Bukefalos 28 år!

Byta knäled

Texaz

Trådstartare
Fick idag svar på min MR, som de misstänkte fanns en spricka i menisken, men dessutom kraftig artros på insidan av knät.
Enda aktuella åtgärden är knäledsprotes 😥, nu väntar belastningsröntgen och sen ska jag ta ställning till ev operation.

Någon som har erfarenhet av att byta ut knäled?
Hur fungerade det efteråt, tog det lång tid att träna upp och kunna börja leva "normalt"?
När gick det att köra bil(manuell växellåda) efter op?
Annat??
 
Har du, innan du bestämmer dig, pratat med en fysioterapeut som är idrottsinriktad och som kan ge dig ett träningsprogram där du bygger upp muskler etc kring knät? Hur ont har du?

Jag går just nu och tränar mitt högerknä, som förmodligen har artros (man kan ha artros utan att ha ont, och ont utan artros och jag är inte röntgad), efter ett träningsprogram i gymmet som min fysioterapeut lagt upp. Han behandlar både fotbollsspelare och ålderspensionärer så han är rätt erfaren. Han menar att man absolut ska försöka få bukt med smärtorna på andra sätt innan man tar till operation.

Å andra sidan har min granne, en aktiv dressyrryttare, fått en knäledsprotes och idag (ett år senare) rider hon dagligen och tävlar på rätt hög nivå. Jag ser inte ens att hon haltar!
 
De jag känner som bytt verkar vara väldigt nöjda.
Hur lång tid det tar att bli fit for fight efteråt vet jag itne närmare
 
Jag har bytt båda knälederna.
Den första i maj 2015 och den andra i oktober samma år. Det var rätt tufft i och med att jag samtidigt kämpade med utmattningssyndrom. Hur som, själva operationen är inte så besvärande, operation nummer två var jag vaken nästan hela tiden. Väl bedövad dock så kände absolut inget.

Men sen kommer rehaben... Den ÄR jobbig, det ska man inte sticka under stol med. Första tiden tränar man tre gånger per dag med diverse böjövningar och styrketräning. Veckovisa besök hos fysioterapeut för kontroller så att träningen går framåt. Vartefter så glesar man ut träningen men totalt tar det nog upp till cirka sex månader innan man är helt fit for fight igen. Jag hade ridförbud i sex månader efter op 2. Efter op 1 var det ju aldrig aktuellt att rida då det bara var 5 månader mellan operationerna.

Rehaben är jätteviktig och ska absolut inte slarvas med. Nu är jag glad att jag var så enträgen, har inga som helst smärtor och kan röra mig obehindrat. Men man får inte springa, inte hoppa, inte gräva etc för att inte slita på protesen i onödan.
 
Har du, innan du bestämmer dig, pratat med en fysioterapeut som är idrottsinriktad och som kan ge dig ett träningsprogram där du bygger upp muskler etc kring knät? Hur ont har du?

Jag går just nu och tränar mitt högerknä, som förmodligen har artros (man kan ha artros utan att ha ont, och ont utan artros och jag är inte röntgad), efter ett träningsprogram i gymmet som min fysioterapeut lagt upp. Han behandlar både fotbollsspelare och ålderspensionärer så han är rätt erfaren. Han menar att man absolut ska försöka få bukt med smärtorna på andra sätt innan man tar till operation.

Å andra sidan har min granne, en aktiv dressyrryttare, fått en knäledsprotes och idag (ett år senare) rider hon dagligen och tävlar på rätt hög nivå. Jag ser inte ens att hon haltar!
Artrosen kan nog tränas upp, värre är det med den trasiga menisken😟
Kan säkert leva med den, men har svårt att koppla när jag kör bil, och kan enbart gå kortare sträckor i slät terräng, ut i skogen är inte att tänka på.
Blev bättre med träning, men sen blev det mycket sämre.
Om jag förstod det rätt var menisken så skadad att den borde opereras, men den operationen skulle trigga artrosen 😟
 
Jag har bytt båda knälederna.
Den första i maj 2015 och den andra i oktober samma år. Det var rätt tufft i och med att jag samtidigt kämpade med utmattningssyndrom. Hur som, själva operationen är inte så besvärande, operation nummer två var jag vaken nästan hela tiden. Väl bedövad dock så kände absolut inget.

Men sen kommer rehaben... Den ÄR jobbig, det ska man inte sticka under stol med. Första tiden tränar man tre gånger per dag med diverse böjövningar och styrketräning. Veckovisa besök hos fysioterapeut för kontroller så att träningen går framåt. Vartefter så glesar man ut träningen men totalt tar det nog upp till cirka sex månader innan man är helt fit for fight igen. Jag hade ridförbud i sex månader efter op 2. Efter op 1 var det ju aldrig aktuellt att rida då det bara var 5 månader mellan operationerna.

Rehaben är jätteviktig och ska absolut inte slarvas med. Nu är jag glad att jag var så enträgen, har inga som helst smärtor och kan röra mig obehindrat. Men man får inte springa, inte hoppa, inte gräva etc för att inte slita på protesen i onödan.
Räknar med tuff rehab, och även att se till att vara i så god form som möjligt innan ev operation.
Hur lång tid tog det innan du kunde köra bil?
Vill helst kunna börja jobba rätt snabbt (Kan anpassa arbetsuppgifterna skapligt, men måste kunna ta mig till jobbet...)
 
Artrosen kan nog tränas upp, värre är det med den trasiga menisken😟
Kan säkert leva med den, men har svårt att koppla när jag kör bil, och kan enbart gå kortare sträckor i slät terräng, ut i skogen är inte att tänka på.
Blev bättre med träning, men sen blev det mycket sämre.
Om jag förstod det rätt var menisken så skadad att den borde opereras, men den operationen skulle trigga artrosen 😟
Aha, då förstår jag. Men min granne, dressyrryttaren, är som sagt tillbaka i sadeln igen och tävlar framgångsrikt. Hon har en pall när hon sitter upp men det kan man ju ha av andra orsaker. Men rider gör hon och man kan inte se att hon har nya knän. Hon rider varje dag och tävlar och blir placerad i högre klasser. Så hys hopp!
 
Min svärfar bytte bägge sina knän 2016-2017. Han var 79 -80 då.. Han har alltid varit väldigt vältränad men efter detta är han i mycket god form. Hans största problem är hållbarhetsfrågan - dvs "Hur högt uppifrån kan jag hoppa?" Läkaren höll fan på att svimma. Gubben har som drygt 75-åring skaffat sig sotarlicens och tänker sig att han om han måste hoppa från taket vill han veta att knäna håller.

Rehaben var tuff men han hade tränat rejält mycket innan med ffa cykling,så fort han fick var han uppe på cykeln igen.

Det kommer bli superbra!
 
Räknar med tuff rehab, och även att se till att vara i så god form som möjligt innan ev operation.
Hur lång tid tog det innan du kunde köra bil?
Vill helst kunna börja jobba rätt snabbt (Kan anpassa arbetsuppgifterna skapligt, men måste kunna ta mig till jobbet...)
Första tiden är man ju rätt hårt smärtlindrad så då är det ju rent olämpligt att köra själv. Jag har lite dåligt komihåg runt den här tiden iom utmattningen men ca 1,5-2 månader tog det innan jag körde själv.
 
Har du ont i knät? När har du ont?
Är det svårt att komma igång när du suttit en stund? Ont på nätterna? Hur långt kan du gå innan du måste stanna pga smärta? Får du upphakningar/låsningar i knät?
 
Har du ont i knät? När har du ont?
Är det svårt att komma igång när du suttit en stund? Ont på nätterna? Hur långt kan du gå innan du måste stanna pga smärta? Får du upphakningar/låsningar i knät?
Det kommer och går, kan ha riktigt bra dagar när jag bara har lite ont, sen hugger det till och kan vara så pass illa att det är kryckor som gäller.
Är svårt att veta när det blir värre, ofta har jag inte gjort något särskilt som jag kan komma på, utan det varierar helt.
När jag kör bil måste jag röra benet emellanåt, annars låser sig knät när jag ska koppla vid t ex korsningar.
 
Det kommer och går, kan ha riktigt bra dagar när jag bara har lite ont, sen hugger det till och kan vara så pass illa att det är kryckor som gäller.
Är svårt att veta när det blir värre, ofta har jag inte gjort något särskilt som jag kan komma på, utan det varierar helt.
När jag kör bil måste jag röra benet emellanåt, annars låser sig knät när jag ska koppla vid t ex korsningar.

Vid operationskrävande artros har man värk mer eller mindre konstant, även på nätterna. Gångsträckan är förkortad, mindre än 500 meter. Det du beskriver låter mer som smärta från en trasig menisk.
 
Vid operationskrävande artros har man värk mer eller mindre konstant, även på nätterna. Gångsträckan är förkortad, mindre än 500 meter. Det du beskriver låter mer som smärta från en trasig menisk.
Jag vet, Cilla, att du inte är en gratis online-rådgivare men jag chansar... :o Kan en trasig menisk läka? Är ett "knastrande" knä mer tecken på artros? Knä som knastrar vid träning med belastad benspark (i maskin) etc.
 
En av mina äldre kollegor bytte sitt knä i våras. Hon var mycket noga med sjukgymnastiken flera månader innan (vet inte hur lång tid som egentligen behövs vs om hon drog ut på det pga rädsla/corona sköt fram det eller om de bara ville testa rehab först) och sedan även efter. Hon var sjukskriven 3 månader efter. Är SÅ nöjd och har fått sitt liv tillbaka!
 
Vid operationskrävande artros har man värk mer eller mindre konstant, även på nätterna. Gångsträckan är förkortad, mindre än 500 meter. Det du beskriver låter mer som smärta från en trasig menisk.
Jo det är ju menisken som spökar efter en svår vridningsskada för ett år sen.
Problemet är att det blivit sämre senaste månaderna, och bedömt att det nog inte lär bli bättre efter så lång tid. Operera menisken var uteslutet pga artrosen...
Jag kommer dock att göra klart alla undersökningar som behövs inför operation, och sen se när jag väljer att gå vidare.
Kan leva med det just nu, om än begränsat.
Inte helt lätt beslut att ta
 
Jo det är ju menisken som spökar efter en svår vridningsskada för ett år sen.
Problemet är att det blivit sämre senaste månaderna, och bedömt att det nog inte lär bli bättre efter så lång tid. Operera menisken var uteslutet pga artrosen...
Jag kommer dock att göra klart alla undersökningar som behövs inför operation, och sen se när jag väljer att gå vidare.
Kan leva med det just nu, om än begränsat.
Inte helt lätt beslut att ta

Du har träffat en ortoped, antar jag :)
 
Var extremt noggrann med läkning och rehab, jag har sett flertalet med goda resultat, som både kör bil, rider och har relativt tunga arbeten, utan att halta det minsta. Slarvar man med rehab, så kan det däremot bli sämre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 040
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp