Bygga corall

Z

zillax89

Hej, jag hade en tråd tidigare om att bygga trästaket runt ridbana och har lite bättre koll på vad det skulle kosta men vad kostar det att bygga en corall? Och var får man tag i rejäla stolpar? /telefonstolpar? För det ska vara REJÄLA grejer. Sen skulle jag vilja ha sandat, det bästa vore även om man kunde ha något tak 4 meter högt upp men som det är mellanrum mellan trästaketet till rundcorallen och taket så det kommer in naturligt ljus sen att taket kanske är fyrkantigt och lite större än corallen. Perfekt när solen gassar på sommaren eller när snön faller på vintern, borde väl skydda underlaget lite bättre också?
Tänkte att staketet kunde vara mellan 1,5- 2 meter sen att taket sitter 2 meter upp ifrån det. Borde väl räcka..? Och så kan ju taket sitta fast i dessa telefonstolpar och sen kanske förstärkas i hörnen eller något... Fast taket kanske måste förstärkas med en stolpe i mitten också? vilket jag skulle vilja undvika....
Någon här som byggt corall..?

Sv: Bygga corall

Puttar!

Har inte byggt korall men funderar på det till sommaren.De koraller ajg sett är bara uppspikade med inte speciellt kraftiga plankor.Dte bästa är att du hör med ngn firma som säljer brädor/byggmaterial, de brukar ha rätt mkt att välja på.

Jag har byggt en corall efter konstens alla regler. Slutnotan blev på ca 15 000 kr, och då har jag haft en del "budget alternativ". Min corall är 16,5 m i diameter och väggarna är ca 2 meter höga. Första 0,5 m är helt täckta och sedan är brädorna glesare.
* Telefonstolparna fick jag av svärfar (0 kr).
* Stolparna förankrades 1/2 meter ner i jorden. Detta lät jag en stängselfirma göra (1500 kr)
* Brädorna köpte jag av ett nedlagt sågverk (ca 7000 kr).
* Bortschackning av matgjord och köp av sand gjordes utan moms :o Jag har ingen dränering, eftersom vi har byggt på en "självdränerande" plats (ca 4000 kr).
* Grinden lät jag en lokal smed göra (1500 kr).
* Snickeri arbetet gjorde sambon (0 kr).
* Färg till väggarna fick jag (0kr).

Skall man ha en hållbar corall för inridning av unghästar osv så måste det vara grova brädor + att väggarna bör vara ganska höga. Men kan man tänka sig "klenare" väggar så finns det en del att göra på priset där.

Ett tak vore drömmen, men bärande balkar på 16,5 m är dyrt... Skickade efter en offert på tak till corallen hos ett företag som gör tak till skrittmaskiner, de ville ha 70 000 kr!
/J

Senast ändrad av en moderator:

SHIT!? 70 000 för ett tak? jahopp, där sprack den drömmen.
Jo jag vill ju ha rejäla plankor och rejäla stolpar så det håller, tack för tipsen osv* Nu har man lite bättre koll på det hela. Synd bara att ja fortfarande int vet var man får tag i såna där telefonstolpar men får kolla runt med byggfirmor och lite sådant..

Det går säkert att bygga ett tak för mkt lägre pris än 70 000 kr. Försök hitta begagnade takstolar...

Markägare brukar få de beg. telefonstolpar / elstolpar som står på deras mark när de byts ut. Så var det i mitt fall. Men de blir svårare och svårare att få tag på eftersom de klassas som farligt avfall.

Det går säkert att bygga ett tak för mkt lägre pris än 70 000 kr. Försök hitta begagnade takstolar...

Markägare brukar få de beg. telefonstolpar / elstolpar som står på deras mark när de byts ut. Så var det i mitt fall. Men de blir svårare och svårare att få tag på eftersom de klassas som farligt avfall.

Ok... ja tänkte på ett lutande plåttak eller nått isånafall... bara att det kansle blir problem om man måste ha en stödstolpe i mitten?

Jo jag kan ju höra med bönderna här omkring, kan ju hända att de finns nånstans... varför klassas dom som farligt avfall? bara ren nyfikenhet :D

Telefonstolpar är nästan alltid impregnerade med kreosot eller CCA (krom, koppar och arsenik).

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 029
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 087
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka