Bukefalos 28 år!

Byta efternamn

Nillizan

Trådstartare
Ja, jag har gift mig och nu har jag tagit makens efternamn. Har skickat in alla papper, men vad händer sen. Kom ju på att jag köpt en del saker på tradera och det skickas i mitt gamla namn och iofs har jag ju inte mitt nya namn på körkortet ännu, de papperna har inte kommit. Vad tror ni? Vad bör jag tänka på?
 
Använd ditt gamla körkort till du har fått ett nytt. Det är ju omöjligt att inte få det glappet eftersom man inte kan ansöka om nytt körkort innan man har bytt namn.
 
Ja, jag har gift mig och nu har jag tagit makens efternamn. Har skickat in alla papper, men vad händer sen. Kom ju på att jag köpt en del saker på tradera och det skickas i mitt gamla namn och iofs har jag ju inte mitt nya namn på körkortet ännu, de papperna har inte kommit. Vad tror ni? Vad bör jag tänka på?

Det tar ett tag för att det ska registreras.
Du kommer att få byta körkort, kontokort och pass.

Du använder de gamla tills nya namnet är registrerat.
 
"Hur gör jag om jag har bytt namn och vill förnya körkortet?Svar: Vid namnbyte skickar Transportstyrelsen automatiskt en grundhandling till den adress där du är folkbokförd. Har du inte fått blanketten tar du kontakt med Transportstyrelsens kundtjänst.
Tänk på att du behöver kunna legitimera dig med ditt nya namn när du hämtar ditt körkort hos postens ombud. Det kan du göra genom att ha med dig Skatteverkets personbevis för namnbyte tillsammans med giltig legitimation."
 
Ett tips är att vänta ett par månader med att ta bort ditt gamla namn från brevinkast/brevlåda tills du hunnit göra alla nödvändiga namnändringar. På vissa håll sker din namnändring automatiskt, bl.a. hos vissa kundklubbar, medan på andra håll måste man själv anmäla namnbyte (t.ex. för att få nya bankkort).

Grattis till giftermålet! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 758
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 063
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp