Bygga lösdrift? Två uteboxar?

Någonting att tänka på är höjden på dörröppningarna. Takhöjden mäts ju till lägsta punkten och när hästarna kan passera lösa genom dörröppningar räknas de som lägsta punkt. Jag har talat med länsstyrelsens om detta när jag byggde ligghall för ett par år sedan, eftersom jag tyckte det var oklart. Dock ser jag väldigt många ligghallar med öppningar som är lägre än minsta takhöjd så frågan är om man hade fått en anmärkning för det. Skaderisken kvarstår ju dock.
Det fasta takhöjdskravet (minst 2,2 m) är borttaget och ersatt med 1,5 * mankhöjden istället. Förut var det att man skulle kunna passera utgången på ett säkert sätt, sedan tolkade länsstyrelserna det i vissa fall väl snävt förstås. Det viktiga idag är att alla hästar får plats och att de inte undviker att gå in för att det står någon i vägen. Så uteboxar i sig är inte olagligt att ha som ligghall, men för att underlätta för hästarna att vilja använda dem som ligghall så är det en idé att inte ha mellanvägg så att hästarna kan välja in- och utgång själva.
 
Och så står det att ligghallen ska vara utformad så att hästarna inte ska undvika att använda den (måste ju också bli en tolkningsfråga?).
Jadu. Ska den och hagen var byggda så att de ska tvingas änvända den även om de inte vill, eller ska man bygga om den tills hästarna väljer att använda den. Visst går det att mata in dem, men då den även ska vara torrt och rent utrymme lite tokigt då de gärna skiter i närheten av där de äter, men sen inte äter där de skiter.
 
Jadu. Ska den och hagen var byggda så att de ska tvingas änvända den även om de inte vill, eller ska man bygga om den tills hästarna väljer att använda den. Visst går det att mata in dem, men då den även ska vara torrt och rent utrymme lite tokigt då de gärna skiter i närheten av där de äter, men sen inte äter där de skiter.
Nej, man behöver inte mata in hästarna eller tvinga dem, men har de bra sikt ut från ligghallen och gärna ljust inne i ligghallen (t ex vitt tak) och stora eller flera ingångar så underlättar det för hästarna.
Det var någon här på Buke som hade ställt ligghallen där hästarna oftast uppehöll sig innan ligghallen kom dit. Kan ju vara en idé kanske.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp