Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Sv: Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Ja men jag är ju irriterad på mig själv, just för att jag inte följde min magkänsla denna gång...och då blev det lite fel. Jag vet. Vi vet vad vi söker, har haft en fantastiskt "rätt" ponny hemma på prov. Tyvärr höll den inte, den hade spatt så den fick åka tillbaka. Sen hade vi en till på gång som kändes rätt...spatt den med (vad är det frågan om kan man undra?!). Så nu blev det den här. Och det stör mig lite eftersom jag nu blir en sån "slit och släng" person som jag själv faktiskt ogillar och som jag eg inte är. Men vi har inte gett upp än heller, jag ville bara ha lite tankar:). Och det är kul att få, av alla de slag!

Hoppas bara du inte tog illa vid dig... ibland skäller jag värre än bits..:angel: men jag menade faktiskt inget illa egentligen... bara lufta lite av mina egna reflektioner:p

Jag är ju själv ponnymamma och vi har gått igenom de flesta stadier under de senaste åren. Från att ha en rädd unge som knappt vågar rida sin ponny till en som numera rider stora hästar i alla åldrar + att den ponny vi har numera är rätt nervig emellanåt (men oerhört snäll i sig själv). Låt allt ta den tid det tar! Försök hitta någon liten vuxen eller ett äldre ponnybarn som har egen ponny som kanske kan rida till ponnyn någon gång i veckan!

När min dotter var liten hade jag hennes ponny i lina när vi red ut bara för att hon skulle känna sig säker. Vill du ha fler tips o råd får du skicka ett pm - jag har gått igenom det mesta som ponnymamma känns det som;)

Och jag tycker tvärt om. Jag avskyr folk som inte har insikten att djuret inte trivs med sin husse/matte och tror sig vara den enda bra djurägaren i världen! Inget djur blir lyckligt när det inte fungerar, varför skulle inte någon annan kunna få ta hand om djuret och låta det fungera och bli harmoniskt om man själv tagit sig vatten över huvudet? Varför plåga vidare med ett djur man kan vara rädd för, har slutat tycka om osv? Inte blir djuret lyckligt av att känna det!

Barn och djur är inte samma sak! Hästar kan lätt byta ägare och må bra, barn mår inte fullt så bra om de tvingas byta föräldrar!

Jag har gett upp med ett par hästar. En för flera år sedan som var alldeles för svår för mig! Jag var till slut ett nervvrak bara jag var nära hästen! :crazy:
Gav upp även min förra häst. Att ha häst var till slut endast något som kostade pengar och tog tid och aldrig, aldrig var kul! Man kan lugnt säga att hästen märkte att han bara var ett stort besvär för mig!

Där håller jag med dig, man ska inte rida en häst/ponny man känner att "blä, det här är inte kul". Men man ska ge det lite tid tycker jag, inte ge upp på en gång. Om det är en ponny så är det bra att ta hjälp av andra, det kan hjälpa till. Men ridning ska vara roligt, oavsett hur gammal man är:)

Vi hade tidigare ett litet russ som sällskap till mitt nsv sto. Mitt sto kom först, i september. Hon stod ensam till november då den lilla damen kom. Skillnaden på ankomst och anpassningstid var enorm!!!

Fia-Lina kom, tittade sig omkring och sa Jaså! Här bor jag nu! Sen var det inte mer med det.
När lilla X kom så hade hon en del stressbeteenden. Hon kom från ett mindre stall med 3-4 hästar (en familj) till oss med bara en hästkompis. Men henne tog det 4 mån innan hon hade landat! Sen var hon lugnet själv.

Fia-Lina kom från en ridskola där hon stått ca ett halvår. Ambitiöst frågade jag förstås noga om hur mycket mat hon brukade få osv. Fortsatte ett tag med de 7 dl havre hon fick 2 ggr per dag. Behöver jag säga att vi satt på 700 kg krut!?!?! Dom sålde henne för att hon var alldeles för het för att gå lektion. Konstigt!? :angel:

Sen jag fattade hur det var fatt o tog bort nästan all havre (utom 1 dl EN gång om dagen) så blev det en väldig skillnad.

Nog om mitt.
Låt dottern träna hästen från marken, gärna med hjälp av någon som är bra på hästhantering, så det där med vem som flyttar på vem blir klarlagt. Det brukar även spegla hur dom beter sig när man sitter upp.

Låt någon som törs (du eller annan) rida hästen ibland, och din tömkörning är ju kanon. Då kan hon få jobba lite istället för att bara springa runt runt o rasta sig ;)

Kör in henne, om hon inte redan är inkörd! De övningarna ger henne något att tänka på så att hon kanske blir lite trött i huvudet och är glad åt att lufsa ut på promenad sen.

Lycka till, och ge henne en chans innan ni sätter ut annons!
Lotta

För några år sedan satt jag i din dotters sits. Jag var 12 år och hade fått en ponny. En maxad D-ponny som jag väntade mig att jag skulle kunna tävla hoppning med. Ponnyn kom hem, allt var frid och fröjd under en tid tills ponnyn började testa gränserna. Detta gjorde hon genom att stå på bakbenen, springa hem i fullt, okontrollerat sken. Jag hade inte en chans att stanna henne och jag var faktiskt lite för liten för ponnyn.

Det var inte alls roligt, jag avskydde den tiden. Jag hade en egen häst men det fungerade inte över huvud taget. Hade jag haft mer hjälp från marken kanske jag hade rett ut det tidigare. Eller, jag hade förmodligen rett ut det ganska snabbt. Ponnyn är inte dum alls. Hon är bara lite för smart för att lyssna på vad små okunniga ryttare som jag var då hade att säga till om.

Du har köpt en ridskoleponny till din dotter. Jag måste faktiskt medge att det var bra tänkt eftersom att de kan mycket. Du har mycket gratis och din dotter kan ha riktigt roligt med den. Ni har haft den i 1 månad. Jag förstår frustrationen eftersom att jag själv har varit där. Däremot vill jag inte säga att ni ska sälja ponnyn efter den korta tiden. Absolut inte!

Om man tänker sig att den ponnyn har gått på ridskola i så många år. Den har harvat runt i ridhus dagarna i ända och på sin "lediga" tid stått i stallet med mycket aktivitet runt sig. Barn som springer in och ut i boxen/spiltan och ska borta och gulla och greja. Omställningen är helt enorm och självklart är den lite het och kanske rent av lite besvärlig.

Personligen hade jag gett den tid. Fokuserat på att dottern lär sig att kontrollera ponnyn på en ridbana och med hjälp av tränare. Kanske kontaktat någon som är duktig på markövningar som ni kan få tips och råd av gällande ledarskapet. Uteritter kanske ni ska ligga lågt med. I så fall bara ta det lugnt med skritt och eventuellt lite jogging men inte mer än att dottern känner att hon har kontroll. Varför inte öva halter och halvhalter när ni är ute? Ut i en skog/skogsdunge och göra volter och serpentiner runt träd, det är väldigt bra övningar då man lär hästen att vara uppmärksam även om man är ute på turer i skogen som antagligen är ganska speciellt för just er ponny.

Så, hur gick det med min "bråkstake" till ponny? Ja, hon är ingen bråkstake. Hon är en alldeles underbar individ som det tyvärr tog väldigt lång tid att sätta gränser för. Helt problemfria var vi inte förrän 2 år senare men notera då att jag inte hade någon kontakt alls med tränare i markarbete/ledarskap. Ridlärare hade jag men mina föräldrar var okunniga och kunde inte hjälpa mig så jättemycket med ledarskapet. Varje uteritt följde mamma och/eller pappa med och speciellt mamma fick väldigt mycket motion. Jag kunde även rida ut med sällskap utan några större problem. Jag ångrar inte en sekund att jag behöll min älskade ponny. Idag är jag (och ponnyn) 19 år och vi är fortfarande i full gång med träning. Tävling blev det också till slut, men inte hoppning som planerna var.

Hoppas att du känner dig lite mer inspirerad till att behålla ponnyn och försöka ett tag till. Jag har nog aldrig lärt mig så mycket som under tiden jag hade duster med min ponny. Jag tror att det var nyttigt för min utveckling som hästmänniska att få fatt i en sådan ponny. Börjar du märka att dottern blir rädd bör du tänka om men jag tror inte att det kommer att gå så långt om ni tar hästägandet ett steg i taget.

håller med övriga om att lätt blir lite tokigt i början. Dottern kan inte bara skritta och trava i början och så longerar ni i galopp? Så gjorde vi när min dotters ponny blev allt för pigg och stark. Nu när vi (snart) har en c och en d-ponny kommer vi göra så att jag galopperar i lätt sits efter dottern ridit. Så känner sig alla trygga och hästarna blir motionerade.

håller absolut med dig. Många tror illa om alla andra hästägare. Lite den synen jag får på fodervärdsdiskussionerna här på buke. Jag har lämnat ut min ponny på foder i över 10 år. Hon sköttes perfekt. Nog om det.

Håller som sagt med dig om att det finns en gräns. Men samtidigt måste man ge ponnyn en chans att landa. Jag som vuxen har själv en liten ungponny hemma så provar mitt tålamod mest hela tiden. Det är först nu efter dryga månaden som han är trygg med mig. Första tiden var han galen. Tycker många skyndar lite för mycket med att just själva ridningen ska klaffa. Det är inget fel i att longera, tömköra och gå ut och gå i grimskaft en vecka eller två. Lära känna varandra.

Tack igen för många svar. Och tack deathslyna, det var intressant att läsa det från "andra" sidan så att säga:). Jag tyckte jag tänkte ganska rätt. Förutom att jag borde tänkt på att en häst som gått på ridskola så länge är otroligt bunden till en flock/närvaro av andra hästar. De lever även ett ganska skyddat liv kan man väl säga, även om det är mkt folk och så på ridskolan...men de kommer inte ut på massa tävlingar och får den sociala träningen samt vana vid nya platser. Nu har vi hästen på en anläggning med ridskoleverksamhet och många hästar, men det är lite jobbigt att knappt kunna skritta ut en sväng utan sällskap.

Hur som. Jag har tagit bort typ allt kraftfoder nu i dagarna. I går red jag själv ponnyn och den var otroligt pigg, men inte alls stark. Jag provade själv det nya bett (kimblewick) som jag köpt och hästen verkade trivas bra med det, tuggade fint vilket hon inte gör med vanliga två el tre-delade. Hon var lyhörd och trevlig, förutom vid galoppfattningarna, då tjurade hon och gick emot samt började slänga upp huvudet...Idag ska dotra rida lektion, det blir nog bra. De rider inne så hästen är väl inte fullt så pigg då kan jag tro, igår var det storm ute dessutom.

Som sagt, vi har ingen brådska. MEn som någon skrev, det är inte kul när det känns som om hästägandet mest blir en börda, dyrt och tidskrävande....Jag håller er uppdaterade!

Jag var också i din dotters sits när jag fick min första egna ponny. Hon var het, het, het och stark. Vid uteritter drog hon järnet och det var omöjligt att stanna, vid hoppning samma sak.

Det tog kanske 1½ år, men oj vad jag lärde mig mycket! Jag red alltid ut tillsammans med en väldigt lugn (och tjock) fjording, som hon inte kunde dra förbi ;) och arbetade henne mycket i skritt. Få henne att vila på steget och varva ner.

Jag är väldigt tacksam för den tiden idag, även om jag ofta grät kom hem från stallet... Man växer otroligt av att jobba ihop sig med en häst, där allt kanske inte bara går som på räls...

såhär såg vi ut i början:

Med tiden kunde jag rida ut barbacka i grimma och grimskaft, bada, galoppera lugnt och kontrollerat och hade en jättemysig ponny och en lärorik ponnytid :)
:)

Tack för fina bilder:). Vad kul att det gick så bra för er sedan. Fick du hjälp då av tränare också?

Jag vet hur det är att grubbla över om man valde rätt ponny =) har själv grubblat många gånger men funnit styrka i att barnen valde ponny. Vi tittade på, och provade flera olika ponnysar, sen så fick vi föräldrar och barnen säga vad dom tyckte. Den barnen gillade mest var den som jag var tveksam till just pga lite nerv och en stor portion framåtanda. Men barnen stog på sig och det blev den ponnyn. Det fungerar faktiskt bra. Numer är det bara dottern som rider honom då sonen växte ur ponnyn kvickt. Men hon gillar den typen av hästar och allt fungerar bra.

Det jag vill säga är att om din dotter gillar ponnysar med lite mer motor så kommer det nog att bli bra, eller gillar hon lite långsamma ponnysar bättre? Det viktiga är att hon har en typ av ponny som hon trivs med.
Om ni har rätt typ av ponny så ge det tid, satsa på att dom får rida för instruktör - på ridlektionerna på ridskolan ju är toppen, så har vi gjort i flera år - och att du är en närvarande vuxen som stöttar tex genom att jobba ponnyn ibland och inte fodra på med kraftfoder. Lycka till !

Hej precis så var vår c-ponny när vi köpte honom. Han var i topp form hade fått mycket kraftfoder. Vi fick med foderstat och fodrade efter det. Han var så pigg att lilla systern grät varje gång hon skulle rida. Tillslut kom vi på att fodret kan ha en roll då vi inte red honom lika mycket och intensivt som dom förra ägarna. Räknade om foder staten efter 2 månader var han perfekt för arbetet han gjorde hos oss.

Ponnyn har ju gått på ridskola där får dom mycket foder , för dom jobbas hårt. Så mitt råd är kolla över foderstaten. Vi höll ut 3 månader med vår ponny innan det vart bättre nu ett år senare är dom bästa vänner !! synd att hon nu har vuxit ur honom:(

Hej och tack för tankar!
När vi provred denna ponnyn var den åt det "trögare" hållet, jag tyckte den såg väldigt trög ut men dottern tyckte inte det kändes så. Dottern gillar "lagom" hästar, inte för framåt. OCh så vill hon kunna känna att hon kan stanna och styra, att den inte drar ifrån henne. Men vi tränar lydnad för fullt nu och hoppas på framsteg:).

Ja det är ju sant! Att man ofta har lite för bråttom alltså och att promenader och "markarbete" är något man behöver göra mer i början med sin nya häst!

Det är ju dessutom helt fastslaget att det är en stor omställning för hästen att byta ägare, därav rekommendationer att tex inte tävla de första månaderna om man inte är ett riktigt proffs typ Peter Eriksson och Lussan Nathorst. Det för att slitaget rent fysiskt kan bli för stort på hästen. Och då är det ju givetvis så att psyket på hästen också måste få tid att landa hos nya ägaren.

Mina föräldrar födde upp hästar när jag var liten. När vi fick nya hästar var det ridförbud första veckorna. Oj vad arga jag och min syster var då men nu när jag själv har barn förstår jag varför. Om hästen inte litar på sin ägare från marken så finns de sällan stor chans att det fungerar när man rider.

Så jag tycker att vi gör rätt i att propagera för markarbete. Ofta motioneras en ponny bättre av en vuxen från marken än ett litet skrämt barn. Med tiden kommer tuffheten. Min lilla 7-åring var första som satt på våran halvgalna ponny. Hon var helt lugn och han likaså. Hade vi stressat hade det garanterat slutat annorlunda.

En liten uppdatering kommer här. I helgen tog vi ponnyn och åkte över till min kamrat på en annan gård....där fick hennes son prova att hoppa ponnyn och den skötte sig exemplarsikt, därefter fick dotra rida en liten bana också och det gick fint det med. På söndagen hade de liten "bebis-tävling" där så vi åkte dit igen och ponnyn fick hoppa en LC med en lite mer erfaren ponnytjej och den gick clear round lätt som en plätt. Byter galopp fint på rätt ställen och hoppar utan att tveka, skötte sig även mkt väl vid lastning och på nytt ställe.

Nu var det så att det fanns en salu-ponny där med. En B. Med massor av rutin. Så dottern fick prova den, red en LC-bana hur lätt som helst. Och det jag såg var ju dels hur bra vår ponny funkar med någon som kommit lite längre och är lite större, kan få den fart framåt som krävs för att den inte ska "tjorva", och dels hur duktig vår dotter blev när hon satt på en lydig ponny i mer lagom storlek. Ja, jag VET. Man ska lära sig rida, inte bara åka häst. Men jag är ändå av den åsikten att det ska vara roligt att rida, man ska inte bara behöva kämpa kämpa kämpa med att ponnyn inte vill gå, inte svänga el springer bort, eller vara rädd...i allafall inte som liten ponnyryttare på sin första häst. Och särskilt när man kanske inte är den tuffa ryttare som vissa ponnys kräver. Dottern sa efter rundorna på B-ponnyn att hon kände sig mkt tryggare på den...och det är ju så man ska känna sig, trygg när man rider.

Jaha. Så vad gör man nu då...:)

Jag vet vad jag hade gjort - behållt C-ponnyn.
Och lagt upp ridningen på den nivån som dottern klarar och låtit henne kämpa. Det tror jag gagnar hennes utveckling både mentalt och ridmässigt.
Visst hon kommer att vara jätteduktig på en självgående B-ponny, och sen då ?

Sen är det ju skillnad om man vill LÄRA sig och utvecklas eller om man rider mest för att det är kul och plocka rosetter.

Att som så orutinerad ryttare börja rida på självgående ponnysar är rätt värdelöst tycker jag. Men som sagt - det är MIN personliga åsikt.

Men jag kan förstå om du köper B-ponnyn och säljer C-ponnyn.

Jag är faktiskt lite inne på Cirkus inlägg.
Visst, jättekul att kunna sitta och åka b-ponny. Men samtidigt, tänk hur underbart det måste kännas för henne när hon faktiskt lärt sig rida c-ponnyn. Plus att det kanske är lite kämpigare i början, men tre gånger så roligt än med b-ponnyn när det väl släpper och hon förstår hur hon ska rida c-ponnyn!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 054
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 343
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 555
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V