byta efternamn

Bukefalos 30 år!

Om det är så nyligen som förälders syskon så skriv skriv bara (om det var tex farfar) så skriver du farfar samt farfars far hette detta. När det är så "nyligen" tror jag inte ens du behöver skicka med kopior iom att from 1940 (?) ish ligger allt i datorn redan.
Det där med "nyligen" är väl också en definitionsfråga, då. Är det när personerna föddes eller dog som räknas?
Den senaste som bar namnet dog för några år sedan, men var född på 1930-talet. Den i min släkt "i rakt nedstigande led", som jag kan ta namnet efter föddes 1908.

Då kan jag inte ta ett släktnamn från hans sida om han inte längre finns i livet?
Om det är få personer som har det kan du behöva be dem om lov. Färre än 2000 var det nån som skrev tidigare.
Annars kan man ta vilket namn som helst, egentligen. Jag har funderat på att byta till ett som funnits långt bak i min släkt men som ingen nu levande person har, och då räknas det väl som ett ”nyskapat” namn. Även funderat på ett annat släktnamn men det finns några som heter det så då måste jag be om lov av dem.

Tycker det är ganska godtyckligt ibland eller så ändrats det ofta.
Min kusin ville ta samma efternamn som mormors mormors född 1885 bar som ogift. Trots bara ca 300 personer över 18 år har det efternamnet behövdes det inte frågas om då det var tillräckligt nära.

Tycker det är ganska godtyckligt ibland eller så ändrats det ofta.
Min kusin ville ta samma efternamn som mormors mormors född 1885 bar som ogift. Trots bara ca 300 personer över 18 år har det efternamnet behövdes det inte frågas om då det var tillräckligt nära.
Det kanske är färre än 200? Tycker 2000 låter mycket.

Då kan jag inte ta ett släktnamn från hans sida om han inte längre finns i livet?
Jag har en fundering om att byta till min avlidna mans namn (dubbelnamn som jag hette när vi var gifta, han hade bara sitt) och funderar på om det går trots att han varit död i 20 år nu.

Min dotter, i sin tur, vill byta till hans namn, inte hans pappa, men då måste hon om jag förstått rätt dels betala, men slipper åtminstone fråga folk om lov eftersom det är vanligt. Alternativt att hon inte ens kan ta hans namn?

Det tog mer än en vecka att få svar på mejl från skatteverket, men det får det väl vara värt för efter komplettering av uppgifter vet jag nu att de ser de nödvändiga uppgifterna i sitt register så det får räcka med att skicka in ansökan, betala och sen vänta i 20 veckor för att få en handläggare...

Jag har en fundering om att byta till min avlidna mans namn (dubbelnamn som jag hette när vi var gifta, han hade bara sitt) och funderar på om det går trots att han varit död i 20 år nu.
Jag har inte svaret på din fråga, men jag minns att Laila Bagge hade problem med att få tillbaka Bagge som efternamn efter att hon hade Bagge som mellannamn då hon var gift med Niclas Wahlgren. Och då hade hon ändå sin exmakes (Anders Bagge) skriftliga tillåtelse att återta namnet.
Men, är det ett vanligt efternamn? (fler än 2000 bärare i Sverige) så är det nog bara att byta.
Min dotter, i sin tur, vill byta till hans namn, inte hans pappa, men då måste hon om jag förstått rätt dels betala, men slipper åtminstone fråga folk om lov eftersom det är vanligt. Alternativt att hon inte ens kan ta hans namn?
OM jag fattat saken rätt, så... Om Du byter efternamn först, så är det sedan fritt fram för dottern att byta till det efternamn du har. Barn får byta till ett efternamn som föräldern har och det kostar inget.

1772492767934.webp

Jag kollade upp vad som gäller ifall mina barn hade velat byta namn samtidigt som mig. Då hade vi alla fått betala ansökningsavgiften på 1800 kr/person. Men byter jag först är det sedan gratis för de barn som vill byta till samma som mig.

Senast ändrad:
Jag har inte svaret på din fråga, men jag minns att Laila Bagge hade problem med att få tillbaka Bagge som efternamn efter att hon hade Bagge som mellannamn då hon var gift med Niclas Wahlgren. Och då hade hon ändå sin exmakes (Anders Bagge) skriftliga tillåtelse att återta namnet.
Men, är det ett vanligt efternamn? (fler än 2000 bärare i Sverige) så är det nog bara att byta.

OM jag fattat saken rätt, så... Om Du byter efternamn först, så är det sedan fritt fram för dottern att byta till det efternamn du har. Barn får byta till ett efternamn som föräldern har och det kostar inget.

Visa bifogad fil 181988

Jag kollade upp vad som gäller ifall mina barn hade velat byta namn samtidigt som mig. Då hade vi alla fått betala ansökningsavgiften på 1800 kr/person. Men byter jag först är det sedan gratis för de barn som vill byta till samma som mig.
Mitt namn blir ju ett dubbelefternamn, samma som det jag tidigare hade när jag var gift. Det ena är mitt som del i efternamn i dag och det andra skulle vara hans, som jag även hade tidigare. Så det känns som om det borde vara tillåtet egentligen. Det är fler än 2000 som heter det, som enkelnamn, men som dubbelnamn skulle det bara vara jag.

Dottern är 19, och det jag fastnar för är meningen där det står att ett barn inte kan byta till ett namn som föräldern fick i ett tidigare äktenskap. Det är ju just det namnet hon vill ha. Min mans namn, som inte är hennes pappa.

Det kostar 1800 kr att bara ansöka om namnbyte när det gäller ett sådant namnbyte jag skulle göra? Och då är det inte säkert att det går igenom? Jag behöver nog ringa Skatteverket och rådfråga innan jag lägger pengar på det.

Och fråga sönerna hur det går med deras namnbyte.

Får se om det går igenom, hon har eller ska lämna in ansökan i alla fall. Himla kul med tanke på att hon bytt förnamn nu också till ett av de jag valde och inte det hennes pappa tvingade mig att ge henne. Så mitt namn jag gav henne och min mans efternamn, fy fasen så kul, bättre diss på faderskapet än så går inte att få, så jag hoppas verkligen att det går igenom.

Och givetvis, tack så mycket för svar!! :) :)

Mitt namn blir ju ett dubbelefternamn, samma som det jag tidigare hade när jag var gift. Det ena är mitt som del i efternamn i dag och det andra skulle vara hans, som jag även hade tidigare. Så det känns som om det borde vara tillåtet egentligen. Det är fler än 2000 som heter det, som enkelnamn, men som dubbelnamn skulle det bara vara jag.

Dottern är 19, och det jag fastnar för är meningen där det står att ett barn inte kan byta till ett namn som föräldern fick i ett tidigare äktenskap. Det är ju just det namnet hon vill ha. Min mans namn, som inte är hennes pappa.

Det kostar 1800 kr att bara ansöka om namnbyte när det gäller ett sådant namnbyte jag skulle göra? Och då är det inte säkert att det går igenom? Jag behöver nog ringa Skatteverket och rådfråga innan jag lägger pengar på det.

Och fråga sönerna hur det går med deras namnbyte.

Får se om det går igenom, hon har eller ska lämna in ansökan i alla fall. Himla kul med tanke på att hon bytt förnamn nu också till ett av de jag valde och inte det hennes pappa tvingade mig att ge henne. Så mitt namn jag gav henne och min mans efternamn, fy fasen så kul, bättre diss på faderskapet än så går inte att få, så jag hoppas verkligen att det går igenom.

Och givetvis, tack så mycket för svar!! :) :)
Om efternamnet är ett vanligt efternamn, som du skriver, så borde det inte finnas något som hindrar att du lägger till det. Oavsett om du haft det tidigare eller inte, tänker jag.
Och när du väl bär efternamnet så kan dottern ta det också, utan kostnad! SÅ se till att hon väntar tills du har namnet!
1800 är ansökningsavgiften. Och jag väljer att snälltolka, så jag förutsätter att det ska finnas goda skäl till varför det inte skulle godkännas, så länge man följer regelverket t.ex om vilket namn man önskar ta.
Frågan är väl om du ens behöver betala avgiften, när du redan har haft efternamnet som gift? Ställ den frågan först.... Ditt äktenskap upphörde ju inte genom skilsmässa utan pga att din man avled. Har ingen aning om ifall det finns specialregler i såna fall. Men, som sagt, fråga!

Om efternamnet är ett vanligt efternamn, som du skriver, så borde det inte finnas något som hindrar att du lägger till det. Oavsett om du haft det tidigare eller inte, tänker jag.
Och när du väl bär efternamnet så kan dottern ta det också, utan kostnad! SÅ se till att hon väntar tills du har namnet!
1800 är ansökningsavgiften. Och jag väljer att snälltolka, så jag förutsätter att det ska finnas goda skäl till varför det inte skulle godkännas, så länge man följer regelverket t.ex om vilket namn man önskar ta.
Frågan är väl om du ens behöver betala avgiften, när du redan har haft efternamnet som gift? Ställ den frågan först.... Ditt äktenskap upphörde ju inte genom skilsmässa utan pga att din man avled. Har ingen aning om ifall det finns specialregler i såna fall. Men, som sagt, fråga!
Såg detta nu vid en snabb googling, det är den första stavningen jag tänkte på, hoppas det inte påverkar. Egentligen ska det stavas med H men det var något som gjorde att h försvann i släktens stavning, ungefär som mitt svenska namn där det ska stavas med C och det blev fel någonstans och stavas med K när vi tog det när jag var tonåring, för tre år sedan bytte jag till C dock och gjorde mitt danska mellannamn till ett dubbelefternamn med bindestreck. När jag var gift hade jag kvar mitt danska namn, som på den tiden var mellannamn, men det kan man ju inte ha nu så tanken är att göra det till dubbelefternamn med bindestreck det också (just för att slippa bli kallad för bara ett namn som jag så ofta har blivit tidigare, även numera trots bindestrecket).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Julin

Jag får helt enkelt ta kontakt med Skatteverket i frågan och sedan besluta mig. Skulle vilja ha alla tre namnen (det kan man inte, vet jag), för de har ju betydelse för mig alla tre, så om jag "tappar" mitt svenska namn känns det lite som att jag tappar lite av min identitet, det danska ska vara kvar av samma sak, och byta till min mans namn känns viktigt just eftersom vi inte skiljde oss och det är ju ändå så att jag älskar honom ännu trots bumpar på vägen med dotterns pappa. Förstår att det kan verka märkligt och dumt kanske till och med, men känslor, de är inte alltid omärkliga.

Jag ska prata med dottern så att hon väntar. Sönerna kan vad jag förstår, byta rakt av utan kostnad eftersom det är deras pappas namn.

tack för hjälpen! :)

Nu har jag tagit mig vidare till blanketten som ska fyllas i. Och där fanns aningen mer information. Som inte gör mig ett dugg klokare.
Visa bifogad fil 181521

Och googlande gör mig ännu mer förvirrad.
Landsarkiv verkar finnas några stycken, men man hamnar först på riksarkivet när man googlar. Och där verkar finnas en möjlighet att få utdrag från födelse- och dopbok. Men vem är det jag ska be om utdrag för? Vilka uppgifter är det man får ut? Är det för mig själv jag ska be om ett utdrag, för att det kommer visa vilka som är mina släktingar i rakt nedstigande led? Måste jag be om ett utdrag för varje släktled bakåt?

Vet du något mer om dessa "vissa förutsättningar"? Eller vet någon annan mer?

Det är i runda slängar 150 personer som bär namnet jag vill ta, enligt skatteverkets sökfunktion för detta. Jag har ingen aning om ifall alla är släkt med mig. Det är inget direkt konstigt efternamn och det finns även andra varianter och stavningar, så jag tror nog att det finns i flera olika familjer/släkter.
Det vore ju skitdumt att först betala 1800 kr bara för att få ansöka om namnbytet och sen få avslag. Det är jag för fattig för...
Jag har bytt till ett efternamn från min släkt. Jag lät Riksarkivet göra den korta undersökning som krävdes för att bevisa att jag fick använda namnet. Jag minns inte vad jag betalade eftersom det är sisådär 15 år sen. Men så värst många hundralappar var det inte. De gjorde en kort släktforskning så att jag fick ett intyg som bevisade att min farmor haft namnet.

Jag tänker att det kan finnas folk som heter det utanför din släkt som kan motsätta sig det. Men är det så galet att man betalar 1800 kr även om man får avslag?

Varför är det galet? Handläggningen kostar rimligen lika mycket även när man kommer fram till avslag?

Liknande trådar

• dubbla efternamn?
  • Lägga till efternamn
  • Att lämna i smyg
  • Namnändring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026