Byggförslag önskas

bigganl

Trådstartare
Jag har en ligghall med två öppningar. Om allt går bra fölar ena stoet till sommaren och jag vill att hon ska föla ute i hagen med ligghallen. I nuläget finns inga dörrar eller annat på hallen utan det är två öppningar. Jag har funderat på att bygga ett par grindar eller liknande så att jag vid behov kan stänga till ligghallet så att hästarna får en jättebox där. Det kan vara bra att ha det alternativet känner jag. Hur skulle ni bygga dessa på enklaste sätt?
Jag funderar på någon typ av grind som är skjutbar så att den kan ligga intill väggen helt enkelt när den inte används. Vad tror ni?

Ligghallen ser ut så här:
Ena öppningen
nov20125_zpsef1585e2.jpg


andra öppningen
tjejerna2011_zps3a77e1a3.jpg
 
Sv: Byggförslag önskas

Varför inte bara ta två st 70*45 eller 95*45 reglar och sedan "öglor" på var sida om dörröppningen som du skjuter in reglarna genom. Lika dana "öglor" fäster du i väggen på sidan om dörröppningarna där du kan ha reglarna när de inte används.

Väldigt trevlig ligghall för övrigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Byggförslag önskas

Lite OT, men när mitt sto fölade i ligghallen så fick minsann inte hennes bebis gå ut på 2 dagar, hon hade stenkoll på honom:) För övrigt tror jag på föregående idé, det är väldigt enkelt genomförbart.
 
Sv: Byggförslag önskas

Hrm. Jag är nog trög, men jag fattar inte riktigt. Kan du utveckla mera? (trött:) )
Menar du repöglor? Och räcker det med ett par reglar för att stänga?
 
Senast ändrad:
Sv: Byggförslag önskas

Jag har inte tänkt stänga vid fölning, mem om något skulle hända/inte vara helt bra, så känns det skönt om jag kan stänga om dem. Man vet ju inte vad som händer och största boxen har visserligen godkända mått men jag tycker den är för liten. Där vill jag inte ha både sto och föl.
 
Sv: Byggförslag önskas

Hrm. Jag är nog trög, men jag fattar inte riktigt. Kan du utveckla mera? (trött:) )
Menar du repöglor? Och räcker det med ett par reglar för att stänga?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, och jag hittar ingen bild. Men om du tänker dig ett liggande U som är utdraget så att det passar en regel. "benen" på U-et skruvar du fast i väggen och regeln kan då glida genom hålet som blir mellan U-ets botten och väggen... Gud vad knepigt det var att förklara, skulle vara så enkelt med en bild :p
 
Sv: Byggförslag önskas

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, och jag hittar ingen bild. Men om du tänker dig ett liggande U som är utdraget så att det passar en regel. "benen" på U-et skruvar du fast i väggen och regeln kan då glida genom hålet som blir mellan U-ets botten och väggen... Gud vad knepigt det var att förklara, skulle vara så enkelt med en bild :p

Ja nu är jag med. Det var någonting sådant jag hade i huvudet, men jag fick inte riktigt klart för mig hur jag ska bygga till det. Som en grind som man skjuter fram när den behövs och bara skjuter tillbaka när den inte behövs. Hur många slanor behövs? Hur tätt behöver de sitta? (Jag vill minimera skaderisken.)

Jag byggde mina skjutluckor till fönsteröppningarna i ligghallen efter eget huvud och de fungerar faktiskt väldigt bra. Blev jättenöjd med dem.
Det borde bli rätt om jag tar en bräda och under den sätter jag fast ett antal klossar i rätt höjd. Ja inte bara en bräda då utan tre stycken blir det nog för att hålla reglarna på plats och en på andra sidan öppningen förstås. Man kanske ska skruva ihop dem i ena änden med en bräda så att det blir mera stabilt? Eller i båda ändarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Byggförslag önskas

Ett enkelt sätt är ju att sätta en öppen u-grej, vet inte vad det skulle kunna kallas, men som är öppen på ovansidan så att du bara kan haka i. Hittar ingen bild, väldigt störigt...

Iaf, sätt 2 såna på två höjder på varje sida, en i ovankant och en i underkant. Sen gör du en ram av brädor, ganska enkelt med en slana i underkant och en under, som du sen ska haka i på beslagen. Ta gärna någon snedslana också, dvs tänk dig ett H som ligger och sedan några extra för att stabilisera. För att sedan täcka köper du färdiga skivor, antingen spånskivor, MDF, plywood eller vad du vill, och skruvar på ramen. Eftersom det inte är så ofta borde du inte behöva någon skiva som står emot allt för mycket tänker jag.
 
Sv: Byggförslag önskas

kl

En liten undran bara, hur många hästar kan du rymma på fastigheten?

Lite gråzon är det, men jag skulle säga att det blir förprövningspliktig om det är så att fastigheten har fem eller fler platser för hästar, detta i och med att det blir utfodring och instängning inne i hallen. Den är inte längre bara ett skydd för väder, och hästarna kan inte gå in och ut fritt.

Om du förprövar så kollas det också så att inredningen i den blivande gruppboxen är tillräckligt hållfast för att stå emot en hästspark som t ex grindar om du tänkt använda det.
 
Sv: Byggförslag önskas

Ligghallen byggdes för ett par år sedan och Länsstyrelsen sa att jag inte skulle förpröva utan bara börja bygga. De ville veta hur stor den skulle vara och hur många öppningar. Det var allt. Att sätta på grindar så man kan stänga tillfälligt borde inte göra någon skillnad, men jag kan ju ringa dem och fråga.
Jag har plats för tre hästar. Det är inte tänkt att jag ska stänga in hästarna där utan för att jag ska kunna det om något händer. Annars får de komma och gå som vanligt. De utfordras i ligghallen nu också när det är dåligt väder. Ligghallens väggar måste ju vara hållfasta och tåla sparkar även om de kan gå in och ut som de vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggförslag önskas

Jag tror jag förstår hur du menar. Det låter bra, men frågan är väl om det inte blir väldigt tungt att dra ut den om jag behöver stänga.
 
Sv: Byggförslag önskas

Det jag menade var att byggnaden blir förprövningspliktig om du kan stänga av den, även bara tillfälligt, om det finns plats för fem eller fler hästar på fastigheten, inte att du skulle behöva förpröva ligghallen, även med tidigare lagstiftning, om det bara är plats för tre hästar totalt på fastigheten. Du skrev att det finns boxar på fastigheten också, att du tyckte den största boxen var för liten för sto och föl, så då trodde jag att antalet platser för hästar möjligen var fem eller fler. Är det inte så behövs ingen förprövning.

Såklart ska materialet i inredningen tåla en hästspark även utan förprövning, men med en förprövning hade de kollat hållfastheten även på det du tänkte använda att sätta för öppningarna med.

Enligt definition blir ligghallen en gruppbox den sekund du stänger för öppningarna med grindar, intressant att höra hur din länsstyrelse tolkar det;) i mitt län tolkas det som ovan. Det har skiljt sig mellan länen i tolkning förr...
 
Sv: Byggförslag önskas

Vi har satt fast gummimattor på reglarna som vi stänger till vår lösdrift med. Det gör att de fortfarande är lätta att hantera, men att det blir ett lite mer 'massivt' intryck när man stänger igen än om man bara hade haft reglarna.

När vi inte använder dem så hakar vi bara upp dem på väggen intill öppningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggförslag önskas

Smart. Hur många reglar har ni för en öppning? Hur tätt?

Mattorna mäter ca 0,8m x 2m (och 3 mm tjocka) och vi har två stycken reglar+mattor när vi stänger in en häst. Mattorna överlappar varandra lite. Vill vi vara ifred när vi mockar :grin: så hänger vi bara upp en. Vi har fästen på tre nivåer och använder då mittenfästet när vi bara har ena regeln uppe.

Skulle vi ha ett föl innanför detta så skulle jag dock haft i alla fall 3 reglar inkl mattor, för att eliminera möjligheten för fölet att råka rulla ut nertill!
 
Sv: Byggförslag önskas

Kan du inte ta en bild så jag ser hur det ser ut? Har lite svårt att få rätt bild i huvudet tror jag. Sitter mattorna fast i reglarna hela vägen eller bara upptill?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 831
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 199
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp