och meriter där man kan lägga en yngre oprövad lovande hingst.
 
Sv: Buskavel

Eller så lyckas man pricka in att de blir A-premierade medan stoet är dräktigt;)

Hade dräktigt med Szkopul när han fick A och med Lambourgini när han fick det:)
 
Sv: Buskavel

Och hur ska hingsten bli A-premierad om ingen använder den? ;)

Men man kan också vända på det och fråga: Om inte betygsystemet skall användas vid valet av hingst till vilken nytta är det då?


Även när det gäller rådet att välja en ung oprövad hingst till ett meriterat sto kan fundera över hur klokt det är för aveln. Skall man verkligen chansa med hingsten om man har ett riktigt bra äldre sto med bara ett fåtal avkommor kvar?
 
Sv: Buskavel

Det är precis så jag resonerar, jag slösar inte bort ett år på en oprövad hingst utan kör mer på. säkerhet.
 
Sv: Buskavel

Där tar man ett föl och analyserar resultatet - kanske väntar ett par år för att få lite koll på fölet.
Ser avkomman lovande ut kan man avla vidare på märren, ser den inte så lovande ut så bör man kanske lägga ner planerna på att avla på stoet.

Man kan inte bara titta på stammen, man måste se till individerna också - nedärver stoet sina kvaliteer (svår klass) så kan man ju avla på henne.

Det är heller ingen ide att avla på ett sto med jättefin stam om hon inte lämnar bra avkommor.

Helt rätt men ännu viktigare; vad ger kombinationen av föräldradjuren? Det är en än viktigare aspekt. Alla ston och hingstar har svagheter och jag tycker man i mångt och mycket skall hitta föräldradjur som kompletterar varandra.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 057
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp