Bygga stall!

B

**BORTTAGEN**

Vi är på gång och ska köpa en gård i Småland men där finns inget stall. Har ringt runt till mängder av stalltillverkare och inredningsförsäljare men det verkar vara en djungel och ganska svårt att få prisuppgifter.
Ni som har byggt egna stall vad har ni för erfarenheter? Kostnader, hade ni gjort något annorlunda om ni byggt idag, bra/dåligt med inredning, vilket sorts tak osv?
Vi räknar med att göra ganska mycket av jobbet själva, men inte plattan. Hittills verkar en byggsats från Lövångers bygg bäst. Erfarenheter av montering?
Alla tips är välkomna!
 
En kompis till mig byggde stall när de köpte hus förra sommaren. De byggde om båtskjulet som redan hade bra tak samt byggde till ett utrymme som blev sadelkammare. De gjöt golv, klädde väggarna med trä. Boxarna gjorde de själva av stora massiva plankor (eller vad jag ska kalla det). De satte stålrör mellan boxarna och ut mot stallgången (två stycken lite tjockare rör sattes horisontellt med lagom mellanrum, så hästarna inte får in huvudet mellan). Allt är hemmagjort och mycket fint! Det kostade heller inte många kronor eftersom de fick virket och rören gratis.

Stallet blev dock lite för tätt eftersom hennes sambo är så noga (!), så de har fått sätta in diverse extraventiler och borra lite hål här och där...
 
Mitt stall är nytt invändigt samt dörrar...
Jag är jätte nöjd. Det är jätte litet med endast en stor box och en mini box. Sen finns en uppställningsplats oxå.
Jag har ingen sadelkammare utan bara dem på väggen.
Vi har byggt av gammalt virke som vi fått och hade innan. Det enda vi köpt är nog gångjärn och sådana saker.....

Men ni ska nog bygag ett lite mera exklusivt eller?
 
Om du ringer (till företag) och talar om hur du tänkt dig ska dom kunna ge dig en offert.
 
Har suttit timmar i telefon och tror jag börjar närma mig ett beslut...
Gjuten platta, stall med fyra boxar (12 kvm), väl tilltagen
sadelkammare, ett foderförråd i stallet och ett kallförråd för hö och halm i anslutning (sammanlagt ca 170 kvm) landar på ca 250 000 plus alla sedvanliga oförutsedda utgifter...
så ca 300 000 riksdaler räknar jag med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·
Träning Jag vill skaffa skrittmaskin. Har ni egna maskiner på eran egna gård? Jag har ju bara två hästar och vill ha en som då tar max tre...
2
Svar
22
· Visningar
5 122
Senast: Efwa
·
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 875
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp