Magiana

Trådstartare
Jag har ett helt okej jobb, men som jag tyvärr tröttnat på. Frågan är bara vad jag ska göra i stället. Om jag ignorerar det sura faktum att jag bor en timme från närmaste storstad, vad kan man hitta på?

I dagsläget har jag ett ensamt och stillasittande jobb. Det vill jag ändra på. Samtidigt orkar jag inte med en massa folk. Jag har inte mycket utbildning att hänga i gran precis. I gymnasiet gick jag jordbrukslinjen, sen har jag några veckors kretsloppsutbildning och hästskötarutbildning. Nu jobbar jag som administratör och allt jag gör är sådant jag lärt mig själv (redigering av dokument, bildbehandling, hemsidor m.m.). Jag är noggrann och har logiskt förmåga. Jag har aldrig haft tummen mitt i handen heller. Stresståligheten är typ lika med noll.

Jag har ett helt okej jobb, men som jag tyvärr tröttnat på. Frågan är bara vad jag ska göra i stället. Om jag ignorerar det sura faktum att jag bor en timme från närmaste storstad, vad kan man hitta på?

I dagsläget har jag ett ensamt och stillasittande jobb. Det vill jag ändra på. Samtidigt orkar jag inte med en massa folk. Jag har inte mycket utbildning att hänga i gran precis. I gymnasiet gick jag jordbrukslinjen, sen har jag några veckors kretsloppsutbildning och hästskötarutbildning. Nu jobbar jag som administratör och allt jag gör är sådant jag lärt mig själv (redigering av dokument, bildbehandling, hemsidor m.m.). Jag är noggrann och har logiskt förmåga. Jag har aldrig haft tummen mitt i handen heller. Stresståligheten är typ lika med noll.
Vad finns det för jobb i trakterna där du bor?

Vad finns det för jobb i trakterna där du bor?
Personlig assistent, sjuksköterska, lärare.

Inget av detta är aktuellt.

Kanske söka in på en utbildning för framtida jobb?
Jo, men då måste man ju ha en idé om vad man vill plugga. Jag har tyvärr ingen aning. Lönen på det nya jobbet bör ju inte heller vara sämre än vad jag har på nuvarande jobb.

@Magiana Då kommer vi till en intressant fråga: Vad tycker du är roligt? :)
Ja du. Egentligen är det inte kul att lönearbeta. Fast man måste ju.

Jag gillar olika hantverk och odling/trädgård. Natur. Fotografering. Friluftsliv. Bl.a.

Personlig assistent, sjuksköterska, lärare.

Inget av detta är aktuellt.

Jo, men då måste man ju ha en idé om vad man vill plugga. Jag har tyvärr ingen aning. Lönen på det nya jobbet bör ju inte heller vara sämre än vad jag har på nuvarande jobb.

Ja du. Egentligen är det inte kul att lönearbeta. Fast man måste ju.

Jag gillar olika hantverk och odling/trädgård. Natur. Fotografering. Friluftsliv. Bl.a.
Inom parkförvaltning? Jag har en gammal kollega som bytte från ett stillasittande jobb men massor av människokontakt till jobb inom parkförvaltning. Hon klipper träd, planterar växter rensar lite ogräs och annat. Hon trivs superbra! hon har också naturbruksgymnasium i botten.

Inom parkförvaltning? Jag har en gammal kollega som bytte från ett stillasittande jobb men massor av människokontakt till jobb inom parkförvaltning. Hon klipper träd, planterar växter rensar lite ogräs och annat. Hon trivs superbra! hon har också naturbruksgymnasium i botten.
Det är nog ett bra jobb och jag har rätt bra kunskap inom området, men det är extremt slitsamt fysiskt. Mitt ex jobbade med trädgårdsskötsel och slet ut kroppen.

Kyrkogårdsskötsel? Vet inte om det är korrekt titel på det. Dock är det nog säsongsarbete, men kanske det går att kombinera med något annat under "vintersäsongen". Dom verkar iaf ha det rätt soft vad jag kunde se när jag var och städade i kyrkans lokaler :p Jag vet, du har inte mycket till övers för kyrkan om jag inte minns fel, men att hålla fint på en kyrkogård behöver man ju inte vara troende för :)

Det är nog ett bra jobb och jag har rätt bra kunskap inom området, men det är extremt slitsamt fysiskt. Mitt ex jobbade med trädgårdsskötsel och slet ut kroppen.
Extremt slitsamt är det inte. Man bör ha god fysik, för det krävs såklart lite styrka, men det mesta är teknik. Det finns maskiner/redskap till det mycket.
Gillar du den typen av jobb finns kyrkogårdsskötsel också, men ingångslönen inom de yrkena ligger runt 20-22000.

Kyrkogårdsskötsel? Vet inte om det är korrekt titel på det. Dock är det nog säsongsarbete, men kanske det går att kombinera med något annat under "vintersäsongen". Dom verkar iaf ha det rätt soft vad jag kunde se när jag var och städade i kyrkans lokaler :p Jag vet, du har inte mycket till övers för kyrkan om jag inte minns fel, men att hålla fint på en kyrkogård behöver man ju inte vara troende för :)

Jag sommarjobbade på en kyrkogård, två av de fastanställda var inte ens medlemmar i svenska kyrkan :rofl:

Jag sommarjobbade på en kyrkogård, två av de fastanställda var inte ens medlemmar i svenska kyrkan :rofl:
Inte så konstigt, begravningsverksamheten och församlingarnas verksamhet är skilda med olika pengapåsar. Så arbetet ute på kyrkogården är begravningsverksamhet (dvs för alla), men många har delad tjänst där inre tjänst i kyrkorna ingår (gudstjänst, dop, vigsel, begravning etc) och då kan de tycka att medlemskap är en förutsättning.

Extremt slitsamt är det inte. Man bör ha god fysik, för det krävs såklart lite styrka, men det mesta är teknik. Det finns maskiner/redskap till det mycket.
Gillar du den typen av jobb finns kyrkogårdsskötsel också, men ingångslönen inom de yrkena ligger runt 20-22000.
Oj. Det var dåligt betalt. Det där skulle bli en rejäl sänkning för mig.

Exet beskrev hur tungt det var med sandningen på vintern, hur bråttom det var med beskärningar, hur slitsamt det var att klättra uppför och ner för stegar när häckar och träd skulle beskäras, hur jobbigt det var när tusentals lökar skulle sättas varje höst o.s.v.

Själv är jag rätt mör efter att bara ha grävt några 50-centimeters gropar.

Jag kom ju också på att om jag jobbar med trädgård, så kommer jag nog inte att orka med min egen trädgård hemma.

Senast ändrad:
Det borde falla på att dom kanske är troende då och det är TS allergisk emot.

Om inget jobb känns kul, så kan du väl lika gärna ha kvar det trista jobb du har? Vad är poängen med att byta från ett ointressant jobb till ett annat?

Om inget jobb känns kul, så kan du väl lika gärna ha kvar det trista jobb du har? Vad är poängen med att byta från ett ointressant jobb till ett annat?
Jag tänkte om det möjligen kunde finnas något bättre så man slipper stirra på en datorskärm 8 timmar om dagen.

Problemet som jag ser det är TS negativa attityd. Den kommer upp i alla trådar hen startar, oavsett vad det är hen vill ha hjälp med/åsikter om. Alla förslag o tankar avfärdas som omöjliga eller ointressanta, ej genomförbara.
@Magiana s tankemönster sätter krokben för hen själv på ett destruktivt sätt. Finns så otroligt mycket mer som är positivt men som inte tillåts komma fram.

Vill bara flika in lite att i vissa städer, exempelvis Uppsala, så sköts kyrkogårdarna av kyrkogårdsförvaltningen och har ingen som helst kyrklig verksamhet utan endast parkförvaltning. Men chansen är ju ganska stor att man måste råka på att tala med kyrkogårdens besökare.. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka