Bygga permanent boxhage, vad tänka på? Tips önskas

Sv: Bygga permanent boxhage, vad tänka på? Tips önskas

Okej då är det ju skillnad. Tänkte på tex grusgångar där man låter gräset ta över. Sen när man går där med hästarna så blir det gyttjebad ändå fast det är grusat inunder.

Det jag också kan tänka mig som nackdel med att ha gräs på en så liten yta är parasittrycket. De där rackarns parasiterna brukar ju alltid sitta på grässtråna. Finns det inget gräs alls = i princip inga parasiter. Sen är ju frågan om det gör så himla mycket med det lilla gräset som finns. Kan mycket väl tänka mig att de knaprar upp det på någon timme bara. Nu tänker jag på att en sjukhage är ca 25 kvadratmeter.

När det kommer till staketet så har det som fungerat bäst med åren varit ett trästaket där man har satt avståndsisolatorer på. Dvs trådhållare som står ut en bit från staketet och inte direkt är på staketet. Ett annat alternativ har varit sådana dära runda plaststaket. Det har faktiskt fungerat mycket bra det också. Fördelen med slanor och avståndsisolatorer är att det är lätt och hyffsat billigt att laga.

Mvh

Tora

Det jag också kan tänka mig som nackdel med att ha gräs på en så liten yta är parasittrycket. De där rackarns parasiterna brukar ju alltid sitta på grässtråna. Finns det inget gräs alls = i princip inga parasiter. Sen är ju frågan om det gör så himla mycket med det lilla gräset som finns. Kan mycket väl tänka mig att de knaprar upp det på någon timme bara. Nu tänker jag på att en sjukhage är ca 25 kvadratmeter.

Sjukhagar mockas ju lika noga som en box, dvs parasittrycket i en sjukhage är ju mindre än i en stor hage som inte mockas, t ex min vinterhage. Sen, precis som du säger, gräset ryker ju SNABBT när de väl hamnar där. Men iom mockningen så även om gräset 'räckte' så är parasittrycket låågt.

När det kommer till staketet så har det som fungerat bäst med åren varit ett trästaket där man har satt avståndsisolatorer på. Dvs trådhållare som står ut en bit från staketet och inte direkt är på staketet. Ett annat alternativ har varit sådana dära runda plaststaket. Det har faktiskt fungerat mycket bra det också. Fördelen med slanor och avståndsisolatorer är att det är lätt och hyffsat billigt att laga.

Jo plast vore ju himla trevligt, men dyrt.. Med distansisolatorer menar du då de som tar in tråden ca 1 dm från staketet? Jag hade ju tänkt att ha 'vanliga' ringisolatorer som tar in tråden 2 cm ungefär? För det borde ju undvika att de både biter och/eller hänger på staketet, men det kanske det inte gör då?

villastängsel, finns normalt sett runt tennisbanor och industriområden, tål hästsparkar och släpper igenom luft men håller bollar kvar sätt nedesta plankan 5 cm över kanten på lådan och lägg villastängsel på utsidan av den, antingen upp till mittenplankan eller ända till den övre om du inte vill att hästen ska hänga ut med huvudet där..
och på 2 av de fyra kanterna kan du ha heltäckande trä som minskar vinden, de två öppna sidorna räcker för att det inte ska torka..

vattenkopp är smidigt när det inte fryser, men nu ska ju du ha denna sjukhage nära stallet så du skulle kunna köpa en bit värmekabel att ha ut dit så har du vatten året runt..

för hö skulle jag ha satsat på hönät, kraftfoder=transportkrubba

Man får ju aldrig bort parasiterna helt även om man mockar ordentligt. Kanske om man har en sån där "skitdammsugare" som de gör reklam för i Ridsport då och då. Det fungerar ju så att de klättrar från skiten upp på stråna så att hästarna äter upp äggen igen (obs väldigt förkortat och förenklat förlopp). Finns det inget strå att sätta sig på = ännu mindre parasittryck.

Ja plaststolparna är dyra men när det är såpass liten yta som skall stängslas så är det kanske överkomligt. Det får man självklart avgöra själv. Men det är väldigt lättskött och ser snyggt ut länge plus att man slipper att de knaprar på staketet.

Distansisolatorerna gör att tråden kommer ut från staketet ca 12-25 cm. Beror lite på vilken modell man hittar. Finns säkert både längre och kortare men detta är det spektrat som jag själv har jobbat med. Den mest "gnagsäkra" varianten som jag har varit med om är bred tråd direkt på plankan ( 40 mm bred tråd) + distansisolatorer. Såg faktiskt inte ett enda gnagmärke på hela hagen och då hade den säkert 5-6 år på nacken.

Mvh

Tora

Man får ju aldrig bort parasiterna helt även om man mockar ordentligt. Kanske om man har en sån där "skitdammsugare" som de gör reklam för i Ridsport då och då. Det fungerar ju så att de klättrar från skiten upp på stråna så att hästarna äter upp äggen igen (obs väldigt förkortat och förenklat förlopp). Finns det inget strå att sätta sig på = ännu mindre parasittryck.

Fel, för äggen kläcks inte samma dag skiten kommer ut ur hästen, så daglig mockning = i princip noll parasittryck. Den lilla skit som blir kvar som grepen missar tar solen och torkar ut, och de små äggen kläcks inte, dvs det blir inga maskar att tala om som kan kravla upp på grässtråna.

Distansisolatorerna gör att tråden kommer ut från staketet ca 12-25 cm. Beror lite på vilken modell man hittar. Finns säkert både längre och kortare men detta är det spektrat som jag själv har jobbat med. Den mest "gnagsäkra" varianten som jag har varit med om är bred tråd direkt på plankan ( 40 mm bred tråd) + distansisolatorer. Såg faktiskt inte ett enda gnagmärke på hela hagen och då hade den säkert 5-6 år på nacken.

Brett band, där sa du något, jag har ju tänkt elrep, men band blir ju ännu bättre! Har en massa 50 mm band som är tämligen värdelöst på vanligt stängsel om man inte har hyperkort mellan stolparna, då det slackar när det blir tösnö på det.. Men till boxhagen blir det ju perfekt!

Angående marken för att den skulle bära bättre så såg jag att nordpost hade någon typ av "nätmatta" som man la ovanpå marken bara användes tex för att förstärka runt utfodrings- eller vattningsplatser. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men har för mig att jag inte tyckte det var så farligt dyrt. Kändes som en smart lösning för att det stärker marken utan bearbetning, men ändå kan gräset växa igenom.

/Camilla

Angående marken för att den skulle bära bättre så såg jag att nordpost hade någon typ av "nätmatta" som man la ovanpå marken bara användes tex för att förstärka runt utfodrings- eller vattningsplatser. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men har för mig att jag inte tyckte det var så farligt dyrt. Kändes som en smart lösning för att det stärker marken utan bearbetning, men ändå kan gräset växa igenom.

/Camilla

Nu vet jag inte om det är samma som Norpost har, men det är alltså ett sådant system jag menar med markförstärkning. Först en duk under (som gräs kan växa igenom), och sen ett 'galler' som läggs ovanpå och hindrar att marken trampas sönder (och duken hindrar att gallret trampas för långt ner i marken)

Du har helt rätt men som jag skrev så var min version väldigt förkortad och förenklad. Dock får man inte räkna med att man får bort alla ägg. De är ena sega saker. Däremot ju mindre gynsamma vilkor desto mindre.

Har du 50 mm band? Var har du fått tag på det? Det bredaste jag har hittat är 40 mm. Håller själv på att göra en sjukhage och vill gärna ha så breda band som möjligt.

Mvh

Tora

Du har helt rätt men som jag skrev så var min version väldigt förkortad och förenklad. Dock får man inte räkna med att man får bort alla ägg. De är ena sega saker. Däremot ju mindre gynsamma vilkor desto mindre.

Har du 50 mm band? Var har du fått tag på det? Det bredaste jag har hittat är 40 mm. Håller själv på att göra en sjukhage och vill gärna ha så breda band som möjligt.

Mvh

Tora

Japps, 50 mm vitt elband. Köpt det på Odal för en herrans massa år sen dock, hmm *tänka* 1998 närmare bestämt. Bad pappa köpa elband, och hem kommer han med det bredaste och dyraste :smirk: Snyggt som attan men som sagt totalt värdelöst när det var tösnö, banden slackade massor.

Har sen dess bara använt 5 mm elrep, så tyvärr ingen hjälp var man får tag i det nu =/ Jag har ju mina 200 meter kvar, använder det vid tillfälliga avgränsningar, då det syns oslagbart bra.

Angående snöras från taket finns det enkla små galler som man sätter på taket. Dessa finns på alla almänna byggander över dörrar och liknande för att förhindra att snö rasar ner på personer som passerar genom dörren. Kika får du se!
Din svetskunniga familj kan säkert fixa ihop något liknande på ett litet kick! Så är du av med det problemet. Kanske skulle man sätt på hängrännor också så att inte regnvattnet rinner ner i hagen och gör att det blir geggigt? Men du kanske redan har rännor?? blir lite osäker nu... jaja du förstår säkert hur jag menar.

Häls Embla

Angående snöras från taket finns det enkla små galler som man sätter på taket. Dessa finns på alla almänna byggander över dörrar och liknande för att förhindra att snö rasar ner på personer som passerar genom dörren. Kika får du se!
Din svetskunniga familj kan säkert fixa ihop något liknande på ett litet kick! Så är du av med det problemet. Kanske skulle man sätt på hängrännor också så att inte regnvattnet rinner ner i hagen och gör att det blir geggigt? Men du kanske redan har rännor?? blir lite osäker nu... jaja du förstår säkert hur jag menar.

Häls Embla

Hängrännor sitter det redan ja. Men hmm, de där gallren, är det de som sitter lite snett 'uppåt - utåt' vis 'slutet' av taket?

Japp precis dom... Dom gör så att snön kanar ner på sidorna om gallret istället, eller också ligger snön kvar lite längre och smälter ner i hängrännan.

Häls Embla

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 467
A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på... 2 3
Svar
55
· Visningar
24 132
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka