T

tottenham

Någon som har byggt en bro som håller för att rida över? Behöver inte vara lång, 1 1/2 - 2 meter räcker. Vilket material använde ni? Hur fäste ni den? Annat att tänka på?

Skulle underlätta att bygga en bro över ett dike, då kommer jag direkt ut i skogen och behöver inte rida efter en starkt trafikerad väg.

Sv: Bygga bro

Vi ska så småningom bygga en bro mellan två hagar för där rinner en djup bäck som inte går att gå ner i eller hoppa över.
Och vi tänkte använda telefonstolpar rakt över och sen får det väl för hållbarhetens skull bli tryckimpregnerat, det är ju på våran mark.
Men jag måste göra räcken eftersom dom kommer att gå över där lösa och när dom vill och det blir ju inte så lyckat om 5 ska storma över på en gång!!!!
Men du borde ju kunna göra en mindre om du leder hästen över.....
Ibland kan man ju bli tossig på alla djupa diken som finns "mitt i vägen"!!!!!!! :devil:

Det kan vara smart att sätta enn gummimatta (som är i botten på transporter typ) ovanpå bräderna så att de inte nöts ned så fort an broddarna (om den ska användas på vintern) jag har även sett att en del sätter ett lager jord eller sand på bron (kanske för att hästarna inte ska bli rädda för att gå där) men jag kan tänka mig att det måste bli mycket större risk för att bräderna ruttnar då?

Nackdelen är dock att hästarna vintertid kan riskera att halka på gummimattan när de har snöklamp under hovarna...

Ett lager sand låter ju kanonbra!!!!
Bara det är tillräckligt djupt så dom inte kan kana på det........

Här i krokarna finns det ett par små träbroar man måste rida över för att komma ut i skogen/komma vidare på en längre runda. De är stabila träkonstruktioner av plank, och jag gissar att det är kraftiga bjälkar under. Jag har inte hört talas om någon som halkat där på vintern, så länge man anpassar hastighet efter väglag. Hästarna är lite skeptiska de första gångerna, men de flesta vänjer sig snabbt vd att gå över och gör det sedan utan att reagera. Då är det dessutom forande vatten som låter läskigt under den ena bron.

kan du inte lägga ner ett cementrör för vattnet i diket och sedan fylla på med jord ovanpå?

Vi har gjort en bro av 2 stycken slipers som balkar, och sedan har vi lagt ca 7-8 slipers over balkarna. Bron har hallit i manga ar nu, for bade hastar och en och annan bil!!

dum fråga kanske men vart får man tag på slipers eller telefonstolp?
pris?

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 992
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 567
Senast: lilsan
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31