Byta bakläm på hästtransport.

Bukefalos 30 år!

hejhoppigalopptopp

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på efter mycket strul att bara ge mig på tillsammans med min händiga pappa att byta baklämmen på hästtransporten själv. Har ett äldre ume från 2002. Fick en offert från en verkstad på 20 000 kronor vilket jag tycker känns helt stört, då skivan på ume kostar cirka 4000 och släpet köptes in för 20 000.

Har någon gjort detta tidigare, skulle ni kunna skriva lite steg för steg hur ni gjorde eller vad man bör tänka på. Jag tänker att det inte borde vara så svårt om man beställer färdig skiva och använder den gamla som mall gällande borrhål osv. Går det inte får man väl i värsta fall lämna in den till den dyra verkstaden ändå.

Mvh
En person som tänker att det mesta går om man vill :)

En kompis till mig bytte bakläm och sidor på sitt VV. Hur lätt som helst. Hon beställde skivor av marinplyfa (viktigt att det är vattenbeständigt speciellt längst bak) som hon fick uppsågat i rätt storlek. Själva bytet gick jättefort och var inte alls krångligt.

Det krångliga var att få fast gummimattan på den nya lämmen. Det tog flera gånger så lång tid som bytet av de 4 panelerna och lämmen ihop.

Vi har också bytt baklämmen på vårat själva. Har man rätt storlek på plyfan så är det inte så krångligt. Men rätt bängligt, det är en stor, tung skiva. Och jag minns också gummimattan som jobbigast. Fast vi ”fuskade” och använde en billigare från biltema, höll i flera år, men vi kör inte så ofta.

Liknande trådar

• Byte av golv i hästtransport
  • R
    Byta golv i hästtransport.
  • R
    Byta golv i hästtransport osv
  • När är det nog? *Småfel på släp*

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund