Bygga foderstation till lösdrift

bake

Trådstartare
Hej!

Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar.

Har tänkt ha fri tillgång på foder (med småmaskigt hönät) och funderar nu över en smart lösning för att kunna fodra hästarna utomhus under tak. Det ska vara så att man kan ställa ut en hel rundbal hö, utan att det ska bli dåligt av regn osv. Hönätet ska vara sånt där finmaskigt som man trär över hela balen.

Det är tänkt att foderstationen ska stå under tak som sagt, har tänkt bygga ett tak som står på fyra stolpar. Det borde väl skydda tillräckligt mot nederbörd? Eller bör man ha väggar på några av sidorna också?
Hur stort bör taket vara? Bara så att det skyddar höet eller så att hästarna får plats under taket också?


Höbalen bör ju inte stå direkt mot marken, så jag tänke att man kan bygga liknande en träpall som botten så att det liksom blir springor som luftar. Vad tror ni om det?
Bör man kanske ha brädor på sidorna om balen också så de inte kommer åt att trampa på hönätet? Hur högt upp bör de brädorna gå?

Jag har även funderingar kring att ha antingen singel eller en gjuten platta som "golv" vid matstationen för att underlätta att städa bort gammalt spill, samt att det då inte blir lerigt där. Vad tror ni om det?

Låter något helt tokigt så ge mig tips om hur man kan göra istället!
Har ni andra idéer om hur man kan bygga så skriv gärna dem här.
Och har ni bilder/ritningar på egna hemmabyggda foderstationer så vill jag gärna se dem. :)
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Jo jag har gjort en "matsal" till mina hästar. Jag tröttnade på hö nertrampat i lera och skit samt att jag ville mina hästar skulle stå torrt och äta samtidigt som de ska vara ute mycket. Så jag byggde ett tak längs hela stallets baksida, ca 36 meter, gjöt en sockel med stolpskor och har packat stenmjöl under taket. En gjuten platta är jag rädd gärna blir hal vintertid så det skulle jag inte våga ha. Jag fodrar direkt på "stenmjölsbädden" intill stallväggen, inga krubbor eller nät eller foderhäckar, mina hästar slänger ändå ut maten ur de krubbor/höhäckar jag provat eller helt sonika klättrar upp i dom eller demolerar dem på något annat sätt :meh:.

Tack vare väggen så kan hästarna inte springa rakt igenom höhögarna men visst sprider de ut dom lite och en del spill blir det. Väggen ger ju också vindskydd och lampor är uppsatta så det är riktigt mysigt därute även en tidig regnig mörk höstmorgon.

Mycket jobb var det men det blev riktigt bra och det klarade stormen Simone utan problem.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Det låter ju jättebra. Att jag inte tänkte på att ha det längs med stallväggen. :)
Var får man tag på stenmjöl?
Kan singel (småsten) funka annars eller blir det för hårt för dem att gå på? Har nämligen en hel hög med singel som jag tänkte använda.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Ja sand eller stenmjöl är nog att föredra men är hästarna skodda runt om är det inga problem. Är singlet vasst eller är det övervägande runda småstenar? Små vassa stenar trycks gärna upp i bärranden på oskodda hästar och kan leda till jobbiga hålväggar.

Däremot så får man räkna med att vad man än har så följer det med lite när man mockar och det fastnar även i hästarnas hovar så till slut får man fylla på mer. Det man bör göra är att packa det så mycket det bara går helst med hjälp av en "padda" en maskin som finns att hyra på vissa ställen. Men det blir halkfritt även om hästarna får snöstyltor och det är bra :)
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Det är krossad singel eller vad man ska säga. Så det är klart att det kan finnas vassa kanter bland det, så det är kanske inte så bra. Jag tänkte mest använda det för att jag har en stor hög med singel som jag inte vet var jag ska göra av den.
Men det får nog bli stenmjöl istället då så vi inte riskerar några hovskador.
Grannen har en padda som vi får låna så vi kan packa det hårt.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Lägg singel under stenmjölet o helst en fiberduk så håller det i många år.

Gör rätt på en gång så är det inte "bortkastat" efter ett par år.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Ok, det kan man ju göra. Hur tjockt lager singel o hur tjock med stenmjöl bör det vara?
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Mer än vad som rekommenderas. Mest beroende av hur marken är.

Jag föredrar dock att ha 0-8 grus där stenmjölet (0) binder gruset o det blir en fastare yta. Bäst resultat blir det om man gör hela jobbet sommartid när det är torrt.

gällande hönätet så gillar jag inte när de hänger både för ätställning o säkerheten, utan att de läggs ner i en stor låda o nätet sitter fast i botten.
Som att beta.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

1390680_10201266911129033_1723285463_n.jpg


Så har vi på våran lösdrift,tak på fyra stolpar,jag tror att det är nedgrävda betongplintar dom sitter i,sen rundbal med nät över,och en foderring runt,balen står på en egentillverkad rund pall. Vi har inget speciellt underlag vid maten,men vi har sandmark,så det blir inte så lerigt. Marken under taket är snustorr,blir lite kletigt (nån cm max!) bak vid avrinningen på taket.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Jättefint! Nåt sånt hade jag tänkt mig. Men det blir nog till att bygga det längs sidan på stället så de får lite vindskydd samtidigt. :)
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Oj så fint:). Vad glad man skulle bli om man hittade en sån lösdrift där man utgår från hästarnas välmående. Rent och snyggt.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Ja,jag är supernöjd! :D Hagen är att dö för också! :p Man ser min lilla gula där uppe i vänstra hörnet!

1376526_10201201015241677_1588098965_n.jpg


Blandad äng och detta på 4 hektar.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Jag har gjuten platta, och det är guld värt. Köpte foderhäck avsedd för rundbale från Kellfri. Visst kan man bygga egen i trä, men de tenderar att bli ohygieniska med tiden.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Blir det inte halt? Mina hästar halkar i stallgången ibland, nu är det golvet väldigt slitet men järnskor på betong är inte alltid en bra kombination.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Nej, jag har aldrig sett någon halka. Lättmockat är det också.
 
Sv: Bygga foderstation till lösdrift

Men slits inte mönstret ner? Eller blir det inte väl hårt att stå på? Skramligt blir det i alla fall med järnskor på betonggolv, jag hade plastskor på mina hästar en period och när det sedan blev järnskor på igen så tyckte jag det slamrade nåt så förbaskat men det är nog bara en vanesak :)
 
Hej!

Väcker liv i denna tråd igen :)

Har byggt en liten foderlåda till hagen på en halvpall 60 x 80 och funderar nu på att även sätta på ett enklare litet tak för att skydda höet mot nederbörd.
Hur högt tak bör man egentligen ha?
Jag är även fundersam på om det vid kraftig vind blir för stor risk att foderlådan välter (om den blir för hög samt tung upptill)?
Jag skulle därför gärna ha ett tak med lätt vikt så foderlådan inte blir just för tung upptill.
Skulle kanske vara bra om man enkelt kan ta av taket vid behov.
Skulle vilja ha tips av er som har erfarenhet av olika taklösningar, gärna bilder:bump:

Brainstorming på alternativa lösningar till tak mottages även gärna :idea:
Tex samma funktion som ett parasoll, man sätter ner en/två stänger med ett tak av kraftig plast eller liknande i en/två hållare på lådan.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 607
Senast: Angel
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 036
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp