Bygga ligghall och kostnader

Sv: Bygga ligghall och kostnader

Har aldrig hört någon få en timrad lada gratis...
Nej, det verkar vara dömt att misslyckas har inte så mycket pengar att spendera på nybygge. Andra tips?

Men kolla vad saker och ting kostar istället för att ge upp.

En plint kostar typ 100 spänn på Byggmax, du behöver 10 st = 1000 :-

Sen behöver du stolpar till plintarna - vanliga 10x10 är inte snordyra på något sätt.

Bärlinor kostar lite, här måste du ha rätt dimension för att hålla upp konstruktionen. Fråga på byggvaruhus.

Takplåt kan du ju köpa begagnad, kolla blocket. Tänk på att sätta upp kondensskydd bara.

Sen kan du ju klä med vad du vill. Du kan ju klä med plåt tex, men jag hade inte gjort det pga skaderisken vid spark. Du kan klä med olika typer av skivor, finns ju som klarar väder och vind, men den är dyr. Eller så köper du vanliga klädselbrädor som inte är särskilt dyra.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Andra förslag på att kapa kostnader kan vara:

Förutom att titta på Blocket eller Lokaltidningen, ibland skänks det bort överblivet byggmaterial eller säljs kanonbilligt, så kan man faktiskt fråga grannar om dom har lite (grovt) virke som ligger halvt bortglömt i en lada.

Om det står en tillräckligt förfallen byggnad, typ lagom stor bod/magasin eller så, hos någon i närheten, fråga om ni får ta användbart material med er, om ni river resten också och kör bort oanvändbart eller lägger det i prydliga högar.

Har ni någon liten mängd egen skog, eller någon snäll granne som kan tänka sig att sälja några granar för ungefär samma peng som vederbörande skulle få betalt vid gallring?
Fäll i så fall granar i lämplig dimension att fungera som stolpar och bärlinor. Barka dom bums, så att de hinner torka så mycket som möjligt (under tak) innan de används. Bör helst göras året innan de ska användas, eftersom de spricker och/eller vrider sig mer eller mindre under torkningen. Man behöver fälla några fler granar än konstruktionen kräver, eftersom några av de man fäller kommer att bli så krokiga och spruckna så att de inte går att använda.

Beroende på formen och storleken på ligghallen, så behöver man tänka på dimensionerna på virket. Jag skulle inte nöja mig med 10x10 som bärande stolpar om jag inte byggde en väldigt rejäl regelkonstruktion inklusive snedsträvor om ligghallen är djupare än ca 3 meter och längre än 5-6 meter. Fast det är ju jag förståss, som gärna "överdimensionerar" materialet olika byggen. Om det blåser ordentligt, eller någon häst trycker på ordentligt kan det börja gå sönder om det är vekt. Taket ska också kunna bära snölaster av olika storlek, beroende på var i landet ni bor.

Om du/ni gör en ordentlig ritning på ligghallen, där alla plintar, stolpar, brädor, takplåtar m.m. finns med, och en förteckning över vinkeljärn, spikplåtar, spikar, skruvar osv som behövs, så blir det lättare att förstå vilka (dyra) saker som man helst borde försöka hitta på annat sätt än att köpa nytt i bygghandeln.

Det går att se på nätet vad byggmaterial kostar.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi har byggt dels en lösdrift (ca 35 m2) i en befintlig gammal lada och så har vi även byggt ut den så att vi har ett vindskydd (ca 45 m2) i direkt anslutning utanför lösdriften.

Den inre lösdriften har betongplatta och djupströbädd medan det yttre vindskyddet är uppgrusat med 0-18-grus. Vi har inte strö i vindskyddet, men vi skulle kunna ha det om vi hade velat. Gruset gör att hästarna får kliva upp i vindskyddet så det är alltid torrt och fint och det hålls på plats av trösklar och ölandsplattor som är satta i nederkanten.

Vindskyddet är byggt med plintar och stolpar (ca 2 m isär) och ett plasttak (snedtak). Bor du så att du har mycket snö får man nog tänka noga på val av tak, vinkel och mellanrum mellan stolpar och reglar och du kommer behöva någon form av kondensskydd för att det inte ska droppa från taket.

Gruset har kostat 1500 kr och vi fyndade 50 m2 färdigmålad panel på Blocket för 3000 kr. Ölandsplattorna kostade någon krona stycket.. Vad tak, plintar, stolpar och reglar kostar ser du lätt på t ex B*ggm*x hemsida. För att göra vindskyddet sparktåligt så har jag fodrat insidan med det som gick att spara av panelen som vi tog ned från den befintliga ladan.

Av den gamla ladan återstår tak och stomme, insidan är helt ny (vi har klätt med 45 mm reglar i nedre delen och 22 mm panel överst). Det dyra där var reglarna, minns dock ej kostnad.. men det går ju att räkna m2 pris mha BM o motsvarande! Takreglarna kostade 1000 kronor (vi tog bort loft och höjde taket) och allt smeden gjorde (dörr, galler, metallprofiler) kostade 10 000 kronor. Brädorna vi fyndade på Blocket räckte till vindskyddet + en sida av ladan. Köpte nya brädor till gaveln och det gick på 5000 kronor..

Och sedan tillkom ju lite av varje - fönsterrutor, material och gångjärn till ny dörr, några säckar betong, målarfärg...

Ja.. detta var ju inte direkt en tydlig kostnadssammanställning :crazy: Men kolla Blocket efter byggnadsmaterial och ska ni plocka ned och återanvända så är det nog mest kostnadseffektivt att ta hand om panel. Det är lite pyssel när man plockar spik och sågar bort dåliga ändar, men man sparar klart pengar. Ska man bygga en konstruktion på plintar bör man nog köpa stolpar för att få rätt dimension.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Ok, har redan börjat fundera i de banorna du nämnde dvs kolla annonser etc. Borde bli bättre ekonomiskt än att köpa färdigt har därför bestämt mej för att vänta med bygget. Har även ögonen öppna för en bra "färdig" lada men det verkar svårt att få loss en i bra skick och min prisklass. Har inte 30-40 papp att lägga på ligghall så det är budget som gäller här.

Får hålla ögonen öppna, tack för pepp!
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Man kan gjuta plintarna själv- blir betydligt billigare än att köpa. Dvs man gräver hål där de ska vara, häller i cement och trycker fast lämpligt plintjärni den fuktiga betongen och låter det härda.

Tips- om man bor nära där cementbilarna utgår ifrån (dvs de där stora bilarna som kör ut färdig cement) så kan man ofta få slattarna gratis eftersom de tömmer ut det på marken till ingen nytta när det kommer från en körning eftersom bilarna måste vara tomma och städade till nästa dag.

Vi körde dit efter ett telefonsamtal och hade en av hästarnas plastvattentunnor ( som egentligen är kärl att blanda cement manuellt i) med i hästsläpet. Och så stack cementbilen in sitt tömningsrör och fyllde vår tunna med färdig fin cement...

Det var bara att köra hem och så bära in cementen i spannar. ( Sambon bar och jag rörde i cementen ute i transporten så att den inte skulle hinna stelna). Så vi fick cement nog till vårt kakelugnsfundament :) helt gratis, och det hade nog räckt till en 4-5 plintar.

Men vi har max en 3 km ner till cementstationen...
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi har byggt en enklare ligghall till våra hästar och använt egna grova granstockar till själva ramen. Taket är återanvänd plåt som vi köpt billigt. Det som har kostat är brädorna till väggarna. Men hade vi hamstrat second hand brädor i god tid hade vi kunnat spara mycket pengar.

I botten har vi gjort en stenpackning. ( Egna sten). Och så strör vi ovanpå det.

Men vi var tvungna att få upp den snabbt för några år sedan pga utlandresa och för att göra hästskötseln enklare för den som skulle passa djuren.

Så nu en 4-5 år senare är det dags att göra lite justeringar. Men vi har den mest som komplement.

Ska göra liksom boxväggar inuti och ev göra en cementslammning ovanpå stenpackningen. Och en takskiva som var av "plasttak" för att det skulle bli ljusare därinne behöver snart bytas.

Men vi lade ca 2000 på vår ligghall som är ca 3,5 gånger 6,5 cm i bottenyta och det var beg tak och väggbrädor som vi köpte.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi byggde 50 m2 förra våren. Har maskiner på gården.
Sandbotten = gratis
Nergrävda plintar, hade hemma = gratis
Virke, sambon jobbar på sågen = halva priset
Plasttak = ganska dyrt men det blev ljust och fint och de är gärna inne, ffa på sommaren ;)
Färg på utsidan = falu rödfärg

Vi gjorde allt själva och tyckte vi hade billigt material förutom taket och det slutade på 18 500 kr.
Det var värt det. Har uppbindning inne på sommaren till de som går på bete där så jag kan mata och sköta i lugn och ro.
20130604_185254_51ae1c179606ee749d791be1.jpg
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi byggde 50 m2 förra våren. Har maskiner på gården.
Sandbotten = gratis
Nergrävda plintar, hade hemma = gratis
Virke, sambon jobbar på sågen = halva priset
Plasttak = ganska dyrt men det blev ljust och fint och de är gärna inne, ffa på sommaren ;)
Färg på utsidan = falu rödfärg

Vi gjorde allt själva och tyckte vi hade billigt material förutom taket och det slutade på 18 500 kr.
Det var värt det. Har uppbindning inne på sommaren till de som går på bete där så jag kan mata och sköta i lugn och ro.
20130604_185254_51ae1c179606ee749d791be1.jpg

Vad fint det ser ut!
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Tack! Är glad att jag tog det dyrare plasttaket. Tror ljuset gör att de trivs inne.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Hur ser det ut utifrån? Det ser ut som att ni inte har lockpanel men ändå har lämnat lite luft mellan brädorna?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

maj8-12-006_205099914.jpg

Det stämmer att det är små "glipor" mellan plankorna. Vanlig panel är det.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

*KL* Kolla vad sån där vindväv kostar? Tror Inte_ung hade ligghallar som hade väv iaf upptill? Jag pratade med någon myndighet för något år sen när jag planerade att bygga ligghall (Jordbruksverket??) och de rekomenderade vindväven i överkant iaf, för ljuset och ventilationens skull.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

*kl*

Jag har vindväv i mina lösdrifter. Köpte på lantbutiken, de säljer i olika längder, bredder och färger. De har en bra hemsida så in och kolla.
Det är väldigt hållbart och ljust, hästarna stortrivs.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

*KL*
Jag har också vindväv, köpt på samma ställe som Pooh.
Men det är inte det hållbaraste så om man ska använda det eller perforerad plåt beror lite på hur man ska sätta den och hur länge man planerar att ha "huset" man sätter det på.
Det var Länsstyrelsen som berättade det för mig i samband med förprövning och rekommenderad plåten även om den var dyrare i inköp- Speciellt om den satt så att det kunde vara svårt att komma till och byta ut efter några år. Min sitter så att det är lätt att byta ut så jag valde vindväv. Fast helt ärligt var det mest för att gick att få i färget som passade ihop med resten av huset. Vilket gör att det inte syns så mycket från utsidan.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Nyfiken på det här med ligghallar. Vad skulle det kosta att bygga en för tre hästar från scratch?

Byggtips?

För ett par år sedan byggde vi för två hästar, 24 kvm. Lågbudget körde vi med, ingen platta, och väggarna byggde vi av det vi hade. Men stomme och tak köpte vi nytt. Kostade ca 10-15´000 totalt.

Nu ska vi bygga igen, men inte snåla på väggar etc. ca 40 kvm plus "altan" och gödselplatta. Cirka 70-80´000 blir det att kosta.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi byggde 50 m2 förra våren. Har maskiner på gården.
Sandbotten = gratis
Nergrävda plintar, hade hemma = gratis
Virke, sambon jobbar på sågen = halva priset
Plasttak = ganska dyrt men det blev ljust och fint och de är gärna inne, ffa på sommaren ;)
Färg på utsidan = falu rödfärg

Vi gjorde allt själva och tyckte vi hade billigt material förutom taket och det slutade på 18 500 kr.
Det var värt det. Har uppbindning inne på sommaren till de som går på bete där så jag kan mata och sköta i lugn och ro.
20130604_185254_51ae1c179606ee749d791be1.jpg

Men om hästarna lägger sig ner i ligghallen och rullar sig finns det inte risk att de får ut ett ben mellan marken och väggen i?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Hej!
Vet inte vad du har mer för krav än att det inte ska blåsa in, vad har du för krav på grunden?
Jag byggde för något år sedan en ligghall för 2 hästar, med 4 väggar och en öppning (liknande den bild som kvandi lade upp).
Kommer inte ihåg exakta måtten men ligghallen blev godkänd för 2 st storhästar. Denna byggdes upphöjd på plintar (vanlig marksten) så den kom upp ca 10 cm från marken. Sedan hade jag plåt till både väggar och tak. Åkte då till en plåtfirma och tog dom "defekta" plåtarna dvs, plåtar som legat ute och blivit lite solblekta, inte trasiga på något vis.
Hade inget speciellt underlag utan körde med halmbädd året om, direkt på marken. Dock väldigt tjockt med halm.
Med virke, plåt, skruv och kondensplast till taket slutade det totalt på 6700kr.

Hästarna stormtrivdes där inne och var oftare inne än ute även vid soligt väder :)
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader



Ligghallen blir 40kvm och sen beror antal hästar på hur stora de är. Med mina c-ponnys blir det 6stk. MEN vi bygger den här hallen för att min ögonsten är så låg i rang att han inte vågar komma in i befintliga ligghallar, där det går 8hästar totalt på 45kvm. Så i den nya ligghallen kommer bara två kanske tre c-ponny att bo.

Såhär ser den ut just nu
wpid-dsc_0859.jpg


Vi köpte taket igår o blev förvånade över enbart 4500kr?! Då skall vi lägga markduk under för att ta kondensen. Totalsumman just nu är uppe i 33 tusen och då har vi bara vindnäten kvar samt makadamet i botten. Så 40" verkar bli slutsumman.

Om du vill bygga rejält, stabilt och för vinterbruk så är det nog något liknande som måste till(fast vi har tagit i i överkant med takhöjden). Platta är i min värld nödvändigt, dyrt men stabilt och framförallt torrt! Jag hatade våran gamla ligghall som blev torvgröt vid varje större regnskur och vid tjällossning. Dessutom har jag hört om hallar där grusbädden möglat och orsakat allergiska problem hos hästarna!

Jag är jättenöjd, idag skall vi klä med panel och börja måla! Imorn läggs taket.

Hade jag vetat hur mkt jobb o vilka pengar det rört sig om hade jag nog funderat på byggsats istället. Blir det nånsin nån mer ligghall här på gården så blir det byggsats!

Kondens duk finns i bygghandeln.
 
Jag har under hösten byggt en ligghall på 36 m2 med två ingångar, med tillhörande hage och dragit vatten till en uppvärmd vattenkopp. Grusunderlag med matta och paddat, och det ca 15 meter ut från ingången. Köpte ligghallen "färdig", kom vägg för vägg, och lejde för grusjobb och rörmokare. Det gick på ca 65000-70000 inkl moms. Men det är riktigt gjort, min pappa och särbo var här två dagar och jobbade, lite småplock gjorde jag själv. Tror att det är en riktigt bra lösdrift som kommer hålla, men inte gratis...
BMl5pIcjlzJ
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 253
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 999
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 331
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp