Bukefalos 28 år!

Byta knäled

Fick idag svar på min MR, som de misstänkte fanns en spricka i menisken, men dessutom kraftig artros på insidan av knät.
Enda aktuella åtgärden är knäledsprotes 😥, nu väntar belastningsröntgen och sen ska jag ta ställning till ev operation.

Någon som har erfarenhet av att byta ut knäled?
Hur fungerade det efteråt, tog det lång tid att träna upp och kunna börja leva "normalt"?
När gick det att köra bil(manuell växellåda) efter op?
Annat??
Mamma bytt knäled och hon är mycket nöjd. Rehab gått bra.

Jag har haft fraktur i knät för 22-23 år sedan och har ganska mycket artros i knät. I våras opererat bort de sista av båda menisklarna då de var skadade.De har tagit bort lite pö om pö i omgångar tidigare när de krånglat.
Ledbyte är nästa. Men blir inte fören det är svårt att gå osv då erbjuder de kortison sprutor först. Givetsvis ska Pandemin upphört och operationsköerna.

Ortopeden sa att hade jag sökt privat hade de bytt led i stället för att dra på det en tid. Han tyckte de var onödigt att vänta. . Känns så där. Hade bytt led i våras om jag fått.
Har tränat bort glappet jag haft i knät sen skadade det innan sisra operationen. Nu försöker jag träna på så gott det går hemma vid. Nu när jag inte går till gymmet.

Så träna så mycket du kan för att stärka musklerna i ben o knä så är du bra förberedd. Även om det är fn så jobbigt.
Det är bara träning före och rehab efter samt att sköta egen tvätt före operation man kan påverka.
 
Mamma bytt knäled och hon är mycket nöjd. Rehab gått bra.

Jag har haft fraktur i knät för 22-23 år sedan och har ganska mycket artros i knät. I våras opererat bort de sista av båda menisklarna då de var skadade.De har tagit bort lite pö om pö i omgångar tidigare när de krånglat.
Ledbyte är nästa. Men blir inte fören det är svårt att gå osv då erbjuder de kortison sprutor först. Givetsvis ska Pandemin upphört och operationsköerna.

Ortopeden sa att hade jag sökt privat hade de bytt led i stället för att dra på det en tid. Han tyckte de var onödigt att vänta. . Känns så där. Hade bytt led i våras om jag fått.
Har tränat bort glappet jag haft i knät sen skadade det innan sisra operationen. Nu försöker jag träna på så gott det går hemma vid. Nu när jag inte går till gymmet.

Så träna så mycket du kan för att stärka musklerna i ben o knä så är du bra förberedd. Även om det är fn så jobbigt.
Det är bara träning före och rehab efter samt att sköta egen tvätt före operation man kan påverka.
Spännande!! Jag går också på gym och tränar för att ev få bort artrossmärtor i knäet (ingen vet om det ens är artros men jag har ont). Jag är nyfiken på vilka övningar du gjorde, som gav effekt? Jag tränar i maskiner men vill helst kunna träna hemma istället om det går att få till tillräcklig träning utan gymmet.
 
Spännande!! Jag går också på gym och tränar för att ev få bort artrossmärtor i knäet (ingen vet om det ens är artros men jag har ont). Jag är nyfiken på vilka övningar du gjorde, som gav effekt? Jag tränar i maskiner men vill helst kunna träna hemma istället om det går att få till tillräcklig träning utan gymmet.
1-2 pass med Bootymove i veckan (heter kanske olika på olika gym?), Ett brett gymmiband som är som en cirkel, finns i lätt, medium och tungt.
Har och kört hemma och ledar leda pass på gymmet samt styrka med maskinerna 1-2 ggr i veckan. Maskinerna ger också resultat. Samt cirkel pass och promenera terrängen. Har börjat med lättband och tagit det så att jag klarat av utan att det blivit för tungt. Kan göra ont men det ska släppa. Haft och har ont hela dygnet men superdämpade skor på hårt underlag osv Jag Gör inga rörelser där man står på knä.

Det går och jag blev väldigt paff när ortopeden -va det glappar inte! Det känns overkligt men så bra. Men behöver underhållas. Men det är bra med rörelse och man blir starkare i hela kroppe .
 
Om det är det stora länslasarettet i Dalarna du varit på så skulle jag starkt rekommendera att du försöker få komma någon annanstans.
Jo, det är ju de som gjort bedömningen utifrån plåtarna, har dock inte träffat någon ortoped:crazy:
Funderar på egenremiss, men vet inte riktigt hur det fungerar??
Det jag nu hoppas på är att de kan försöka få till menisken, så att jag kan få några aktiva år, och förhoppningsvis kunna hålla artrosen på halster med träning...
 
Jo, det är ju de som gjort bedömningen utifrån plåtarna, har dock inte träffat någon ortoped:crazy:
Funderar på egenremiss, men vet inte riktigt hur det fungerar??
Det jag nu hoppas på är att de kan försöka få till menisken, så att jag kan få några aktiva år, och förhoppningsvis kunna hålla artrosen på halster med träning...

Du får gärna PM:a vem du pratat med, om du vill🙂.
Kanske kan jag ge tips om annat ställe, om du inte redan hittat något.
Har mycket tråkiga egna erfarenheter från lasarettet ifråga...
 
Du får gärna PM:a vem du pratat med, om du vill🙂.
Kanske kan jag ge tips om annat ställe, om du inte redan hittat något.
Har mycket tråkiga egna erfarenheter från lasarettet ifråga...
Har enbart pratat med sjukgymnasten på min lokala vc, som är jättebra. Händer inget då tänker jag försöka få till en egenremiss, och förhoppningsvis få komma Löwenströmska eller Elisabetsjukhuset istället.
Enligt en bekant som väntar på höftled ligger knä- och höftledsoperationer nere i regionen just nu, så hen har blivit remitterad till Löwenströmska (som jag bara hört gott om)
 
Jo, det är ju de som gjort bedömningen utifrån plåtarna, har dock inte träffat någon ortoped:crazy:
Funderar på egenremiss, men vet inte riktigt hur det fungerar??
Det jag nu hoppas på är att de kan försöka få till menisken, så att jag kan få några aktiva år, och förhoppningsvis kunna hålla artrosen på halster med träning...
Exempel Egenremiss för namn personnummer till ortopedmottagningen gällande mitt vänstra knä. En beskrivning av problemet. Glöm inte namn adress o ev telnr.

i min region är det samma väntetid för egenremiss som närhälsans remiss. Man slipper vänta på läkartid hos närhälsan.
 
Har enbart pratat med sjukgymnasten på min lokala vc, som är jättebra. Händer inget då tänker jag försöka få till en egenremiss, och förhoppningsvis få komma Löwenströmska eller Elisabetsjukhuset istället.
Enligt en bekant som väntar på höftled ligger knä- och höftledsoperationer nere i regionen just nu, så hen har blivit remitterad till Löwenströmska (som jag bara hört gott om)

Då missförstod nog jag, tyckte jag läst att du pratat med ortoped.
Men vem har gjort bedömning utifrån MR? Sjukgymnasten?
Har själv fått menisk opererad (yttre menisken) då den var lös och låg i kläm. Har troligen nu fått en ny skada, men man vill inte göra mer då jag redan börjat få artros efter skador på korsband och ledband. Man vill inte ta mer på menisken. Får leva med smärta, ortos och kryckor vid behov. I mitt fall är det en lång historia (flera år) med nonchalant bemötande på lasarettet och knät går inte med på belastning längre.

Har också hört bra om Löwenströmska. Även Sofiahemmet ska vara bra. Kolla vem som tar emot egenremiss. Vet inte om VC kan skicka remiss, eller om de bara skickar till Falun. Om du varit i Falun och inte fått hjälp kan du begära att de skickar remiss för second opinion. Kan vara bra att få en ny bedömning, även om man är försiktig med ingrepp i knän för att inte förvärra artros.
 
Då missförstod nog jag, tyckte jag läst att du pratat med ortoped.
Men vem har gjort bedömning utifrån MR? Sjukgymnasten?
Har själv fått menisk opererad (yttre menisken) då den var lös och låg i kläm. Har troligen nu fått en ny skada, men man vill inte göra mer då jag redan börjat få artros efter skador på korsband och ledband. Man vill inte ta mer på menisken. Får leva med smärta, ortos och kryckor vid behov. I mitt fall är det en lång historia (flera år) med nonchalant bemötande på lasarettet och knät går inte med på belastning längre.

Har också hört bra om Löwenströmska. Även Sofiahemmet ska vara bra. Kolla vem som tar emot egenremiss. Vet inte om VC kan skicka remiss, eller om de bara skickar till Falun. Om du varit i Falun och inte fått hjälp kan du begära att de skickar remiss för second opinion. Kan vara bra att få en ny bedömning, även om man är försiktig med ingrepp i knän för att inte förvärra artros.
Sjukgymnasten håller kontakt med ortopeden på vc, men som jag förstod det är det ortopeden i Falun som stoppat 🥴
Får väl se om de invänder mot den nya remissen, i såna fall får jag skriva en egenremiss
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 040
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp