Mitt namn blir ju ett dubbelefternamn, samma som det jag tidigare hade när jag var gift. Det ena är mitt som del i efternamn i dag och det andra skulle vara hans, som jag även hade tidigare. Så det känns som om det borde vara tillåtet egentligen. Det är fler än 2000 som heter det, som enkelnamn, men som dubbelnamn skulle det bara vara jag.
Dottern är 19, och det jag fastnar för är meningen där det står att ett barn inte kan byta till ett namn som föräldern fick i ett tidigare äktenskap. Det är ju just det namnet hon vill ha. Min mans namn, som inte är hennes pappa.
Det kostar 1800 kr att bara ansöka om namnbyte när det gäller ett sådant namnbyte jag skulle göra? Och då är det inte säkert att det går igenom? Jag behöver nog ringa Skatteverket och rådfråga innan jag lägger pengar på det.
Och fråga sönerna hur det går med deras namnbyte.
Får se om det går igenom, hon har eller ska lämna in ansökan i alla fall. Himla kul med tanke på att hon bytt förnamn nu också till ett av de jag valde och inte det hennes pappa tvingade mig att ge henne. Så mitt namn jag gav henne och min mans efternamn, fy fasen så kul, bättre diss på faderskapet än så går inte att få, så jag hoppas verkligen att det går igenom.
Och givetvis, tack så mycket för svar!!