Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

De är ju så jävla konstogt att folk kan sitta och snacka så när de i stort sätt är av samma ras bara olika färg!!! nu är jag upprörd. och har ingen anledning för jag har ingen appaloosa och ska inte köpa nån heller utan har mina criollos som är en av de mest lättlärda hästar jag träffat men fruktansvärt mkt enmanshäst. Jag älskar dom jag äger 3 st.:love::love::love::rofl::rofl::bow::bow:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag har inte dömt någon eller något överhuvudtaget och som jag skrev, jag har ingen som helst erfarenhet av dom utan det är bara vad jag har hört!!!!
Stämmer inte det är väl det jättebra. Det är ju svårt att skaffa sig erfarenhet på var och varannan ras och det som sägs är det som man vet förrän någon annan säger tvärtom.
Alla har sin bedömning och erfarenhet av olika raser, finns dom som har samma ras som kan tycka helt olika saker.

Det handlar väl som i alla raser om olika stammar, blod, ägare, hantering osv osv.
Har träffat många olika qh hästar och det kan skilja sig jättemycket.

Jag kan ju bara säga vad jag har hört som man gör så mycket om annat.

Take it easy......
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

De är inte riktat enskilt till dig men de snackas så jäkla mkt jämt då blir man så trött på allt skit snack. Kallbloden är en av de envisaste raser i världen. Jag tycker man kan jämföra en quarter med HBL i psyket i så fall. Quarter tränarna älskar att snacka ner alla andra raser. Hallelulja moment för quartern:rofl::rofl:
Usch vad jag kan va dum i bland. Nej jag älskar min quarter men han är inte bättre en criollon de ska gudarna veta. så desååå.:angel::angel:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Om det är så att du inte riktar det enskilt så skriv då *kl*.
Uppe i högra hörnet ser man vem du svarar på och då blir det personligt.

Alla raser är olika, en del säger si och andra säger så. Jag har mestadels hört "så" om appalosan och även sett "så". Jag har också sett "si" hästar inom rasen men eftersom jag inte har en själv eller har handskats med någon så kan jag inte säga vad som stämmer och det var också det jag skrev.

Kallblod kan vara tuffa och "mer" häst än vad man tror, de kan också vara tvärtom, samma för alla raser.
Men det man inte har lär man sig om via att andra pratar och stämmer det inte så märker/hör man det på annat håll.
Hade jag sagt att jag visste att dom var tuffa så hade jag ljugit för det vet jag inte.


Lakrits/ som just nu handskas med ett kallblod med mycket huvud och energi, tvärtom vad jag trodde.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Herregud om de var riktat till dig så hade jag väl tryckt på en annan knapp.
Jag kan inte alla regler hur man skriver här hit och dit för att folk inte så ta åt sig, Herregud har folk inget liv utanför datorn så dom måste sitta här och ta åt sig av okända personer de inte känner ? De är ju bara ett gäng data nördar. Jag säger som Freter. De diskuteras lite för livat här hit och dit och jag håller nog med.
Ville bara försvara dessa vackra appaloosahästar men jag ska tydligen hålla käft nästa gång så alla andra är nöjda. Tack för mig.
:rofl::rofl::rofl::crazy::crazy::angel::angel::angel:
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Men snälla L!

Eftersom du svarat mig på mitt inlägg som jag skrev , det ser man uppe till höger så har du ju riktat svaret till mig.
Om du däremot hade svarat på mitt inlägg och skrivit *kl* (knapplån) så hade det blivit mer allmänt.
Det är inte så lätt alla gånger att förstå "regler" men nu vet du det till nästa gång.
Det är för att slippa onödiga konflikter eftersom man då kanske kan få ett svar som egentligen är riktat till någon helt annan.

Det är klart man har ett liv men återigen,,,riktas det till en enskild person/svar så får man också svar tillbaka. Det är ju ett diskussionsforum där man diskuterar saker.

Du har ju just upplyst mig om att appalosan inte är så tuff och det är ju jättebra, då kan ju jag tänka på det nästa gång jag ser en sådan eller pratar med folk som har den rasen och upplysa mig om det positiva i stället.

Du och jag är väl knappas okända....eller? ;)

Alla får ha sina åsikter, det är ju då en riktig diskussion uppstår och oftast då det är intressant och man lär sig saker, eller hur?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Det var ju inte det här tråden skulle handla om. :(

Det är ingen som har dömt någon, utan jag sade bara vad jag hade hört om appaloosor, och Lakrits hade hört samma sak. Men det betyder ju inte att det är våran uppfattning i frågan.
Jag hade hört att appaloosan är tuffare i humöret än quarter, men jag har bara sett/träffat en appaloosa i mitt liv så jag har inte så stor uppfattning om huruvida det är sant eller inte. Sedan varierar det väl från individ till individ precis som i alla andra raser.
Och criollo har vi överhuvudtaget inte ens diskuterat i den här tråden.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Ja, jag är ledsen att det blev tjafs för det var ju inte det som var meningen.
Som du säger så var inte det min/vår uppfattning utan bara hörsägen.

Jag hoppas i alla fall du kommer hitta en häst som passar dig, oavsett vilken ras du än väljer.
Jag själv hade gärna haft en "westernras" men jag är nöjd med mitt köp idag och som det känns nu så är det en ras som jag kommer hålla mig till i framtiden också.

Hur långt har du kommit i ditt tänkande? Har du kommit fram till att du vill köpa en ny häst inom snar framtid?
Har du kommit på en bra lösning till den gamla häst?

Lycka till i alla fall:)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Jag kommer ha kvar min gamla häst hur det än blir. Vi firar 7 år tillsammans på söndag :D
Men nu ska jag sälja min shettis, har satt ut annonser. Och får jag henne såld så hoppas jag att jag kan köpa en till häst. Just nu verkar det inte så hoppfullt, har inte fått några svar på annonsen...
Men jag är ju väldigt intresserad av den där quarterponnyn, och får jag några spekulanter på min shettis så ska jag nog åka och titta på den i alla fall :)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Men det låter ju jättebra :)
Hoppas nu allt går vägen för dig. Jag ska hålla tummarna.

Vad var det för qh ponny?Kan du berätta lite mer om den? Vad har den gjort?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Har berättat lite om den tidigare i tråden. Hehe, den är född i år så den har inte gjort så mycket :p
Men en hingst är det i alla fall, 75% qh. Han är skäck, ser ut som en liten paint och är extremt söt :D. Pappan (qh) har reining/cuttingstam, mamman reiningämne (enligt en känd tränare).

Ja, jag hoppas bara att jag får shettisen såld (låter ju lite taskigt mot henne kanske, men menar ju inte att jag vill bli av med henne på det sättet). Annars går det ju inte med en till häst, dels för att jag behöver pengarna, och dels har vi bara 2 boxplatser...
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Vill göra ett inlägg i diskussionen om appaloosa som verkar barka iväg.

Antagligen har jag mer erfarenhet av Appaloosa än många i det här landet och framför allt många tränare. Jag har ägt,fött upp, tävlat samt importerat över 70 appaloosor under tio års tid. Jag har även ägt flera quarters (men aldrig någon paint så jag vill inte uttala mig om dem.)

1. Anledningen till att man ser få appaloosor på tävlingsbanorna:
Det finns bara 300 i landet. För sju år sedan fanns det 39 stycken. Appaloosa Föreningen bildades 2000.
2. 70% är unghästar under fem år efter ston importerade från USA och Kanada.
3. Man tävlar ApHC klasser. Precis som quarter tävlar förhållandevis få i WRAS klasser men det ökar för vart år.
4. Det finns quarter i Appaloosa och det finns Appaloosa i quarter. (Jo det är sant, så bomba mig inte nu, quartern är ingen "renrasig häst".)
3. Eftersom det finns över 3 miljoner quarterhästar och runt 670000 appaloosor registrerade så har quartern ett snabbare avelsframsteg men är i gengälld mer inavlad. Av enkla skäl. Den har en stambok öppen för fullblod förutom quarter. Har man en bra appaloosa hingst i USA så kan man korsa den med quarter, fullblod och arab. Fram till 1970 var stamboken öppen för fler raser men stängdes då.
4. Man måste alltid korsa tillbaka på en tecknad appaloosa.
5. Appaloosan är känd för sin färg men man bedriver inte färgavel i den bemärkelsen. Även enfärgade appaloosor får tävla i samma klasser som tecknade. I samma mån bedriver man i så fall färgavel på quarter eftersom en appaloosatecknad häst med två quarterföräldrar kan registreras som quarter. Den är däremot inte godkänd i Appaloosans stambok.
6. När det gäller hurvida appaloosan är hård i huvudet så visst finns det sådanna, hästar är individer. Jag har å andra sidan träffat quartrar som är hårda i huvudet med och jag har träffat quartrar som är hysteriska. Jag ser ingen skillnad utan tror att det är lätt att skylla sina egna brister som tränare eller bristande tid på hästen. En dålig quarter försvinner i mängden medan en dålig appaloosa stämplas direkt.

Kanske har jag haft tur men jag har bara träffat trevliga Appaloosor hittills (men med olika temperament). Däremot har jag träffat många borskämda appaloosor och kanske är det det tränarna ser. Många som skaffar appaloosa är nya på western. Det finns många gamla i gamet som är så inne på quarter att de rynkar på näsan för allt annat. Jag antar att det finns ganska många bortskämda quartrar med men vi tränar appaloosa så vi träffar inte dem. Och en bortskämd quarter kanske slipper bära ansvaret för hela sin ras, utan bedöms just som borskämd.
7. Jag tror många tränare och framför allt privatpersoner missar väldigt många bra hästar för att de inte vågar tänka själva utan dömer i förväg eller lyssnar och se upp till en ignorant tränare.
8. De flesta appaloosor som finns i Sverige är av mycket bra kvalitet även ur ett internationellt perspektiv och har ofta hävdat sig i flera olika tävlingsgrenar. Mina hästar har både performance meriter och halter meriter. De flesta appaloosa ägare rider och tävlar sina halter hästar med. Jag har tex en europa champion i halter som också är europa champion i trail, western pleasure och hunter under saddle och hunter in hand. Jag har ett sto som är kanadensisk reining och western pleasure champion och jag har en hingst som är kanadensisk junior reining champion och som kommit trea på world show i working cowhorse. Hans mamma är 3/4 syster till Hollywood Dun It. Jag misstänker att om han varit quarter så hade det varit många som var intresserade av att tävla honom. Nu har jag svårt att få någon att ta sig an honom. Bara för att han råkar ha appaloosa blod i ådrorna! Ska jag få honom tävlad får jag skicka honom till Tyskland, eller Italien.
Det är bara mina hästar sen finns det hästar som Goers Design (död)som hade över 800 performance poäng oxh sju superiors och Elderberry May Day som var NRHA futurity vinnare. High Scotin Lena och High Skills som är syskon till flera world Champions i reining och working cowhorse och som har en sex faldig world champion i working cowhorse- High Sign Nugget till far. Flera döttrar och söner till Private B Riker finns i Sverige. Han är en av de ledande performance avelshingstarna i Europa och gör själc73-74 rundor i reining trots att han på papperet är en halter häst.
9. På grund av de fördomar som finns om appaloosa är det väldigt svårt att få in någonting vettigt om rasen i olika tidningar. Det skrivs väldigt få resultat och det uppmärksammas nästan aldrig när appaloosor har hävdat sig internationellt.

Trots allt hör jag från fler och fler som vågar satsa på appaloosa och som inser att de får en häst som är sund och frisk och bra på mycket. Många som har haft problem med sönderavlade quarters testar appaloosa. Och det är väl den enda egentliga skillnaden jag har sett. Att de hästar som har mer quarterblod i sig har mer problemhovar än appaloosorna. Men åter igen, jag har haft två hästar som haft suveräna hovar och de var båda quarters. Så åter igen-Individen.

Att köpa en appaloosa-quarterkorsning för 18' verkar vara ett kap.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Tack för ett intressant inlägg! :bow:

När jag har funderat på att köpa westernhäst så har jag ju även funderat på appaloosa. Däremot har jag inte vetat så mycket om rasen, men jag har aldrig trott att den skulle skilja sig särskilt mycket från quarter/paint. Jag ville bara veta om det stämde att de var hårdare i temperamentet generellt sett, även om det jag hade hört verkade komma från någon som ogillade rasen (troligen någon amerikan). Och den enda appaloosan som jag har sett också verkade ganska tuff.
Jag kommer ju välja häst efter individ och lämplighet för användningsområdet, och en appaloosa är absolut inte ointressant.:)
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Det många svenskar inte förstår är hur mycket rasism det ligger bakom många amerikansers syn på appaloosa. Det har ingenting med hästen att göra egentligen utan ett djupt och inrotat hat mot indianer. Speciellt i det området som Appaloosan kommer ifrån. Jag har tillbringat mycket tid i Minnesota och indianerna där och i SD är ofta alkoholiserade och ses som andra klassens invänare. Det ´blir så fel när sådanna värderingar tas upp av okunniga svenskar.

Appaloosan är en snäll, trygg och lättränad häst.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Tack för ett instressant och informativt inlägg!

När jag skulle köpa min första "amerikanare" tittade jag på quarter, paint och appaloosa.

Jag tyckte inte det fanns så stor variation på appaloosorna då, de flesta jag såg var av ranchtyp, och många av dom ganska fula om jag ska vara ärlig :o....
Det jag backade främst på dock var att det var så dåligt med tävlingar och just att det var så få...

Detta är ju flera år sedan så bilden är förmodligen väldigt annorlunda idag?
Men jag tycker ändå att det har gått långsamt framåt (från min synvinkel då som är långtifrån insatt i appaloosavärlden) Visst är det fler tävlingar nu, men det verkar som det går segt och att det alltid är samma individer som jobbar för rasen och inte så mycket nytillskott, men jag kanske har fel?

Nu verkar det ju hända lite grejer dock med nya föreningar osv.

Att Goers Design blev Hall of Fame hingst var en oväntad sak för mig för jag visst inte att Sverige låg så långt framme i kvalitén på appaloosasidan.

Kan berätta att jag försökte få mitt sto betäckt med en känd svensk appaloosahingst för några år sedan men fick av någon anledning aldrig komma och titta på hingsten under ryttare, så det blev inget tyvärr. Annars kanske jag hade haft prickiga hästar i stallet också nu förutom de enfärgade och dom fläckiga :cool:

Jag ahr dock haft mitt getöga åt appaloosa hållet under tiden, en hingst jag gillade looken på var Sacred Lagacy (tror jag han heter) men den är inte kvar i Sverige va?

Tycker det är konstigt att du inte får någon att tävla dina hästar?
Det klart man får ju betala för det, men det gör de med topphästar inom Quarter/Paint också.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Nu har jag kollat in lite.... :D

En unge efter den där Misty skulle jag kunna tänka mig :love:

Kommer hon ut på några NSBA klasser nästa år?
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Både hon och Sacred Legacy kommer att tävla NSBA klasser nästa år. Misty är inte ombetäckt i år utan ska tävlas. A Fantastic Dream ger också jättefina pleasure hästar. Hennes fölunge i år efter UT Sonny Bar Time tror vi mycket på.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Sacred Legacy är min hingst och han är tillbaka i Sverige nu. Han har tränats i Frankrike i ett år.
 
Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*

Tack för ett väldigt bra informativt inlägg:).

Jag, som råkade hamna i diskussionen om appalosan, menar ju alltså att en "tuff" häst är en häst som kräver mycket, inte att den är "dum i huvudet" som det förmodligen antogs att jag påpekade av den andra användaren.

Vi pratar väl inte samma språk kanske :smirk:

High Scootin Lena har jag sett ett par gånger och det är en fantastisk häst som också är väldigt allround.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp