Bygga BILLIGT stall/lösdrift

E

Ego

Jag ska hyra ett hus med garage. Garaget är rejält och isolerat och kommer att användas som sadelkammare och uppställningsplats vid skötsel/vet/hovslagare mm.
Men det finns inget stall eller annat så det måste jag fixa själv.

Jag har en stor häst och en mindre ponny och har gärna lösdrift men kan tänka mej två boxar.
Hur bygger man det om man vill göra det så billigt som möjligt?

Garaget är ca 5x4 meter och ytterväggen på ena långsidan är helt plan och grusad (har använts som parkeringsplats) borde vara lätt att bygga mot.

Kan man ha grus i botten eller måste man gjuta?

Tacksam för alla tips jag kan få.
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Du måste ha en sjukbox om du har 1-10 hästar två sjukboxar om du har 11-20hästar också vidare.

Jag har torv på jord i botten på min lösdrift grusat vid ingången. Om du utnyttjar en långsidan på garaget som vägg när du bygger så är det lättare att få det stadigt.
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Jag vet inte vad din kommun säger om att ha det ogjutet... Annars så räcker det säkert med stenmjöl och padda... Jag hade själv shacktat av ev matjord innan och kanske lagt lite makadamm i botten för att det ska hålla ännu bättre.
OM du gjuter så passa på att gjuta in "hällor" som du kan fästa stolpar i- typ bygga staket... Fattar du vad jag menar?!?!?!
Annars får du gräva hålor o gjuta in plinthållare (tror jag de heter)
Sedan går du in på Blocket o ser om du hittar ngt tak bortskänkes- gör du det så bygg stommen efter den lutningen dett tak behöver... Olika på plåt, pannor & papp...
Har du något ställningsföretag i närheten? Ring dit o fråga om de har några gamla plank över- Dessa är lite halvruttna men billigt blir det säkert. De håller garanterat- man behöver ju inte välja de värsta... De bör ju inte vara så murkna att man kan sätta en gaffel i dom....Klinar man dessutom lite billig vattenbaserad utefärg på dom så är det ju inget som syns.
Sedan behöver du bara skruvar och skruvdragare eller hammare o spik typ ;)
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Menar du att man behöver ha en sjukbox om man har 2 hästar? Har jag inte hört talas om. Att det är bra är ju en sak- men är det ett MÅSTE?
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Ja, en häst kan också behöva stallas in om den skadar sig och då ska det finnas stallplats till den. Sen när man har 11 hästar behöver man två sjukboxar.
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Uppställningsplatsen i garaget är drygt 12 kvadrat och skulle säkert ses som en väldigt bra sjukbox. Gjuten platta, fönster (ska sätta galler för dom) bra ventilation, stora dörrar.
Med lite strö måste den vara en av dom bättre sjukboxar jag någonsin sett.

Men den är ju för liten för båda hästarna.
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Jag tänkte fel- jag trodde det var om man hade boxar. Finns ju rekommendationer då med....
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Menar du att man behöver ha en sjukbox om man har 2 hästar? Har jag inte hört talas om. Att det är bra är ju en sak- men är det ett MÅSTE?

Jopp det är ju lag på det, att om det finns en häst eller mer, så måste det finnas minst en sjukbox. Och sen fler när det är fler hästar, som nån skrev innan.

Bra regel tycker jag, även om det blir krångligt för många, liskom, om hästen blir sjuk o behvöer ställas på box så är det ju bäst för den om box finns där, inte typ en mil bort i polarens stall elelr nåt sånt.

Edit:oops såg att du hade svarat haha, nevermind då hihi.
 
Sv: Bygga BILLIGT stall/lösdrift

Uppställningsplatsen i garaget är drygt 12 kvadrat och skulle säkert ses som en väldigt bra sjukbox. Gjuten platta, fönster (ska sätta galler för dom) bra ventilation, stora dörrar.
Med lite strö måste den vara en av dom bättre sjukboxar jag någonsin sett.

Men den är ju för liten för båda hästarna.
Takhöjden måste också stämma. Eventuell tillåtelse från kommunen och grannar att hålla hästen på tomten.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 115
Senast: Buck
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 253
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Har hästarna (shettis och d-ponny) hemma sommartid då jag fått arrendera 1ha mark av grannen. Det funkar ju bra när vädret är skapligt...
Svar
15
· Visningar
2 360
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • GVFÖ Australien
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp