Butikspersonals uppmärksamhet

Häromdagen började personen i kassan på apoteket småprata lite om varorna jag köpt - typ allergimedicin - har allergisäsongen redan börjat? Det tycker jag är lite väl gränslöst, även om det inte var något direkt känsligt för mig då.
Har berättat det här tidigare.
Var inne på apotek då jag fått springmask, var i övre tonåren. Frågade efter medel i kassan och idioten nästan skriker "HAR DU FÅTT MASK". Pinsam ridå
Undvek det apoteket efter det men fanns inte så många alternativ då (90 talet)
 
Häromdagen började personen i kassan på apoteket småprata lite om varorna jag köpt - typ allergimedicin - har allergisäsongen redan börjat? Det tycker jag är lite väl gränslöst, även om det inte var något direkt känsligt för mig då.
En tjej som nästan alltid jobbade i kassan i mataffären då jag handlade frågade en gång varför jag alltid köper så mycket mjölk. :confused:

Vad ska man svara på det? Inte var det några så enorma mängder, och när man har barn och alla i familjen dricker mjölk, latte, te med mjölk, osv, så går det ju åt en del. 🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag vill gärna att personalen hälsar när man går in i en butik. Jag gillar att de uppmärksammar att jag är i butiken och jag vet att de sett mig. Normalt räcker det så.

Om de frågar igen tycker jag normalt att det kan kännas tjatigt. Men om de gör det med fingertoppskänsla kan det fungera. Jag tycker att det är helt ok om de kommer förbi efter en stund och säger saker som "vi har den i rött också" eller "säg till om du vill provköra".
 
Jag tror snarare det handlar om hur man shoppar. Om man tycker om att gå och titta själv och botanisera bland hyllor för sig själv eller om man vill ha shopping avklarad snabbt och effektivt. Snabbt in och snabbt ut då är det ju bra att få hjälp direkt, köpa det man ska ha snabbt så kan man gå därifrån. Men de personer som vill gå lugnt och titta lite för sig själv, kanske inte vet exakt vad de vill ha brukar inte vara lika intresserad av att bli störda var 5e minut av ett välmenande "Behöver du hjälp?".
Precis sån är jag. Kan känna att jag vill ha ett nytt plagg eller något nytt till hemmet men vet inte vad jag letar efter. Så jag kan gå runt i en massa butiker och få idéer och inspiration, och vill absolut få göra det utan att bli störd. Sen vill jag ha någon personal i närheten som jag kan fråga om jag behöver. Jag är en sån som inte tycker sånt är jobbigt.
 
Udda åsikt: jag gillar personalen på Lush. Pga sjukt extrovert själv när jag är out n about.

Servicenivån generellt alltså, slår ut olika på olika individer. Men jävlar vilken backfire det kan bli om en grinig rackare jobbar där, eller det blir en personlighetsklinch där personalen inte klarar att hålla professionell karaktär. Dåligt bemötande intesifierat x tio. :D Som tur är har det knappt hänt under de (många) år jag shoppat över disk.
 
Jag undviker små butiker för personal ofta är så påflugande och vaktiga. Ofta är jag bara nyfiken och går och kikar, hittar jag något kan jag köpa det eller lägga det på minnet att jag ska köpa vid senare tillfälle med bättre tid eller möjlighet, men i sådana affärer är det så jobbigt med personal runt benen hela tiden.

Det är så mycket enklare att gå in i en större butik och gå och spana- och hitta något, även om man inte ens gick in för att man tänkte köpa något utan bara för att man har tid att slå ihjäl. Tror små butiker förlorar kunder genom att vara så på sin vakt.

Typ hälsa och gå och gör något och visa kunden viss ointresse, men var tillgänglig liksom?!
Så gör jag också ibland. Det händer rätt ofta att jag avstår från att gå in i en liten butik som är tom på kunder, för jag tycker att det är så jobbigt med den uppmärksamhet jag får av personalen.
 
Häromdagen började personen i kassan på apoteket småprata lite om varorna jag köpt - typ allergimedicin - har allergisäsongen redan börjat? Det tycker jag är lite väl gränslöst, även om det inte var något direkt känsligt för mig då.
Det är så irriterande. Jag hämtar alltid ut små mängder av medicin åt gången av olika skäl. Avskyr när det ska kommenteras och ifrågasättas varför av apotekspersonal. Det är privat liksom.
 
Jag vågar inte gå in i små butiker ensam. Det blir alldeles för jobbigt. Avskyr för mycket uppmärksamhet. I somras hade jag lite tid att slå ihjäl och gick in i en Twilfit butik i Malmö. Var genomsvettig redan från start och ville bara kolla lite. Råkade ut för en mycket ambitiös försäljare så jag lämnade butiken med 3 bh:ar och 5 trosor...Urjobbigt att prova bh när man redan är genomsvettig. Och Twilfit kör tydligen som koncept att minska på omfånget och istället öka kupstorleken så naturligtvis är de nya bh:arna inte bekväma när de sitter åt så hårt.
 
Häromdagen började personen i kassan på apoteket småprata lite om varorna jag köpt - typ allergimedicin - har allergisäsongen redan börjat? Det tycker jag är lite väl gränslöst, även om det inte var något direkt känsligt för mig då.

Det var definitivt över gränsen tycker jag :down:
En gång när jag hämtade ut på recept så började apotekaren/farmaceuten (vet ej skillnaden) peka på de olika förpackningarna och säga vad det var. Den första var en psykofarmaka, han sa: ”det här är psyk”. Då stoppade jag honom och sa lite irriterat att jag vet.
Inte så kul när andra kunder står och väntar och så säger personalen ”det här är psyk(medicin)”.
Samma person har fortsatt börja förklara för mig om olika mediciner varje gång jag hämtade ut nåt. Jag tycker liksom inte det är så kul med en föreläsning varje gång jag tar ut mediciner som jag använt i över tio år.
Så till slut sa jag åt honom att han inte behöver säga nåt, jag har haft dem länge och vet. Behöver jag råd så frågar jag.
Det var gränslöst.
Tror han slutat på det apoteket.
 
Det är så irriterande. Jag hämtar alltid ut små mängder av medicin åt gången av olika skäl. Avskyr när det ska kommenteras och ifrågasättas varför av apotekspersonal. Det är privat liksom.
Det finns ett hjärtat-apotek här nära där jag förut var typ stamkund. Nån gång när jag fått recept på många mediciner samtidigt (antidep, sömnmediciner, neuroleptika etc) så tog jag ju ut alla samtidigt. Då sa hon som expedierade mig lite tyst att ”det var mycket de ger dig, du”, eller liknande. Hon verkade lite chockad men sa inget mer.
Annars är de diskreta där, finns en personal där som verkar typ bli glad när jag kommer till hans kassa :D Stamkund, typ.
Nu finns det två apotek till så jag kan variera om jag vill, så jag inte går till samma apotek tre ggr på en vecka … fast hjärtats är bra, de har så mycket kunder så jag tror inte de orkar/hinner bry sig så mycket utan bara kolla att det blir rätt expedierat.
 
Såg att några skrev om mataffärer. Menar ni att personalen där brukar säga hej och erbjuda hjälp?
Min närmaste är Coop, där är det enstaka personal som säger hej om jag gör det först, annars blir man mest ignorerad. I kassan säger de hej.
På Ica säger de hej i kassorna. Iofs har de rätt mkt kunder där så personalen på golvet kan väl inte säga hej till alla som de möter i butiken.
På Willys verkar de inte ha nån personal. Typ. Men samma där, i kassan säger de hej.
Lika på Hemköp.
Men jag har märkt att sen jag började handla mer på Ica och Hemköp så blir jag ibland igenkänd av personalen i kassan och får ett ”heej!”
 
Det finns ett hjärtat-apotek här nära där jag förut var typ stamkund. Nån gång när jag fått recept på många mediciner samtidigt (antidep, sömnmediciner, neuroleptika etc) så tog jag ju ut alla samtidigt. Då sa hon som expedierade mig lite tyst att ”det var mycket de ger dig, du”, eller liknande. Hon verkade lite chockad men sa inget mer.
Annars är de diskreta där, finns en personal där som verkar typ bli glad när jag kommer till hans kassa :D Stamkund, typ.
Nu finns det två apotek till så jag kan variera om jag vill, så jag inte går till samma apotek tre ggr på en vecka … fast hjärtats är bra, de har så mycket kunder så jag tror inte de orkar/hinner bry sig så mycket utan bara kolla att det blir rätt expedierat.
Det finns ett apotek i Lund jag alltid hämtade ut på tidigare, och där är en personal jag alltid hoppas på att få! :D Stamkund där med och hon verkar känna igen mig också till och med! hon är så rar liksom, pratar alltid glatt och så där. Synd det är i Lund! :D
 
Apotek har har alltid en lucka langre bort dar apotekarien star och man tar ut sin medicin. En apotekarie maste alltid lamna ut medicin och borjar med att fraga om man haft medicinen forut och vet vad det ar ... och vet man inte gar de over "hur och varfor" med patienten. Men som sagt, luckan ar tillrackligt langt fran den allmanna kon som inte gar hela vagen fram till disken, utan slutar ett par meter bort. Just for att patient confidentiality ar sa valdigt viktigt har. (Den personliga friheten och individualiteten och allt det dar ar en hornsten i den Amerikanska kulturen)
 
Såg att några skrev om mataffärer. Menar ni att personalen där brukar säga hej och erbjuda hjälp?
Min närmaste är Coop, där är det enstaka personal som säger hej om jag gör det först, annars blir man mest ignorerad. I kassan säger de hej.
På Ica säger de hej i kassorna. Iofs har de rätt mkt kunder där så personalen på golvet kan väl inte säga hej till alla som de möter i butiken.
På Willys verkar de inte ha nån personal. Typ. Men samma där, i kassan säger de hej.
Lika på Hemköp.
Men jag har märkt att sen jag började handla mer på Ica och Hemköp så blir jag ibland igenkänd av personalen i kassan och får ett ”heej!”
Haha, jag blir alltid så förvånad när någon personal på ICA, Coop eller så säger hej (förutom de i kassan förstås), som "VA! Säger du hej? På mig? Eller vem?!" Just eftersom de nästan aldrig hälsar eller ens ägnar en en blick liksom, man hajjar till när det sker :D
 
Apotek har har alltid en lucka langre bort dar apotekarien star och man tar ut sin medicin. En apotekarie maste alltid lamna ut medicin och borjar med att fraga om man haft medicinen forut och vet vad det ar ... och vet man inte gar de over "hur och varfor" med patienten. Men som sagt, luckan ar tillrackligt langt fran den allmanna kon som inte gar hela vagen fram till disken, utan slutar ett par meter bort. Just for att patient confidentiality ar sa valdigt viktigt har. (Den personliga friheten och individualiteten och allt det dar ar en hornsten i den Amerikanska kulturen)
Här brukar man ta kölapp och vänta en bit ifrån. Folk respekterar andras ”space”. Och så pratar man ofta tyst.
Jag brukar förbeställa via apotekets app så då får jag ett paket eller påse och de frågar inget eftersom man får frågan i appen om man vill ha rådgivning.
Dessutom kan de se om man haft den förut, iaf om det är flera uttag på receptet och man gjort uttag innan.
Det finns Nationella Läkemedelslistan (tror den heter så) som alla apotek har tillgång till, där kan de t.ex. se om nån får ohälsosamt mycket av t.ex. narkotikaklassade mediciner från olika läkare och rapportera till ”någon ansvarig”.
 
Jag vågar inte gå in i små butiker ensam. Det blir alldeles för jobbigt. Avskyr för mycket uppmärksamhet. I somras hade jag lite tid att slå ihjäl och gick in i en Twilfit butik i Malmö. Var genomsvettig redan från start och ville bara kolla lite. Råkade ut för en mycket ambitiös försäljare så jag lämnade butiken med 3 bh:ar och 5 trosor...Urjobbigt att prova bh när man redan är genomsvettig. Och Twilfit kör tydligen som koncept att minska på omfånget och istället öka kupstorleken så naturligtvis är de nya bh:arna inte bekväma när de sitter åt så hårt.
Det är just de butikerna som kompisen och jag reagerat på. Vi var inne i flera, bemöttes av samma påträngande personal, och gick därför.
 
Ett "Hej!" är trevligt men mer behöver inte jag.

Dock ett undantag; när jag är i en provhytt vill jag att någon är uppmärksam på om jag behöver hjälp med att hämta en annan storlek. Antingen att en personal håller sig i närheten och ser om jag tittar ut, eller om någon frågar om allt går bra.

Egentligen vill jag ha uppmärksam personal som inte tränger sig på, luddigt och bra förklarat va? :D
Åh, det var jag med om en gång, med provrum alltså. Personalen var så snäll och lagom framåt osv att jag för första gången någonsin(!) bad om massor av hjälp i klädaffären, och blev extremt nöjd dessutom! Så otroligt bra försäljare.
 
Här brukar man ta kölapp och vänta en bit ifrån. Folk respekterar andras ”space”. Och så pratar man ofta tyst.
Jag brukar förbeställa via apotekets app så då får jag ett paket eller påse och de frågar inget eftersom man får frågan i appen om man vill ha rådgivning.
Dessutom kan de se om man haft den förut, iaf om det är flera uttag på receptet och man gjort uttag innan.
Det finns Nationella Läkemedelslistan (tror den heter så) som alla apotek har tillgång till, där kan de t.ex. se om nån får ohälsosamt mycket av t.ex. narkotikaklassade mediciner från olika läkare och rapportera till ”någon ansvarig”.

Nu ar det ett tag sedan jag var i Sverige (7-8 ar sedan) men jag koper alltid med mig treo tillbaka hit och har alltid upplevt att kon till kassan star valdigt nara nar man star dar och ska betala. Nu har jag alltid handlat i Stockholms trakten eller i Dalarna, sa det ar den enda erfarenheten jag har.
 
Det bästa är ju när de hälsar glatt och säger ”säg till om du behöver hjälp!”
Liksom förutsättningslöst. Hej jag finns här för dig.
Var med om nåt sånt när jag var in i en liten butik som hade rea. Personalens ”öppenhet och utstrålning” gjorde att jag köpte fler hårsnoddar än bara av de som var på rea. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 086
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 629
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 681
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp