Bygga foderstation till lösdrift

Alltså, gjutet golv vid matstationen är en lyx som jag garanterat ska ha när jag har hästar på egen gård. Det blir otroligt söligt och söndertrampat vid maten, hö trampas ner (och förstår eventuell dränering) och ska man köra ut foder med traktor så blir det ju inte bättre. Så om ni kan ha gjutet golv - ha det.

Tak behövs inte, vattnet rinner rakt igenom fodret och det blir inte förstört. Men ni kanske vill ha ett tak, då bygger ni såklart ett. Undvik väggar säger jag. Luftigt och öppet och stäng inte in hästarna mer än nödvändigt - då ökar bara risken att nån blir trängd nånstans.

Däremot skulle jag fundera på om det verkligen är en bra ide att ställa ut en 300kg rundbal till 2 hästar. Fodret bör inte stå ute hur länge som helst, och en hel rundbal tar ganska lång tid för 2 hästar att äta upp, ffa den tiden då det inte är 25 minusgrader vilket är ganska länge. Om du ska ställa ut en hel storbal till 2 hästar hade jag nog byggt en hall med väggar och tak där den står helt skyddad mot väta och solljus.

När jag har egen gård kommer jag att gjuta en platta längs stallet/ladan och bygga en foderränna i väggen på byggnaden. Bakom rännan, inne i byggnaden, hade jag förvarat balarna och sen handfodrat ner i foderrännan inifrån.
 
Jag fodrar med torrhö i storbal - har provat lite olika lösningar bla stora vedhäckar med en snedställd bräda i, det funkade relativt bra men ville slippa fylla på varje dag. Sambon som är snickarkunnig har slått upp ett tak längst med stallväggen - ca 3m brett, 2 m utstickande och ca 2m högt. (min största häst är 160cm). nu ställer vi in 2 storbalarna direkt under taket på lastpallar, täcker över den innersta med ett par lastpallar och den yttersta sätter jag en pressening om så bara ovansidan är otäckt. har haft ett nät över oxå för att minska spill och öka ättiden - det funkar ok, mina två äter upp en bal på ca 10 dar. lite spill blir det och man får rätta till pressening allteftersom. Jag hade varit tveksam till ett fristående tak - med tanke på blåsten - och även aktat mig för att göra en lastpall för hög om man inte kan förankra den i något.
 
Imorgon skall vi bygga 2 st foderhäckar med tak till vår lösdrift på7 hästar=)
Vi kommer göra golv typ som en träpall så luft kommer in under. sedan sidor och sedan plåttak med lutning
Kan ju ta lite bilder sedan om ni vill
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
667
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 607
Senast: Angel
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 036
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp