Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

T

Thornbird

Ytterligare en förvirrad tråd från mig... :D

Jag har funderat på det här många gånger tidigare. Det är så att jag har kämpat med min travarvalack i många år, och har många gånger känt att jag vill ha en "riktig" westernhäst som jag kan utvecklas med. Visst, min häst duger som fritidshäst och kanske nån mindre tävling, men jag börjar bli trött på att aldrig få till vänstergaloppen ordentligt. Jag har kämpat med den i 7 år, och inte förrän i våras hände det någonting. Då blev den plötsligt bättre, även om högergaloppen är 10 ggr bättre. Det gick faktiskt så bra att vi kunde komma ut på några små tävlingar (reining och western riding).
Men jag känner ändå att det är jobbigt att kämpa och kämpa och ändå aldrig riktigt komma någon vart... För mycket bättre än så här blir det nog inte. Hästen är ju liksom 17 år, så det kan ju inte finnas särskilt mycket utveckling kvar. Och förutom att han är travare, så gör hans exteriör att han inte har förutsättningarna som krävs för att bli en bra westernhäst...
Jag vill ju ha en reininghäst som jag kan tävla med, och kanske komma till lite större tävlingar!

Men jag älskar min häst över allt annat, han är mitt liv! Vi är som själsfränder, och jag vet inte om jag skulle klara av att göra mig av med honom. Jag har lovat mig själv och honom att jag aldrig ska svika honom. Men i så fall skulle jag prova att låna ut honom på foder. Har haft annonser ute förut när jag kände att vi inte kom längre, men ingen som var seriöst intresserad, så han blev kvar och jag fortsatte att kämpa.

Jag tittar på hästannonser hela tiden, och drömmer om en egen quarter eller paint... Men jag har ju inte råd att ha två hästar, och skulle jag köpa en ny häst skulle jag vara tvungen att låna pengar. Och vill jag ha en relativt billig häst måste jag ju köpa en unghäst, och då kan jag ändå inte börja rida den på några år...
Jag har haft foderhästar förut, och är trött på att låna andras hästar, men det är kanske ändå ett alternativ. Men det kan ju vara svårt att hitta en bra häst som någon vill låna ut...

Nu är jag dessutom i det skedet av livet när jag vill göra något nytt, flytta hemifrån och skaffa ett meningsfullt jobb, men framförallt UTVECKLAS!
Funderar på att söka jobb hos någon westerntränare, och då kan man ju ofta ta med sig egen häst. Men då kanske det inte är så stor idé att ta med sin gamla travare? Det kanske är bättre att han får bli pensionär och skogsmulle istället?

Äsch, jag kommer säkert ändra mig tusen gånger till...:crazy: Men om någon känner igen sig eller har något klokt att säga så är jag mycket tacksam! :bow:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

mina synpunkter på detta...

jag tycker att du ska behålla pojken din, fortsätta träna honom (de går garanterat att lära honom ännu mer ;)) För att skaffa en quarter och försöka satsa på en sådan här där vi bor är kanske inte de bästa man kan göra... bättre att vänta med att skaffa en bra häst när man har flyttat härifrån och fått ett bra jobb så man kan låna pengar... för de är ju inte bra om du skaffar en quarter som har bra möjligheter att bli bra, men att du inte kan få fram de pga. för dålig tillgång till tränare och bra ställe att träna på...

Så fortsätt träna hästen du har nu och kom ut på någon fler tävling till våren och se till att träna på dina egna tävlingsnerver så gör du nästa häst en tjänst ;)

So, "keep your shirt on" så ska du se att det blir bra! :banana:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag ska vara ärlig....jag förstår hur du tänker och känner.

Som du vet har ju jag mitt travsto..också äldre, 18 år.
Vi har kämpat som attan och klarat oss hyfsat bra.
De klasser vi tävlar i är W o T klasser och trail där bara ett par få galoppsteg är med.
Jag älskar min donna över allt annat men man måste ju inse begränsningarna.
Under det senaste halvåret har jag haft möjlighet att rida och även tävla andra hästar, bla. ett par quarterhästar.
När jag fick känna på hur det var att rida och tävla klasser i galopp så väcktes tävlingskänslan ännu mer.
Jag ville också utvecklas, jag ville tävla i Open klasser, jag vill ha en möjlighet att kunna ställa upp på en ev. större tävling än E och D.

Hade mitt travsto varit yngre än vad hon är idag så hade jag fortsatt satsa på henne, för jag vet att travarna kan. Men med tanke på tantens ålder och kassa bakknän så får jag inse att det håller inte hur länge som helst.

När tillfället dök upp med min nya kille kunde jag inte säga nej.
Visst, han är ingen quarter eller paint men förutsättningarna är bättre och han har ganska många år kvar som ridhäst.
Jag fick göra ett val, eftersom jag redan hade två hästar, och det var att en av mina två skulle bort. Gammeltanten var det inte tal om så då återstod unghästen och det passade mig också väldigt bra.
Han är nu hos fodervärd och så fort det var klart kunde häst nummer tre stega in i mitt liv..vilket han nu också har gjort.
Så två hästar har jag möjlighet till.

Om vi ska återgå till dig så förstår jag dig som sagt. Däremot kan jag inte råda dig hur du ska göra med din nuvarande häst, det känner ju du bäst du vill.
Att behålla han och skaffa medryttare alternativt fodervärd på hemmaplan kan ju kanske fungera och då får du ju hjälp ekonomiskt.

Hur du än väljer och gör så hoppas jag att det kommer kännas bra, det är ju huvudsaken.
Men jag vet att det är svårt att skiljas från sin gamla "trotjänare" för en yngre förmåga, men samtidigt måste man se på hur man själv vill att framtiden ska se ut.
Även om jag har min nye kille så kommer jag fortsätta rida och tävla gammeltanten för hon tycker det är jättekul och jag älskar att rida henne så hon får hänga med så länge hon orkar.

Tyvärr kom jag nog inte med några bra råd och gjorde säkert inte saken lättare för dig men ville bara att du skulle veta att du inte varit/är ensam i dessa tankegångar.
Lycka till och jag hoppas du talar om för oss vad du kommer fram till.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

real_cowgirl: Jag vet ju att förutsättnigarna att ha westernhäst här där vi bor är usla, men jag har ju inte tänkt bo kvar här så länge till. Det finns många skäl att flytta härifrån. Bor jag kvar här så kommer jag till slut knappt ha råd att ha en häst, eftersom det inte finns några jobb och mamma och pappa inte kan försörja mig hela mitt liv...

Det jag funderar på, om jag nu bestämmer mig för att flytta härifrån så snart som möjligt, är om det är någon idé att ta med hästen? Ska man flytta dit där westernridningen är som störst så kanske det är svårt att hävda sig med en travare på tävlingarna där? För jag antar att det inte är som här uppe i Norrland, där det bara finns små tävlingar och det kryllar av travare på tävlingarna (ok, en liten överdrift)?
Nu kanske jag låter väldigt negativ, men just nu känns det inte kul med ridningen...

Jag kommer förmodligen behålla honom ändå, men jag blir så sugen på en quarter/paint så jag börjar fundera på vilka möjligheter som finns.

lakrits
: Det är skönt att veta att någon har varit i samma situation. Och för ett tag sedan hade jag faktiskt möjlighet att ha två hästar, det var då jag hade en paintkorsning på foder. Men sedan har min familjs ekonomi kraschat, och min egna ekonomi är inte att tala om... Jag jobbar deltid t.o.m. december, sedan blir jag arbetslös på nytt... :crazy:
Men jag tror inte att jag kan tänka mig en framtid utan min nuvarande häst, jag skulle aldrig förlåta mig själv om det skulle hända honom något hos en eventuell fodervärd... Han har haft det svårt i livet, så det skulle kännas som ett svek. Men samtidigt kan jag bli så trött på att rida honom, när mina ambitioner är mycket större än vad han har förutsättningar för... Trots att han har överraskat mig med att utvecklas mer än nånsin det här året.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag vet ju att förutsättnigarna att ha westernhäst här där vi bor är usla, men jag har ju inte tänkt bo kvar här så länge till. Det finns många skäl att flytta härifrån. Bor jag kvar här så kommer jag till slut knappt ha råd att ha en häst, eftersom det inte finns några jobb och mamma och pappa inte kan försörja mig hela mitt liv...

Här kommer några ord från en som gått samma väg som du funderar på: nämligen flyttat från västernorrland för snart 10 år sen, jobbat hos tränare och köpt quarterhäst.
Inte för att jag ångrar mig. Trivs ju faktiskt rätt bra här i hjärtat av westernsverige, men allt blir nog inte bättre av att flytta! Klart att det finns fler jobb här, men det är även dyrare att leva (tänker ffa på huspriser, hyror och stallhyror). När jag köpte min första quarter hade jag bara råd med en tvååring till "kompispris", som visade sig vara mycket svårare än jag räknat med. Inte fick jag så värst mycket pengar över att lägga på träning och tävling heller så den karriären blev inte precis spikrak och lysande, även om jag lärde mig en hel del av alla misstag jag gjorde.
Att jobba hos tränare är spännande och lärorikt men räkna inte med att du kan tjäna några pengar till en ev. ny häst.

När det gäller tävlingar finns det alla kategorier även söderut, så vill du vara med på mindre klubbtävlingar finns det goda möjligheter oavsett ras.

En bra idé till att börja med kanske vore att skaffa en medryttare/halvfodervärd och låta din pålle vara kvar hemma? Då kan du ju t ex. åka och jobba i Norge där lönerna är bättre, eller säsongsarbeta någonstans och snabbt få ihop pengar till t ex. en 1-åring. Dom brukar vara lite mindre dyra och innan man vet ordet av är dom i ridbar ålder. Dessutom får du ju mer tid att jobba borta om du inte behöver rida regelbundet ;)

Man får väga för- och nackdelar emot varandra. Här i södern finns ju förvisso "allt" inom bekvämt räckhåll men å andra sidan kommer aldrig utvecklingen att gå framåt i Norrland om alla bara flyttar därifrån! Nu när jag fyllt 30 börjar jag faktiskt få hemlängtan ibland, särskilt när den gråa slaskvintern börjar :crazy:
Synd att det inte går att kombinera båda.


/Linda - med en fot i båda världar....
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Hej!
Förstår dej fullt och fast.. Har varit precis i din situation. Jag har själv ett varmblod som nu är 13år. Kämpade på som bara tusan med honom, det har inte varit lätt. Han är en stor kille som har behövt mycket plats. Men jag lyckades få till honom hyffsat.
Men tillslut kommer man till den punkt att man har utvecklats mer än hästen och att det inte går att komma så mycket längre. Visst finslipa kan man alltid göra, men ialla fall jag måste ha något som motiverar mej och får mej att jobba framåt i min ridning...
Överlät varmbloder mer eller mindre på min syster och tog först hand om en kompis korsning ett år. Efter det fick jag chansen att rida en annan kompis Quarter (pga graviditet). Det var då jag kände mer och mer att antingen säljer jag hästarna (hade då en shettis och varmblodet) eller så köper jag min efterlängtade Quarter (Min dröm har alltid varit en egen Quarter, ändå sedan jag började rida som 12-åring.).För det fanns liksom ingen mening med ridningen längre.

Missförstå mej inte nu, tycker om min häst jätte mycket och har alltid sagt att jag inte kommer att sälja honom. Nu efter att fått smälta detta lite så skulle jag kanske inte sälja honom men åtminstone ha honom hos en fodervärd. För åtminstone min häst trivs inte som sällskaps häst...
Jag hade egentligen tänkt vänta några år tills varmblodet var lite äldre, men som sagt så kom jag till den dagen då det var antingen eller.
Som tur var har jag ett fast jobb, hästarna hemma på gården (hyr av morföräldrarna), annars hade det nog varit svårare. En sak till som är skönt för mej är att min syster rider varmblodet (slipper då dåligt samvete...:crazy:).
Vad ville jag egentligen med mitt långa svammliga inlägg?!

Om jag hade varit du så hade jag sett till att din kuse kom till ett bra ställe, antingen sälja eller på foder till en början. För jag tror att risken (som det blev för mej) blir att du tillslut kommer att dra dig för att rida, för det ger tillslut dej inget. Låter kanske hemskt, men jag tror lätt att det kan blir så...
Och då tror jag faktiskt din häst har det roligare om den får skrutta runt och ha det skoj, men någon som har motivation till det!
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag har redan varit less på ridningen och hästar i flera år, men det har gått lite upp och ner. Nu har det dock blivit lite bättre, nu vill jag verkligen träna och åka på clinicar osv... Men hemma har jag varken tillgång till ridhus eller ridbana, så oftast har jag inte så stor lust att rida ändå.
Grejen är ju att jag också har stallet hos morföräldrarna, så billigare än så blir det ju knappast. Men jag har inget fast jobb, och har förmodligen inget jobb alls efter december...
Just nu har jag två hästar (travaren och en shettis), men funderar på att sälja shettisen. Men då blir det lite synd om travaren som då får gå ensam igen.

Jag kommer inte sälja min häst, för det skulle jag aldrig klara av. Är tveksamt om jag ens vill låna ut honom på foder...
Dessutom har jag ju inte ens pengar till att köpa en quarter, och jag vill ju inte sluta med ridningen... Men jag behöver ju också någonting som motiverar mig.

Nä, nu blev det här om möjligt ännu mer förvirrat ;)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Känner igen det där... Det är den tiden på året. Höst och kommande vinter skapar i alla fall hos mig inga större förutsättningar för motivation. Det blir bättre, i alla fall har det alltid blivit bättre förr om åren...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

jaghar kännt precis likandant, har tom varit så att jag stått o lipat över det ibland :o
men jag hade en travare from att han var 16 år, o när han var 18 så ville jag börjar rida western så då kom den riktiga träningen för högergalopp fram...
men ugga.
dock hade jag bara honom på foder, emn första gången jag pratade med ägaren om att jag FUNDERADE på att EVENTUELLT byta upp mig, så sa hon i pincip att då åker han till slakt o en liten flicka som har sin första häst, kände att det då skulle hamna på hennes samtvete...
så han blev kvar o vi grät o slet...
men han var klockren på stoppar, rollbacks o neckreining, det enda vi inte riktigt klarade vara att gå i fin form hela tiden samt höger galopp...så det var lite tufft, för förens det inte fungerade viste jag att han itne skulle klara det andra på tävling eller träning för den delen, då andra hästar får honom väldigt oknocentrerad...

men iofs så försvann mitt problem i o med att han blev väldigt halt o pga en vet. felbedömmning o en annans i senare skede, så fick han gå...så 19½ år gammal så togs han bort, o jag fick hem min första inridningshäst (som sällskap till mammas häst) o henne tävlade jag i höstas o det tände lågan så hårt så nu ska jag brottas emd mammas häst, emn det blir tufft oxå...

vist är det jobbigt att vilja utvecklas i sin sport, men sen är det en älskade vän som håller en tillbaka, då får man välja mellan tävla o vänskap, eller tävla för vänskapens skull...
Lycka till
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Men som sagt så har jag redan känt så i flera år, inte bara på vintern. Men jag blir alltid nedstämd när vintern kommer, så då blir det såklart inte bättre... Och nu när det bara är hårt i marken så kan man ju inte göra så mycket annat än att skritta, det ökar ju inte motivationen heller.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Min häst kan nog inte utvecklas ens så mycket. Visst, vänstergaloppen KANSKE kan bli bättre, men han går inte i form på tävling eftersom han blir lite stressad då, på träning går han hyfsat. Han stoppar dåligt, spinner dåligt, lyssnar inte på neckreining, och dessutom går han ändå inte i form på långa tyglar...
Men eftersom vi ändå har börjat tävla, så kanske vi kan fortsätta med det. Jag vet ju egentligen inte om jag skulle lyckas bättre med någon annan häst, men förmodligen skulle det gå bättre med en häst som har förutsättningar för att göra det man begär av den.

Och jag har gråtit många gånger, varit förbannad och sagt att jag ska sluta med hästar...:eek: Men ändå fortsätter man ju av någon anledning...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Bestäm dig vart du vill bo och hitta ett jobb så när du kommit en bit så kan du börja leta annan häst.Men ta inte jobb hos western tränare för då tjänar du inga pengar du får rida för nån istället när du hittat din plats ,jobb och häst. Svårt att göra allt på en gång. De är mitt råd.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ja, det låter ju som det bästa, det är nog bara jag som har bråttom och vill att allt ska hända NU! :P Men frågan är vad jag kan jobba med eftersom jag är utbildad hästskötare och inte har någon annan utbildning förutom gymnasiet? Lite OT kanske, men ändå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jobben finns därute ska du se...
Ett tips är Personlig Assistent.
Jobbar som det själv sen i juni och det är det bästa jobb jag haft.
Har tidigare fått erbjudande men trodde inte att jag skulle klara det men det gjorde jag.

Och bra betalt är det också ;):D.

Som jag skrev tidigare så förstår jag dig och jag hade nog så småningom tittat efter en häst till även om inte den nya killen kommit in i mitt liv.
Man vill ju att allt ska hända NU men hur man än gör så går det inte, om man inte köper sig en färdigutbildad häst för X antal pengar ;).
En ny häst ger ju en extra sporre också men vänta året ut, då hinner du både fundera en och två gånger samt kanske hittar jobb under tiden.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ja, det verkar ju alltid finns jobb som personlig assistent, men problemet är att jag har så svårt för människor. Medan jag kan vara mig själv med djur...:crazy:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

klart att man fortsätter, men motgångar är nog ett måste, känns iaf så...
har själv lite behov av att flytta hemifrån o skaffa ett jobb, har ju bara hästskötarutbildningen o djurvårdar utbildningen...kommer man inte långt med, men om man gör det är det ofta inte bra betalt...

men det e svårt, iaf om man vill ha med sig sin häst, dyrt o tufft, men det hör nog till...

om du kan/vill vänta med att bestämam dig ett tag...eller ta ut honom på foder till våren...(om du hittar nån bra iofs)...
så kan du känna efter lite...
tror det e nyckelordet, emn det e svårt, amn kan ju känna efter för mkt ibland...

sj vet jag inte vad jag vill (riktigt) o då har jag precis gått o köpt ett föl!
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Hur är det då om man ska köpa en paint eller quarter... Om man köper ett föl/ettåring t.ex, får man då en hyfsad häst för 30.000-35.000kr? Skulle det duga med en korsning (de brukar ju kunna vara aningen billigare)?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Du behöver inte fundera på huruvida det "duger" med någon annan ras eller P-/QH-korsning. Det enda är ju att QH och P tävlar i egen liga också. Jag personligen är ju inte intresserad av avel eller är rasbunden på något vis. Jag har Welsh Cob och så har jag en ekonomipaint (Paint/Varmblod) på tillväxt. Planerar tävlingar framöver så mina hästar duger:D
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag var faktiskt intresserad av att köpa en paint/varmblodkorsning för några år sedan. Det var ett stoföl som var systerdotter till min häst, så det hade varit lite kul :) Men jag hade ju tyvärr inte råd...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

För 30-35' hade jag nog hellre satsat på en bra häst av annan ras än en Quarter eller Paint, de bra hästarna av dom raserna i den prisklassen är ganska få. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
564
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp