bygga ryggmuskler?

F

furuskär

Hade ut en kiropraktor i går och bl a annat påpekade han att han skulle vilja se lite mera ryggmuskler på min häst. Dum som jag var frågade jag inte vilka tips han har för att förstärka dem, så nu får jag vända mig till er i stället! :idea:

Alltså, tips på ryggförstärkande åtgärder mottages med tacksamhet. Hästen är precis igångsatt efter en hälta och drygt 1 månads vila. Rygg och rumpmusklerna har minskat tyvärr :(
 
Tömkörning,klättra,ut i skogen så hästen får lyfta ordentligt på benen,cavaletti,löshoppa....
 
Om rygg och rumpmusklerna har minskat synligt på en månads vila så är min gissning att hästen inte får i sig tillräckligt med proteiner...
För tyvärr är det vanligaste orsaken till muskelfattiga ryggar och bakdelar. :crazy:
HAR du en välbalanserad foderstat så behöver du itne fästa vikt vid detta inlägg :D (det är ju omöjligt att veta), men om du inte har uträknad foderstat, baserad på analyserat grovfoder, så skulle jag råda dig att börja i DEN änden... För får inte hästen de proteiner den behöver så hjälper ingen träning i världen - det kan inte byggas några muskler om det inte finns några byggstenar att bygga dem av. ;)
 
Hej!
Min kuse har rygg och bakmuskler,men saknar lite mer halsmuskler.
Hur göra månne?
 
Klättra, gå offroad i skogen, använda sig av bommar när man tömkör, löshoppa studs.

Och så tillräckligt med mat och vila.
 
tack för alla svar. jag skrev kanske lite knapphändigt där, hon har även tidigare varit konvalecent beroende på andra saker under våren och sammantaget vår-sommar-höst har musklerna försvunnit MEN det är alldeles rätt att jag behöver ananlysera grovfodret för det kan ju vara så att kombinationen gör att det nte blir några muskler. vi har beställt analys men den har inte kommit än.
 
Råd från en klinikveterinär var att tömköra alternativt longera med lätt inspänning (inte ihopdragen) över cavaletti. Börja med lägre höjd och korta pass och öka efterhand som hästen blir starkare. Träna inte över cavaletti två dagar i rad då musklerna ska hinna reparera sig först. Jag har för mig att styrketränare inte tränar samma muskler två dagar i rad?

Min häst gillar att jobba över cavaletti, öronen fram och med bra bjudning. :)

Tips på olika övningar finns i boken Cavaletti av Reiner Klimke. Där är alla övningarna under ryttare men kan lätt översättas till tömkörning eller longering om man vill minska belastningen på hästen.
 
hej..
hästen bygger mer muskler om du inte rider, men du kan rida med, bygger bara inte lika mycket muskler lika snabbt.
Du kan gå i backar rida/springa över upphöjda bummar, eller hoppa i trav då arbetar han/hon mycket med ryggen..
m.v.h zara o källzon ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Josofinito
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 149
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: WildWilma
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 305
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp