Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag får nog hålla med dig wranglan. För de pengarna kan man köpa en helt ok riden häst. Ras spelar ju egentligen ingen roll och vill man lägga ner lite arbete i omskolning så är det ju värt att satsa på.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ok, men hur mycket får man vara beredd att ge för en "bra" 1-årig/föl quarter/paint då? För ska man hålla på med reining är det väl ändå bäst att ha en häst som är avlad för det? Tycker det verkar finnas många hyfsade på annonssidorna ändå... Eller har jag fel?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jodå, beror ju lite på vilken nivå du söker häst till.

Men om jag har förstått dig rätt så är du lite "i början på din karriär" och då rekomenderar iallafall inte jag en väldigt renavlad reiner, utan kanske en mer allround el ranch stammad häst men av god modell för reining. Det betyder inte att den inte behöver vara efter/undan en reininghäst för det! :)

Då har vi fått ner prisbilden något..... och i vissa perioder som när uppfödarna har platsbrist osv kan du hitta trevliga sådana individer, om ej toppstammade fast bra ändå, i den prisklassen bland fölen tex eller som nu, soon to be åringar.

Lägger du dig sedan lite högre på 45-55' klassen så blir det ännu lättare.

Men vi pratar fortfarande inte toppstammade hästar, men helt okej att börja med. Dock handlar det ju fortfarande om ganska unga hästar.

För 65' och uppåt kan man hitta en del äldre, eller riktigt bra föl.

Söker du en bra läromästare hade jag inte tittat under 100'

Man kan ha tur och hitta guldkorn i dessa lägre prisklasser också, men det är lättare att göra det om man är lite bevandrad i rasen/stammar/individer/uppfödare osv så man vet vad man letar efter och framför allt, vad man hittar....
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ok, tack för ett bra svar :)

Ja, jag har ju inte ridit western så länge, och eftersom jag inte har råd med nåt annat än en billig häst så blir det ju definitivt ingen läromästare. Ingen välstammad häst heller. Och nu så här i början har jag ju inget behov av att vara med på de stora tävlingarna, men det är något jag gärna skulle vilja i framtiden. Men om man vill satsa på det då så finns det ju fler hästar.

Men nu har jag hittat en häst jag är intresserad av. En quarterponnyhingst född i år (e. quarterhingst med reining/cuttingstam, u. 50/50 quarter/ponny). Vad jag kan se ser den fin ut på bilder, är välhanterad osv. Priset är 25.000, tycker det låter som en bra häst för pengarna.
Den går ju i och för sig inte att rida än på några år, men jag får väl inse att jag kanske aldrig kommer ha råd med en renrasig, "färdig" quarter. Och ett föl växer ju upp lagom tills att min andra häst ska pensioneras. :idea:
Kan ju tillägga att jag har både unghäst- och hingstvana.

Hur låter det tycker du?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

OM du är intresserad av att tävla så skulle jag ha lagt till ca 5000 kr till och fått en renrasig quater. Man får så mycke mer tävlingar att välja på då (både AQHA och WRAS)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jo, jag vet, det var ju det jag tänkte från början. Men jag har just blivit avrådd från det i tidigare inlägg.
Och om sanningen ska fram så har jag inte ens de pengarna utan får låna en del i så fall.
Det spelar väl ingen roll vilken ras man har på WRAS-tävlingar eller? Och vill jag tävla på AQHA-tävlingar i framtiden så kanske jag har bättre förutsättningar för att köpa en sådan häst då.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Om du vill vänta så föds ett föl till våren/sommaren med reining/pleasure/hunter stam ;).
Men sen tar det ju ytterliggare ett par månader innan man kan ta hem den.
Pris vet jag inte än....
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ursäkta OT men.... Reining/Pleasure/hunter stam? :confused:

Kan man få veta stammen? och varför denna kombination?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ok, tack för ett bra svar :)

Ja, jag har ju inte ridit western så länge, och eftersom jag inte har råd med nåt annat än en billig häst så blir det ju definitivt ingen läromästare. Ingen välstammad häst heller. Och nu så här i början har jag ju inget behov av att vara med på de stora tävlingarna, men det är något jag gärna skulle vilja i framtiden. Men om man vill satsa på det då så finns det ju fler hästar.

Men nu har jag hittat en häst jag är intresserad av. En quarterponnyhingst född i år (e. quarterhingst med reining/cuttingstam, u. 50/50 quarter/ponny). Vad jag kan se ser den fin ut på bilder, är välhanterad osv. Priset är 25.000, tycker det låter som en bra häst för pengarna.
Den går ju i och för sig inte att rida än på några år, men jag får väl inse att jag kanske aldrig kommer ha råd med en renrasig, "färdig" quarter. Och ett föl växer ju upp lagom tills att min andra häst ska pensioneras. :idea:
Kan ju tillägga att jag har både unghäst- och hingstvana.

Hur låter det tycker du?

Aha.
Jag vet vilken det är. Jag före slår då hennes väninnas häst i stället. appaloosa/quarter. Jag vet lägsta priset och han är 1år nu ska bara kastreras. Mkt billigare än den ponny/quarterkorsning. De är inget fel på den du hittat men den andra är ju åtminstone renrasig och äldre och riktig western häst stam. ( usch nu får jag nog ovett) De är min personliga mening. Lycka till. De flesta har ingetmot avbet heller.
Kolla Mels appaloosa oxå.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Glöm inte appaloosan de kan man oxå tävla med i Wras sen har dom några appaloosa tävlingar i skandinavien. Dom är defenitivt värda sina pengar dom är ju inte alls lika dyra som Quartern men dom har ju lika mkt quarter i sig som quarterna har och många quartrar har mer fullblod i sig än appaloosan har. så de är oxå en ras att fundera på.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jo, jag vet, det var ju det jag tänkte från början. Men jag har just blivit avrådd från det i tidigare inlägg.
Och om sanningen ska fram så har jag inte ens de pengarna utan får låna en del i så fall.
Det spelar väl ingen roll vilken ras man har på WRAS-tävlingar eller? Och vill jag tävla på AQHA-tävlingar i framtiden så kanske jag har bättre förutsättningar för att köpa en sådan häst då.

Många rastävlingar har också "All Breeds"-klasser där man kan ställa upp med andra raser;)...och hos Wras tävlas alla raser.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Glöm heller inte alla tävlingsorganisationer där rasen inte har betydelse, tex NSBA, SRHA o allt vad dom heter beroende på vilka klasser man vill tävla! :)

TS, Appaloosor ligger faktiskt bra mycket lägre i pris än QH o PH överlag, men jag är inte så insatt i kvalitén här i Sverige.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Aha.
Jag vet vilken det är. Jag före slår då hennes väninnas häst i stället. appaloosa/quarter. Jag vet lägsta priset och han är 1år nu ska bara kastreras. Mkt billigare än den ponny/quarterkorsning. De är inget fel på den du hittat men den andra är ju åtminstone renrasig och äldre och riktig western häst stam. ( usch nu får jag nog ovett) De är min personliga mening. Lycka till. De flesta har ingetmot avbet heller.
Kolla Mels appaloosa oxå.

Jag har då inte sett någon appaloosa/quarter för under 25.000..?
Och appaloosor får väl inte tävla på quartertävlingar? Eller hur menar du med att den är renrasig?
Men ska kolla där också.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Hmm...det ska vara ett eller mellan reining och hunter/pleasure.....sorry:smirk:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Glöm heller inte alla tävlingsorganisationer där rasen inte har betydelse, tex NSBA, SRHA o allt vad dom heter beroende på vilka klasser man vill tävla! :)

TS, Appaloosor ligger faktiskt bra mycket lägre i pris än QH o PH överlag, men jag är inte så insatt i kvalitén här i Sverige.

De är bättre blod på appalooserna här än på quartarna. Mkt högre standard de finns bara ca 300st appalooser här. de är en mkt bra allround häst.och prisvärd.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag vet bara en person som har en appaloosa, och i början var han ganska stökig, men han var ju unghingst också. Men nu tävlar dom en del, och han har gått ganska bra. Men det jag har hört om appaloosan som ras har inte varit särskilt bra... Att de ska ha mer humör än QH/paint eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt.
Kan man jämställa appaloosan med QH/paint som westernhäst?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Tyvärr ska väl jag också säga att jag har hört samma som du, att appalosan är lite tuffare och inte alltid så enkel.
Men jag absolut ingen erfarenhet av dessa hästar överhuvudtaget utan det är mer sånt man hört runtomkring på tävlingar.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Fel.Fel fel!!!
Appaloosan är inte lika hård som Quartern men självklart kan man ju inte sitta och dömma sånt rakt av de beror ju på vad dom är avlade för. Min mor har 5 appalooser varav en godkänd avelshingst och resten ston, Hon säger att dom är som fullbloden mkt trevliga och lättlärda. Jag har en quarter och jag tycker han är rätt hård i skallen om jag jämför dom. men de är ju olika stam. så jag håller inte med.De snackas mkt, man ska inte lyssna på allt utan att skaffa egena erfarenheter istället.Sånt här gör mig mkt irriterad faktiskt. Döm inte först.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 432
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp