Skrittmaskin

Efwa

Trådstartare
Jag vill skaffa skrittmaskin.

Har ni egna maskiner på eran egna gård? Jag har ju bara två hästar och vill ha en som då tar max tre hästar. Det verkar vara den absolut minsta maskinen som går att få tag i. 10 meter i diameter.

Jag tänkte i så fall inte ha tak och bara elstaket runt.

Själva skrittmaskinen kostar ju inte mycket (eller det är ju relativt men det var mycket billigare än jag trodde) men det tillkommer ju då kostnader som betongplatta och staket. Det är jag medveten om.

Har ni erfarenhet av att bygga själva och av skrittmaskiner? Vad ser ni är fördelen med en skrittmaskin och hur mycket går era hästar i den? Travar ni i den också?
 
Min granne har en. Hon har inte betongunderlag. Hon har varefter satt dit både tak och tätt trästaket eftersom det annars inte går att använda den vid regn och snö. Hon travar sina hästar i sin.
 
Min granne har en. Hon har inte betongunderlag. Hon har varefter satt dit både tak och tätt trästaket eftersom det annars inte går att använda den vid regn och snö. Hon travar sina hästar i sin.

Man behöver betongplatta under själva maskinrotorn, som jag fattat det. Inte resten.

Varför går den inte att använda när det regnar eller snöar?

Vad intressant med traven.
 
Vi har en 4 hästars utan betongplatta (motorn kanske står gjuten till viss del men det är inte mer än så).
Tak och 3 plankigt trästaket. Älskar den! :love:

I mina ögon får det gärna vara hel sarg runt, av säkerhetsskäl. Av samma skäl hade jag inte velat ha eltråd runt.
Vi kan dock koppla in el i portarna vilket vi använder ofta då fler av hästarna är nonchalanta och går för nära gallret.

Jag joggar inte min där i (Tycker att volten blir för liten och på för hårt underlag för att joggas under en längre tid) men många andra låter sina hästar jogga mellan 10-15 min efter en längre stunds skritt.
 
Skrittmaskinen i mitt stall har "ridhusunderlag", typ spån/sandblandning. Maskinen i gamla stallet hade gummimattor, såna där pusselbitar med ruggad yta som inte blir hal vid väta. Den var förhållandevis enkel att rengöra, skyffel och sopkvast bara. Spångolv får ju mockas för hand och bajset pulvriseras liksom allt eftersom hästarna går igenom det varv på varv.

Hos oss går maskinen i aktiv storhäst-skritt, man kan nog ändra hastigheten men här är det så det är. Skulle inte vrida upp hastigheten utan att vara säker på att hästarna är trygga i maskinen. Min kompis häst gick omkull (i skritt) i en skrittmaskin som unghäst, fastnade och kom inte upp och låg där medan de strömförande skiljeväggarna åkte över den gång på gång.

Min egen vägrar gå in i maskinen längre pga dötråkigt att gå i cirklar varv efter varv, inget trauma där, bara tristess. Så jag skulle nog låta hästarna prova skrittmaskin några gånger innan jag byggde en egen. Men jag är snål också. :p
 
@spinxx Det går ju inte att neka att trästaket (tre slanor) är snyggare också men hel sarg tror jag inte jag kommer att göra.

Tack för information och synpunkter.
 
Min egen vägrar gå in i maskinen längre pga dötråkigt att gå i cirklar varv efter varv, inget trauma där, bara tristess. Så jag skulle nog låta hästarna prova skrittmaskin några gånger innan jag byggde en egen. Men jag är snål också. :p

Haha, jo.......det kommer nog mina också göra efter ett tag kanske. :)
Ärligt talat så är de nog tvungna om jag köper en.

Men, jag vet inte var jag skulle testa det en längre stund innan jag köper? Har inte ett enda ställe i närheten som har maskin och inte ställer jag upp dem borta när jag har eget stall.
 
Man behöver betongplatta under själva maskinrotorn, som jag fattat det. Inte resten.

Varför går den inte att använda när det regnar eller snöar?

Vad intressant med traven.
Jo alltså där behövs ju betong så klart :) men inte resten.
Vid regn bilda lätt pölar eftersom spåret blir mer tilltrampat och vid snö så måste du annars skotta. Sen beror det så klart hur mycket snö man har men efter ett tag ligger det bara massa hårda tilltrampade klampar i spåret vilket inte blir så bra. Sen kan det bli halt när det smälter och bli isigt och krångligt.
Men har du inga krav på att kunna använda under dom förhållandena så funkar ju din variant fint.
 
Har ingen egen, men tycker det låter intressant. Tror jag lyckades hitta samma (Holländsk?), väldigt humant pris. Men jag tycker att 10 diameter låter litet? Såg att de hade 12 diameter och tycker av någon anledning att det blir stor skillnad. :angel: Men kan inte hitta priset.
 
Haha, jo.......det kommer nog mina också göra efter ett tag kanske. :)
Ärligt talat så är de nog tvungna om jag köper en.

Men, jag vet inte var jag skulle testa det en längre stund innan jag köper? Har inte ett enda ställe i närheten som har maskin och inte ställer jag upp dem borta när jag har eget stall.

Näe, det är ju inte det enklaste då. :crazy:
Sen kanske inte det hjälper att testa innan heller, min gick snällt in de första två veckorna, sedan bara "Näppeligen. Du kan väl gå runt där inne själv om det är så kul. :cool:"
 
Har ingen egen, men tycker det låter intressant. Tror jag lyckades hitta samma (Holländsk?), väldigt humant pris. Men jag tycker att 10 diameter låter litet? Såg att de hade 12 diameter och tycker av någon anledning att det blir stor skillnad. :angel: Men kan inte hitta priset.

Jag tyckte också att det lät väldigt lite. Egentligen skulle jag vilja ha 16 meter men det känns ju väldigt onödiga pengar.
 
Jo alltså där behövs ju betong så klart :) men inte resten.
Vid regn bilda lätt pölar eftersom spåret blir mer tilltrampat och vid snö så måste du annars skotta. Sen beror det så klart hur mycket snö man har men efter ett tag ligger det bara massa hårda tilltrampade klampar i spåret vilket inte blir så bra. Sen kan det bli halt när det smälter och bli isigt och krångligt.
Men har du inga krav på att kunna använda under dom förhållandena så funkar ju din variant fint.

Det var intressant att höra.
Hade ingen aning om att det ens kunde vara ett problem.
Pölar känner jag att det kanske inte blir ett problem men snön kan ju bli helt klart. Sätta tak kan man ju göra senare, som din granne.

Tack!
 
Det var intressant att höra.
Hade ingen aning om att det ens kunde vara ett problem.
Pölar känner jag att det kanske inte blir ett problem men snön kan ju bli helt klart. Sätta tak kan man ju göra senare, som din granne.

Tack!

Måste lägga till det att vi hade tänkt sätta på taket senare men kom på att det blev lättare att sätta upp det med samma. Särskilt när vintern var på väg! Och det är faktiskt helt magiskt att det trots ösregn, djupsnö etc alltid är ett torrt och jämnt underlag just i skritten. :)
 
Min erfarenhet av skrittmaskiner är att de med tak fungerar året runt, de utan tak är jättemycket jobb och svårt att få det att fungera pga vatten, is och snö. Just för att hästarna hela tiden går i samma spår så blir det en ränna där de går med sörja i när det regnar och sedan fryser det och den blir helt oanvändbar.
 
Måste lägga till det att vi hade tänkt sätta på taket senare men kom på att det blev lättare att sätta upp det med samma. Särskilt när vintern var på väg! Och det är faktiskt helt magiskt att det trots ösregn, djupsnö etc alltid är ett torrt och jämnt underlag just i skritten. :)

Jag är mer i tanken att lägga ut så mycket pengar på två hästar som bara är mina, tänker framförallt med tak och hela baletten. Men, å andra sidan är det ju ännu värre att lägga pengar på en skrittmaskin man inte kan använda året om.

Då blir ju en 10-meters billigare.
 
Skulle inte använda eltråd.Våra bockar en del i skrittmaskinen och med tanke på vilka skador det kan bli med eltråd håller jag med ovan att jag gärna undvikit eltråd.För mkt sand i underlaget sliter skor.
 
Jag hade aldrig satt min häst i en maskin med eltråd. Aldrig. Vi har trästaket runt vår, det är iallafall lite säkrare.

Är inte 10 meter väldigt litet? Jag tänker att det måste slita ganska mycket att gå runt varv på varv på en så liten volt? :)
 
Jag vill ha stängda väggar i en skrittmaskin.
Det blir för hög skaderisk med eltråd.
Öppna staket är inte helker ngt jag skulle valt av samma skäl. Men de ger iaf något mer stöd åt ytterögat sas. En stängd vägg gör att de går fram om ngt sker. Ju öppnare desto mer risk att de slänger sig utåt om ngt sker.

Det behöver ju inte kosta så mkt att snickra ihop stängda väggar sas till lämplig höjd.
De har just gjort det här på gården.
 
Jag hade aldrig satt min häst i en maskin med eltråd. Aldrig. Vi har trästaket runt vår, det är iallafall lite säkrare.

Är inte 10 meter väldigt litet? Jag tänker att det måste slita ganska mycket att gå runt varv på varv på en så liten volt? :)

Ja, jag tycker 10 meter låter väldigt lite. Jag tror inte att det sliter så mycket i skritt åt båda hållen men tråkigt och tvärt, liksom.

Tack för alla svar angående elstaket. Jag har tack vare era kloka inlägg lagt det på hyllan.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 232
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp