Byrackor från spanien

Sv: Byrackor från spanien

Då förstår jag inte varför detta fåtal, mot experternas rekomendationer , skall exporteras till sverige.
PL
 
Sv: Byrackor från spanien

Har jag förstått dig rätt att du vill stoppa all import från andra länder? För eftersom rashundar kan sprida samma sjukdomar som byrackorna så måste ju ALL import stoppas..

peter_lundin skrev:
Då förstår jag inte varför detta fåtal, mot experternas rekomendationer , skall exporteras till sverige.
PL
 
Sv: Byrackor från spanien

De seriösa importer som sker till uppfödare skiljer sig avsevärt från övrig import. Först och främst måste vi få in nytt blod i raserna för att motverka inavel och för smal avelsbas och då är det värt risken att importera. Här handlar det inte om att förbättra livet för en individ utan att hålla en hel ras frisk och levande. Dessa importer brukar dessutom hållas betydligt bättre i sitt hemland än gatuhundarna. Risken att de skulle vara smittade är därför betydligt mindre och de som importerar lägger ned stor möda på att hitta hundar som dels passar den svenska aveln men som också är ordentligt friska. Betalar man ca 30 000 för att få hem en hund hit vill man inte att den ska visa sig sjuk senare. Vissa hundar kostar dessutom betydligt mer och vem chansar med sådana summor.
 
Sv: Byrackor från spanien

tessiem skrev:
Har jag förstått dig rätt att du vill stoppa all import från andra länder? För eftersom rashundar kan sprida samma sjukdomar som byrackorna så måste ju ALL import stoppas..
Inte alls! Jag instämmer med Jadzia, smittrisken är inte jämförbar!
PL
 
Sv: Byrackor från spanien

nu är detta en gammal tråd men jag hittade den av en händelse i dag..
Ni pratar om att smittorisken inte är lika stor för rashundar eftersom de inte springer lösa. Vet ni överhuvudtaget hur till exempel Leishmanios smittar? Jo, via sandmyggan. Det vill säga att enda sättet att garanterat undvika att hunden blir smittad är att alltuid ha den i ett lufttätt rum. Visst har väl gatuhundarna lite större chans att bli smittade eftersom de är ute hela tiden. Men smittan förs fortfarande via sandmyggor som faktiskt finns överallt i Spanien så risken för en rashund att bli smittad är nästan lika stor som den är för gatuhundar.
Kan ju också påpeka att de sjukdomar som smittar mellan hundar är mycket ovanliga även hos gatuhundar. De sjukdomar som är vanliga är de sjukdomar som förs vidare genom sandmyggan.
Så ska man stoppa importen av gatuhundar så ska man också stoppa rashundar.
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

Svenska omplaceringshundar är i 95% av fallen stora raser, gärna Schäferkorsningar.

BS. 95% av hundarna på Hundstallet kanske är sådana hundar men ser man över hela Sverige och då väljer att inte bara kolla hundar som sitter i djurhem så hittar man allt från små chihuahua-korsningar till stora as till hundar. Det handlar om att veta vart man ska leta bara, tyvärr det ju så i dagsläget att det är lättare att hitta omplaceringshund via någon spansk omplaceringsorganisation än inom landet för inom landet kan man ve och fasa vara tvungen att ringa till uppfödare och höra sig för...
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

Förstår inte varför det inte "passar" att ta hand om våra svenska hundar som behöver hjälp. är dom helt plötsligt mindre värda ett nytt hem än en byracka från spanien/grekland?

Jag är lite skeptisk mot att ha en omplacerings hund nu när jag har småbarn, då man aldrig vet vad dom varit med om.

Men när barnen är stora och det är dags för ny hund skulle jag kunna tänka mej att ge en hund en ny chans!
 
Sv: Byrackor från spanien

Varför just i Spanien??
Kolla alla hundar i Sverige som behöver en andra chans först!
Tkr man ska kolla över det hemska i vårt land innan man tar in från andra länder...
 
Sv: Byrackor från spanien

Alla omplaceringshundar är inte probemhundar. Vår förra hund kom från hundstallet, korsning, stor och svart men med underbart temperament och välhanterad. Hon lämnades in pga allergi och skulle avlivats veckan efter om inte min sambo hade tagit henne. En mycket stabil och underbar hund som tyvärr dog i cancer för snart 2 år sedan, 9 år efter att hon lämnade hundstallet till fots istället för i en säck.

lizzie_01.htm
Underbar med barn.
 
Sv: Byrackor från spanien

Jadu, Christines text hade kunnat vara bra om hon hade haft uppdaterad information. Hennes fakta baseras på hur det gick till med de spanska hundarna för många år sedan. Om jag inte missminner mig (och det tvivlar jag på) så hade hon senast något som helst samröre med en förening för spanska hundar år 2000, möjligtvis 2001. Det är mycket som hinner förändras på under den tidsperioden och som hon själv har sagt ett flertal gånger så är det ingen av föreningarna som låter henne få någon som helst insyn i deras verksamhet i dagsläget.
Så ja, om hennes information hade varit uppdaterad hade jag känt mig avskräckt från att adoptera en spansk hund. Men att se på 6-7 år gammal information är absurdt.
 
Sv: Byrackor från spanien

Jag kan ju säga att jag tittade i Sverige först. Skickade in en intresseanmälan till en av de svenska föreningarna. Den skickades i mars och jag fick svar att de hade en hund som kanske kunde passa mig i december. Kan ju tillägga då att jag ville ha en stor hund, gärna schäferkorsning, och eftersom jag har lång hundvana och även erfarenhet av problemhundar så var det inget problem för mig om hunden inte var alltför lätt så att säga. Och mycket riktigt var den hund som de trodde skulle passa mig inte allt för lätt, han hade lite problembeteenden, exakt vad kommer jag inte ihåg nu.
Och hur lång tid tog det för hundstallet att hitta hem till alla de yorkisarna som omhändertogs i höstas? Efter mindre än en vecka kom det upp att de inte kunde ta emot fler intresseanmälningar på de hundarna.
Naturligtvis finns det behov av att ta hand om svenska omplaceringar, frågan är hur stort det är....
 
Sv: Byrackor från spanien

Naturligtvis finns det behov av att ta hand om svenska omplaceringar, frågan är hur stort det är....
Fast i Sverige fungerar ju annonsering bra! Ägare som inte länge kan ha hand om sin hund annonserar ut hunden, utan att blanda in någon organisation. Det för att hundstallen inte tar emot vad som helst heller.
I Spanien är det enklare att bara åka till hundstallet och lämna in hunden man inte kan ha kvar, istället för att ta ansvar för att själv skaffa hunden ett nytt hem.

Behovet av att ta hand om svenska omplaceringar är ju större nu än någonsin. Fler folk skaffar hund, och fler folk inser att det kanske inte var en så bra ide. Det finns massor med hundar att ta hand om ifall man vill - både små och stora. Tyvärr finns det inte tillräckligt med folk att ta hand om dem.
Jag gick lydnadskurs med ett par som har en cairn-terrier. Mycket trevlig hanhund runt året gammal. Hunden var hur bra som helst på träningen, en riktig social och trevlig hund som var duktig i alla lägen.
Så fick kvinnan en hjärtinfarkt och mannen kände att det var för mycket med hunden. I samma veva krockade deras son med bilen och sitter nu förlamad i rullstol. Hunden blev nu en börda istället för en tillgång. De frågade på klubben om hjälp att placera om hunden, men det var svårt att få någon att ta hand om honom. Denna hunden var inte ett dugg felaktig utan hade mycket väl godkända betyg från ludnadskurs 1 och hade påbörjat agilityträning.

Det finns massor med hundar att ta hand om i Sverige, det finns inga vettiga anledningar varför Sverige över huvud taget skulle ta på sej Spaniens hundproblem.
 
Sv: Byrackor från spanien

Kan ju tillägga då att jag ville ha en stor hund, gärna schäferkorsning, och eftersom jag har lång hundvana och även erfarenhet av problemhundar så var det inget problem för mig om hunden inte var alltför lätt så att säga.


Men att hitta en stor, svensk schäferkorsning borde ju vara plättlätt?
Finns ju hur många som helst, om den dessutom får ha vissa
problembeteenden, så borde det finnas en uppsjö att välja på.
Frågan är väl om man vill ha en samma dag som man bestämt sig, eller om man vill vänta på en bra, stabil hund, som man verkligen passar ihop med.

Att yorkarna fick massor av intresseanmälningar kan ju bero på att de var med på mittuppslaget i kvällstidningarna, samt i alla andra stora tidningar. Sen är det oftast fler som vill ta en liten hund, än en schäferkorsning eller annan stor hund. Dock kanske inte de "marknadsförs" på samma sätt, samt ställer större krav på ägaren.

Intressant vore att veta hur många som genomtänkt skickade in en intresseanmälan på yorkarna, och hur många som bara ville vara hjälte och tyckte synd om?
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
307
Senast: Törnrosa
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
407
Senast: Fideli
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 125
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 081
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp